בלי האנשים האלה בקרקע, אף תקיפה אווירית לא הייתה קורית

עם תחילת המבצע ולכל אורכו פורסמו דיווחים רבים על תקיפות חיל האוויר ברצועה. כשרובנו שמענו אותם, כנראה שדמיינו טייסים וטייסות עם קסדה וצילומי אוויר. אבל מאחורי כל המראה כזו בדרך ליעד, ישנם עשרות צוותי קרקע שמאפשרים לתקיפה לצאת לפועל. הצטרפנו לטייסת 119 (העטלף) ביום שאחרי "מגן וחץ", כדי לשמוע על שלל הזוויות מאחורי התהליך: מהמטרה - עד ל"בום"

16.05.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

בשבוע האחרון, במהלך מבצע "מגן וחץ", שמענו רבות את רצף המילים: "בשעה האחרונה כלי טיס של צה"ל תקפו ברצועה". לכולנו ברור שמאחורי תקיפה כזו נמצאים טייסי וטייסות חיל האוויר, אך מתחתם על הקרקע, פועלים עשרות רבות של כוחות - חיילים וחיילות שבלעדיהם המטוס לא יכול בכלל להמריא. 

פגיעות ממוקדות ומדויקות, כמו אלה שהושגו במבצע, דורשות יכולות מודיעין, ניווט ותחקור חדות ומיומנות. ולא סתם בזרוע האוויר ישנו תפקיד שמשלב את שלושתם - מש"קי מנ"ט. 

"בשגרה אנחנו אחראים על אימונים והכנת חומרי טיסה גנריים, בזמן אמת אנחנו מכינות מפות עם נתיבים, איומים שיש באזור ומטרות", משתפת רב"ט א', מנ"תית ב-119, "בכל גיחה צוותי האוויר יוצאים עם קלטת בה החומרים שמנ"תית סידרה וערכה, ומכילה המון מהמידע שישמש אותם במשימה".

את תחילת המבצע היא בוודאי לא תשכח. "הייתי בכוננות והוקפצתי, הגעתי לטייסת וכולנו התחלנו לעבוד ללא הפסקה. כל השירות מחכים לזה, האחריות לא מלחיצה אותנו, אנחנו יודעות מה אנחנו עושות ואלו רגעי השיא שלנו. אנחנו מרגישות את החשיבות - אף גיחה לא יוצאת לאוויר בלי הקלטת שאנחנו מכינות".

מכאן, נעבור אל הפקמ"ציות. 

חדר המבצעים הוא הלב הפועם בעשייה המבצעית של חיל האוויר. הפקמ"ציות נמצאות בכל בסיסי החיל, בטייסות השונות וביחידות המיוחדות והמסווגות - בליבת הפעילות. 

"כמו בשגרה, גם במבצעים אנחנו מתכללות את כל מה שקורה בטייסת",  מסבירה סמל נועה, פקמ"צית בטייסת 119, " אנחנו קובעות את הלו"ז ומחליטות מי יטוס מתי. הפקמ"ציות מעודכנות בכל דבר בכל רגע. אם מתחיל מבצע או שנכנסת משימה דחופה - אנחנו ננהל את האירוע, ונדע בדיוק כמה אנשים להקפיץ, וכמה כלי טיס צריך". 

"כשהתחיל המבצע היינו בפריסה בבסיס חצור. הבנו שצריך אותנו בטייסת - אז חזרנו כדי לתגבר", היא מספרת, "בזמן מבצע, בשונה מביום יום, אנחנו מתעסקות בלהביא אנשים בכוננויות לפי הפקודה ודואגות לדעת ולתכלל הכול. כוח האדם וחלוקת המשימות - תלויים בנו. זה לחץ שקשה להסביר, אבל אחרי זה יוצאים עם תחושת גאווה ושליחות".

מהפקמ"ציות, המשימה עוברת אל אנשי מערך ה'הטסה'. 

אנשי המערך מקבלים את המשימה מהפקמ"ציות, ומנהלים אותה מול הגף הטכני (זהו ספוילר לשלב הבא). הם מכירים את הגף כמו את כף ידם, יודעים אילו מוצרים בתוקף, כמה זמן לוקח לתקן או לחמש כל מטוס, באיזה כלי טיס אפשר להשתמש לאיזה צורך ומתי, ואם צריך להחליף את המשימה - הם יודעים מה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה. 

