הצצה לשת"פ שגישר על הפערים בין שמיים וארץ

בתחילת החודש נפגשו כוחות אוגדה 91 ו-3 טייסות מזרוע האוויר, ותרגלו תרחישי חדירת מחבלים, ירי טילים וצליפה בזירה הצפונית. לכל אורך האימון, המשימה הייתה ברורה - לחזק את שיתוף הפעולה בין הטייסות ותאי התקיפה, בין השמיים לקרקע, כדי להבטיח את המוכנות הרב-זרועית והיכולת לנטרל איומים

25.06.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

מבט אחד אל התרגיל שערכו בזרוע האוויר ובאוגדה 91 בתחילת החודש - וכבר ברור שלא מדובר בעוד אימון. במטרה לחזק את שיתוף הפעולה החשוב והקריטי בין הזרועות בצה״ל, תרגלו יחד מספר טייסות חה״א ותאי תקיפה מעוצבת הגליל מגוון תרחישים שיכולים לפגוש את החיילים בקצה בשעת פקודה.

"באימון", מספר סרן ל', מפקד חופת אש באוגדה 91, "השתתפו טייסות הכטמ״ם 210 ו-166, טייסת מסק״ר 190, מפקדים, קצינים, וקמ״ני תא תקיפה של האוגדה. הכול כדי שבתרחיש אמת - הם יפעלו כגוף אחד".

בעזרת אנשי דימוי אויב, תורגלו הכוחות במצבים של חדירת מחבלים, ירי צלפים מהגבול לעבר כוחותינו בישראל ושיגור טילים לעבר הכטמ"מים של זרוע האוויר - הכול במקביל.

"כבר בתכנון המקדים, היה לנו ברור לנו שבשביל לטפל באירועים כאלה, אי אפשר להתחיל מאפס", מסביר סגן מ', מפעיל כטמ"ם בטייסת 210, "כדי לעבוד יחד, אנחנו שולחים לכל תא תקיפה באוגדה נציג מזרוע האוויר. בתאים, כל צד יכול להציג מה היכולות שלו ואיך ניתן לנצל אותן בתרחישים מסוימים - כך אנחנו יוצרים תיווך בין שני העולמות".

"ההבדלים שאנחנו לומדים לגשר עליהם נמצאים בדברים הכי קטנים", מעיד סגן מ', "אנחנו, בזרוע האוויר, רגילים שכשמדווחים על אירוע בשטח, הצד השני חוזר על מה שאמרו - כדי לאשר שקיבל את המידע. בזרוע היבשה לא עושים זאת, ובכמה פעמים בהתחלה, הצוותים שלנו לא הבינו אם המסר הועבר".



"היום, מנקודת מבט שיש לנו אחרי התרגיל", הוא ממשיך, "אפשר לומר שהפרטים הטכניים של שיטות העבודה והתקשורת בינינו חודדו וקל הרבה יותר לגשר עליהם. בזכות האימון הזה, אנחנו יודעים טוב יותר במה צריך להתחשב בכל תרחיש".

"למרות האתגר, המטרה שלנו כאן הושגה", מסכם סרן ל', "התרגיל שיפר את השת"פ בינינו ואת יכולת העבודה הבין זרועית. זה מעגל הכרחי וחשוב לבניית הכשירות המבצעית, והתרגיל הזה הוא רק יריית הפתיחה לעוד אימונים גדולים יחד באוגדה ובזרוע".