לכבוד יום האוטיזם - החיילים שפרצו את הגבולות והצליחו בגדול

אלו שני סיפורים שונים אך כמעט זהים, על שני חיילים שהחליטו להתנדב לצבא, ללמוד תכנות לגמרי בעצמם ולשנות את המקום בו הם משרתים - לא לקח הרבה זמן עד שהם שמו לב שיש דברים שיכולים להיראות אחרת, והם החליטו ליצור פתרון

02.04.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

"כל החברים שלי התחילו לקבל שיבוצים בתפקידים משמעותיים, ואני אפילו לא קיבלתי צו ראשון", כך משתף טוראי נ'. בגיל 15 הוא אובחן עם אוטיזם, אבל לא נתן לזה להיות מחסום עבורו. "החלטתי ללכת למכינה קדם-צבאית ולהתנדב לצבא, היה לי חשוב להיות חלק מהמערכת הזו ולתרום את חלקי. מצאתי את תוכנית 'גדולים במדים' והבנתי שיש לי דרך לעשות את זה". 

בתוכנית "גדולים במדים" של עמותת "יד לילד המיוחד", כשמישהו רוצה להתגייס, הוא נכנס לשלב התנדבותי של כמה חודשים, בו הוא משתלב במערכת הצבאית ויכול להחליט אם הוא מעוניין להעלות את הפרופיל הצבאי ל-25 ולהתנדב. נ' השתבץ כמתחקר במחלקת תחקור בפלמחים, שם פגש את טוראי א'.

"אובחנתי כבר בגיל צעיר עם אוטיזם ותמיד ידעתי שאני רוצה להתגייס", שיתף אותי טוראי א', "דרך התוכנית הייתי מגיע לצבא כמה פעמים בשבוע בהתנדבות". 

באחד הימים בבסיס, טוראי א' הבחין בבעיה: "שמתי לב שאנשים מהטייסת מנסים למצוא נתונים הקשורים לתיעוד טיסות ולא מצליחים לעשות את זה. החלטתי שאת זה אני הולך לפתור". 

"פיתחתי אפליקציה שמראה את כל הנתונים של הטיסות ברשימה אחת עם אופציות חיפוש שונות", הוא משתף, "עכשיו המידע נגיש וידידותי יותר למשתמש". אבל לטוראי א' זה לא הספיק, בימים אלו הוא גם מפתח שדרוג לגרסה כדי להמשיך ולהקל על החיפוש.

לצידו, טוראי נ' מצא את עצמו בסיטואציה דומה, "בתקופת ההתנדבות נתקלתי בממשק תחקור טיסות שהיה ישן, מסורבל ולא נוח - החלטתי לעשות עם זה משהו", הוא מספר כבדרך אגב, "רציתי שנוכל לתחקר מספר תקלות בו זמנית ומיד להעביר את המידע לטייסת הרלוונטית. עבדתי על זה כמה שבועות, והוצאתי את הממשק החדש".

כששניהם מספרים על השינויים שעשו מיוזמתם, אי אפשר שלא להבחין שמבחינתם זה דבר שהוא בשגרה, גם כשמפקד הבסיס מחליט להעניק להם תעודת התייעלות. "אם להגיד את האמת, אפילו כשאמרו לי על התעודה שאקבל, ושמפקד חיל האוויר יהיה שם, לא ממש התרגשתי", משתף טוראי נ', "אבל כשעמדתי שם ומפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, לחץ לי את היד בזכות משהו שאני עשיתי, הבנתי כמה זה משמעותי".

אחרי המעמד הזה, כל אחד בנפרד החליט לשנות את מעמד המתנדב ולהתגייס - להיות חיילים עם פרופיל 25, כמו כולם.

"לא תמיד קל להיות עם אוטיזם", טוראי נ' מסכם, "זה לפעמים מרגיש שזה אני נגד העולם, שעליי להתאים את עצמי, אבל זה גם יתרון לפעמים - לאנשים עם אוטיזם יש את היכולת להתמקד בדבר אחד למשך הרבה זמן ולחקור אותו. גם בעבודה שעשיתי בטייסת ראיתי איך אני יכול להתמקד בכל בעיה ומשימה שלב אחרי שלב, וזה מה שמיוחד בי, זה מה שמיוחד בכולנו".