"הרבה מהאנשים שלנו הגיעו מהגף הטכני, וגם מי שלא - מכיר את העבודה", מסבירה סמ"ר דניאל, סגנית מ"ע הטסה בטייסת 119, "יש ערך ענק בידע הזה. כשיודעים כמה זמן לוקח להשמיש או לחמש מטוס עבור משימה, ומה העבודה הדרושה כדי שזה יתקיים - מבינים איך לחלק את העבודה והמשימות באופן הכי יעיל".

"המעבר בין שגרה לחירום אצלנו קורה בשניות", היא מסבירה, "כשהתחיל המבצע הייתי בדרך הביתה, וברגע שהתקשרו אליי חזרתי. כולם נרתמו בזמן קצר מאוד, והכול קרה במהירות. עבדנו מסביב לשעון ולא התעייפנו, היה מלא אדרנלין. הרגשנו שזו שליחות  - שבשביל זה אנחנו כאן".

ומכאן, יחד עם המשימה - נעבור אל התפקיד הבא. ואם קראתם נכון, בטח הבנתם שמדובר בגף הטכני. 

הם האחראים על טיפול במערכות המתקדמות ביותר של זרוע האוויר. בגף יש תפקידים שונים בתחומי האלקטרוניקה, החשמל והמכונאות, והשירות בו הוא בליבה המבצעית של טייסות הטיסה והתחזוקה,
בשגרה ובחירום. חיילי הגף פרוסים בכל בסיסי זרוע האוויר, וכל מטוס עובר בגף הטכני לפני ואחרי המראה - בוודאי בזמן מבצע.

"אנחנו מכינים, בודקים ומתקנים כל מטוס - מהברגים הכי קטנים ועד לחימוש הטילים", מדגישה טוראי אגם, טכנאית מטוסי קרב. "כשיש לנו משימה, נשמעת אזעקה מיוחדת בכריזה. כל אחד יודע לאן הוא שייך ורץ לשם. כשיש מבצע העבודה לא פוסקת, ואנחנו עובדים בלי הרף". 

"התפקיד שלנו לא פשוט. אנחנו זוכרים כל פרט קטן במטוסים שלנו ואסור לנו לשכוח שום דבר", היא מספרת, "זה מאתגר, אבל אנחנו יודעים שבלעדינו המטוס לא יכול לצאת לדרך - וזה נותן לנו את הכוח ואת המשמעות לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר".

ועכשיו כשהמטוס מוכן להמראה, והמודיעין קיים - הנווטים (יחד עם הטייסים כמובן) יכולים לצאת לדרך.

הנווטים אחראים על מערכות הנשק ומתפקדים כאיש צוות נוסף בטיסה, האמון על ביצוע המשימה. אך כמובן שכשמם הם גם מנווטים. 

הנווט מתעסק הרבה בחימוש ובמטרות, ודואג לראות שפוגעים במטרה ולא בבלתי מעורבים. "זה המון אחריות", מבהיר סגן ת', נווט קרב בטייסת 119, "כל טעות עלולה להביא לפגיעה בחפים מפשע. אבל אנחנו מאומנים ויודעים לסמוך על עצמנו שלא נטעה".

"ביום בו החל המבצע היינו בטייסת. כינסו את כולם והראו לנו את תמונת המצב - יוצאים למבצע", הוא נזכר,"הבנו מה קורה, והתחלנו מיד לתכנן את התקיפות". 

"מבצע צבאי הוא לא כמו כל משימה", משתף סגן ת' בטון נחרץ, "כשנוחתים ושומעים בחדשות: 'צה"ל תקף מטרות טרור בעזה', יש תחושת סיפוק מטורפת - עשינו משהו משמעותי, הצלחנו במשימה".

בשורה התחתונה, תקיפה אווירית היא ממש לא עבודה של אדם אחד. צוותי האוויר פועלים יחד עם עוד המון אנשים מיומנים שמספקים את התנאים הכי טובים בשביל להצליח במשימה. "המבצעים המוצלחים ביותר של הזרוע הם לא רק העבודה של מי שיושב בתא הטייס", מסכם סגן ת', "הם תוצר איכותי של עבודה משותפת, כתף אל כתף, כנף אל כנף".