מה הקשר בין רובוט ומחט אינסולין, לאחת מתוכניות הדגל בצה"ל?

תלפיות היא אחת התוכניות הכי יוקרתיות ונחשקות בצה"ל. מתוך אלפי מועמדים ומועמדות מתקבלים אליה רק כ-70 בשנה, ואלה יצמחו למנהיגי העתיד בצבא ובאזרחות. הצטרפנו אליהם רגע אחרי שסיימו לילה לבן, בו הוכיחו איך אפשר לצאת מחוץ לקופסה בכל פעם מחדש. רק תנו להם בלון - והם כבר ימצאו רעיון

18.05.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

הלילה הלבן הזה אומנם תפס אותם בהפתעה, אבל זה לא פגם ולו במעט ברמת ההתרגשות והאנרגיות שלהם, ובטח שלא בעבודה הקשה וביצירתיות. כי הם קיבלו משימה - ושום דבר לא יעצור בעדם.

"זאת הייתה שבת שגרתית", מספר צוער ע' בשנה א' בתוכנית "תלפיות". "אפילו רגועה מהרגיל", הוא ממשיך, "במוצאי שבת קראו לנו למפגש סיכום שבוע ואמרו לנו לעלות על מדי ב'. מיד הבנו שזה לא עוד מפגש שגרתי, הולך להיות "ספרינט", והלילה - אנחנו לא עומדים לישון".

"ספרינט" הוא לילה לבן בו הצוערים והצוערות מקבלים משימה שאותה הם צריכים לצלוח בזמן מוגבל. הפעם הם נדרשו לבנות רובוטים שיפוצצו בלונים. הקאץ' הוא שזאת תחרות, והפרס הנחשק הוא חמשו"ש לצוות המנצח. כך שלא מספיק שהרובוט יוכל לפוצץ בלון, הוא חייב לעשות את זה יותר טוב מכל אחד אחר.

"כמו רוב הצוערים פה, גם אני הייתי בחוג רובוטיקה, אבל לבנות רובוט מאפס, זה דבר שאף פעם לא עשיתי", מסביר צוער ע', "לא קיבלנו בכלל הוראות איך לבצע את המשימה. יש לנו את הסדנה ובה הרבה חומרים וכלים, וזה כל מה שעומד לרשותנו". 

הם עבדו במשך כל הלילה, ובשלוש לפנות בוקר עשו עצירת "משחקי אמצע", כדי לבדוק מה עובד, מה לא, ומה צריך לשפר. "רוב הרובוטים עדיין לא היו מוכנים בשלב הזה. למרות זאת, זה לא הוריד את מצב הרוח של אף קבוצה, להפך - המפקדים הדגישו שהכי חשוב שנלמד להתמודד עם אתגרים. זה דרבן אותנו להשקיע ולעבוד קשה יותר - ליצור את הדבר המושלם, ועד הבוקר כל הרובוטים כבר חיכו להזנקה", מספר צוער ע' .

"הצוות שלי ניצח, ועשינו את זה כי עבדנו טוב יחד", הוא אומר ומתמלא גאווה, "הפקנו המון לקחים במשחקי האמצע, שיתפנו פעולה והייתה אווירה טובה.  והאמת, התמזל מזלנו", הוא ממשיך כממתיק סוד, "מפקד הצוות שלנו סוכרתי - אז השתמשנו במחטים הייעודיים למזרקי האינסולין שלו. זה רק מתקרב לבלון והוא מתפוצץ, וזה היה יתרון גדול".

"אנשים הלכו למקומות הכי פרועים ויצרו דברים מטורפים", מעיד צוער ע' ומתאר: "הייתה קבוצה שהתער שלה היה עשוי ממכסה של קופסת טונה המסתובבת במהירות. קבוצה אחרת השתמשה במלחם רותח, ופטיש מטאורים".

"אחד הדברים שהיו הכי חשובים במשימה הזו היא לדעת להיות יצירתי", מסכם מפקד התוכנית, רס"ן ר', "היכולת לחשוב מחוץ לקופסה והכישרון למצוא פתרון חדש, שעוד לא חשבו עליו -הוא מה שאנחנו מחפשים ומפתחים כאן. זה מתחיל מפיצוץ בלון על ידי מחט של מזרק רפואי, וממשיך לפיתוח הכי טכנולוגי, מתקדם ופורץ דרך של צה"ל".


"תלפיות" היא תוכנית שנפתחה לפני 44 שנים במפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, להכשרת מנהיגות ביטחונית-טכנולוגית שנועדה לפתח מדענים ומדעניות מצטיינים "המחוברים לקרקע", בעלי כישורי מנהיגות - ובתוך שלוש שנים, להפוך אותם להכי טובים שיש. החיבור לשטח מתבטא בכך שלפני הלימודים התיאורטיים, הם קודם כל עוברים טירונות קרבית, וממשיכים לתואר אקדמי, קורס קצינים, השתתפות וניהול בפרויקטים מורכבים. לאחר סיום הכשרתם, בוגרי התכנית משתלבים בתפקידי ליבה בצה"ל ובמערכת הביטחון.