השינוי שישפר את זרימת המודיעין בחיה"א יצא לדרך

פרק חדש נפתח בהיסטוריה של חיל האוויר, לאחר שבלמד"ן השלימו את השינוי שישפר את מתן המענה המודיעיני. שמענו על המהלך הארגוני הגדול ביותר שראו שם זה 50 שנה, ועל הרעיון מאחורי הסיכה החדשה

24.08.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

הטכנולוגיה בעידן המודרני משתנה בקצב מסחרר. היכולות מתפתחות ומשתדרגות, העולם נראה אחר מדקה לדקה - ואיתם גם המרחב המודיעיני שחייב להתאים את עצמו. לכן, בסיום תהליך של שנה, ערכו החודש בחיל האוויר השקה מחודשת של למד"ן (להק מודיעין), שמחולל מהפך בצריכת המודיעין בחיל.

השינוי הגדול הוא הארגון מחדש של התנהלות הלהק. עד היום החלוקה הייתה ברורה - תחת ראש הלהק שתי מחלקות: מחלקת מחקר, המתעסקת בהפקת מידע מודיעיני - איסוף וחקירת נתונים מהשטח, ומל"ם (מחלקת מודיעין למשימות), המתמקדת בפרקטיקה – אילו משימות צריך לעשות ואיך נכון לבצען.

אולם מעתה, הלהק לא יחולק לפי מחלקות, אלא לפי זירות, וכל אחת תהווה גם גורם מודיעיני וגם אופרטיבי. למשל, בזירה יאספו מצד אחד את המודיעין על ארגוני טרור שעתידים לתקוף, ומצד שני יתכננו כיצד יש לפעול.

"הצורך עלה מהשטח", מעידות סא"ל א', רע"ן מודיעין להגנ"א, וסא"ל ל', רע"ן מודיעין לסוריה, שהובילו את הצעד, "לאור הקצב המסחרר בו המידע מגיע, נוצרה תקשורת מסורבלת. לכן הוחלט שצריך שכולם יראו את התמונה המלאה".

כחלק מהתהליך עיצבו מחדש גם את סיכת הלמד"ן. "הרעיון הוא לקחת את האלמנטים הקיימים בה ולעשות להם מודרניזציה", מסבירה סא״ל א', "קווים חדים וחבצלת מחודדת המסמלים את החדות הנדרשת מאנשי הלהק, וחץ כלפי מעלה המסמל את הכיוון אליו אנחנו שואפים". 

אין ספק שמדובר בצעד משמעותי  - הטמעת תוכנית כזאת היא שינוי מבנה של 50 שנה, שדורשת מאנשים לסגל הרגלים אחרים לגמרי. "שינויים ארגוניים זה דבר שקורה הרבה, אבל בסדר גודל כזה עוד לא היה בלמד"ן", מעידה סא״ל א', "זה היה צריך להיעשות, ולכן במשך שנה עבדנו באופן הכי מקצועי ומדויק לכל תחום".