עד שפגשנו את א' - לא שמענו על התפקיד הזה בקורס טיס

בעוד שכלי טיס מסוימים "מסתפקים" בצוות אוויר של איש אחד, יש כאלה שלא יעזבו את הקרקע עם פחות מ-6. עם סיום קורס הטיס האחרון, יצאנו לפגוש את המכונן היחיד במחזור - ושמענו על התפקיד שכנראה לא שמעתם עליו

10.07.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

אם תעצמו עיניים ותדמיינו הרכב של צוות אוויר - כנראה שיעלו מולכם טייסים ונווטים. תנו לי לאתגר אתכם - יש עוד תפקיד אחד, שסביר להניח שלא הכרתם - המכונן (מהנדס טיסה).

כן, בחיל האוויר הישראלי קיימים שני מטוסים שדורשים מכונן: "ראם" ו-"קרנף", מטוסי תובלה כבדה. בגלל ששניהם כלי טיס גדולי מימדים ומורכבים, יש צורך בלא פחות משישה אנשי צוות אוויר כדי לתפעל אותם - שני טייסים, שני נווטים, פקח העמסה ומכונן.

מכונן הוא למעשה איש צוות אוויר שתפקידו לבדוק את המטוס לפני ואחרי המראות. הוא מנטר את המערכות, ביניהן: לחץ אוויר, דלק, בקרת הסביבה, המערכת ההידראולית ומערכת החשמל.

בשונה מהמערכות המצויות במטוסי קרב, שהן מועטות יותר, פשוטות יותר לתפעול ורובן אוטומטיות, מטוסי התובלה מכילים מערכות רבות ומסובכות הרבה יותר שדורשות את תשומת הלב של איש צוות אוויר אחד, על מנת לאפשר לטייסים ולנווטים לבצע את משימותיהם.

"שמעתי על התפקיד קצת לפני שהתגייסתי, וכמעט שלא ידעתי עליו כלום", מודה סגן א', מכונן שסיים את קורס הטיס האחרון, שהסתיים בחודש האחרון. "כבר בשלב הראשוני יועדתי אליו. והאמת, קצת חששתי, אבל עם הזמן, כשהבנתי את התפקיד, שמחתי מאוד".

בגלל שבכל קורס בודדים משובצים לתפקיד, ההכשרה ברובה לא קורית בביס"ט, אלא בבסיס נבטים - "איפה שנמצאת הטייסת בה אשרת, ובסימולטורים בחו"ל", מוסיף סגן א'.

"מכיוון שאותם מטוסים כל כך מאסיביים, צריך מישהו שמתמקצע בלהכין את המטוס למשימה מסוימת", מסביר סגן א'. כמו שטייס מתמחה בטיסה, ונווט בניווט והובלת המשימה, מכונן מתמקצע במטוס עצמו. אבל אל תטעו, המשימה ממש לא נגמרת שם - זה תפעול שוטף שקורה תוך כדי הטיסה, כבר מהרגע שמניעים את המטוס ועד לנחיתה, כשאותם מטוסים לא יכולים להמריא בלי מכונן.

"במטוס, יש פאנל גדול עם מלא מפסקים, שהוא תחום האחריות שלי - אני יודע מה צריך להיות המצב שלהם בכל רגע נתון, ובגיחה שגרתית, זה רוב העיסוק שלי" . אבל התפקיד לא רק טכני, המכונן הוא האוטוריטה המקצועית בכל מה שנוגע לתקלות ודילמות.

הרבה פעמים קבלת ההחלטות בחירום היא תהליך מורכב, ולא "שחור ולבן". כך שלא תמיד ברור מה הכי נכון לעשות. אם פתאום צריך לשנות משימה גם באוויר וגם בקרקע, המכונן הוא זה שמבין ויודע להגיד מה צריך לבצע ואיך בדיוק.

המכונן מתמקצע בשאלות. האם אפשר להמשיך עם המשימה או לא? האם המטוס יכול להמריא? האם הוא יכול בכלל לנחות בסיטואציות מסוימות? כיצד להצניח אובייקטים? במה להתמקד במשימות של גובה נמוך או גבוה?

"סומכים עליי ונדרש ממני להיות מקצועי במה שאני עושה", מציין סגן א', "אני יודע לתפעל את המטוס לעומק, גם בנורמל וגם במצבי קיצון - ואפילו לעצור משימה במקרים מסוימים".

"זה תפקיד מדהים עם המון אחריות", הוא מסכם, "אני ממש נהנה בו, והעובדה שההכשרה מתבצעת בבסיס בו אשרת, עם האנשים איתם אשרת, יצרה אצלי בהירות וביטחון במה שאני עתיד לעשות, ואני מוכן לצאת לדרך".