איך מתדלקים מטוס באוויר?

כל נהג ונהגת יודעים מה לעשות כשהדלק עומד להיגמר. אבל איך פועלים טייסים בגובה של 12,000 רגל באוויר, כשהמיכל במטוס מגיע לסופו? ביקשנו מ'בומר' בטייסת 120 להסביר לנו על תדלוק אווירי, ולמדנו על מאחורי הקלעים של השיטה שמאפשרת לחיל האוויר להגיע לנקודות מרוחקות

28.07.24
יובל טור שלום, מערכת את"צ

משפחה שגרה בפתח תקווה נוסעת ברכב לחופשה באילת. סביר להניח שהיא תעצור פעם או פעמיים בתחנת דלק, על מנת להשלים את הנסיעה. אך מה יעשה מטוס, כשהוא כבר גבוה בשמיים, וצריך לתדלק בזמן טיסה ארוכת טווח?

סא"ל (במיל') ד', הוא 'בומר' בטייסת 120, תפקיד אשר כל ייעודו הוא תדלוק אווירי. הבומרים מתחילים את דרכם בקורס טיס בתפקיד המכונן (מהנדס טיסה), ורק כשמגיעים לוותק הנדרש, פחות או יותר בדרגת סרן, ובהתאם להחלטת המפקדים - יוצאים להסמכת הבום. 


צילום: אתר חיל האוויר

את המונח "תדלוק אווירי" הבומרים מכירים היטב, ומקרוב. פירושו, פשוטו כמשמעו - העברת דלק ממטוס לכלי טיס אחר באמצע השמיים. על מנת שמטוס יוכל לשמש כמתדלק, עליו להיות מאוד גדול, כדי שיוכל להכיל את כמות הבנזין העצומה.  

ישנן שתי דרכים לבצע את הפעולה, כשהראשונה היא הנפוצה ביותר בחיל האוויר הישראלי. "שימוש במטוס שמיועד לכך, אשר מכיל צינור גדול מלא בבנזין", מסביר ה'בומר' בטייסת 120, "כשהוא מתקרב לכנף של כלי הטיס שזקוק לדלק, אני מכניס את קו ההזנה לבטן המטוס. כך עושים זאת בצורה נוחה ומהירה, מבלי שהם יגעו אחד בשני".


צילום: עמית אגרונוב - חה"א

"השיטה השנייה היא רק למקרים בהם המטוס המתדלק גדול משמעותית יותר מהמתודלק", סא"ל (במיל') ד' מפרט, "כאן, הצינור שלו יוצא מהכנף, ובנוי אחרת, כך שבקצה שלו יש מעין סל. בניגוד לדרך הקודמת, באופן הזה - כלי הטיס מתחברים פיזית אחד לשני, והדלק זורם ביניהם".

"יש אתגרים בפעולה הזאת", מציין סא"ל (במיל') ד', "בעיקר אתגרי מזג אוויר, כמו מה שנקרא באזרחות - 'כיס אוויר'. זה מקשה על היציבות ורמת הדיוק, כי אתה חייב להעביר צינור ממש ביניהם", מרחיב הבומר, "אין הרבה מקום לטעויות, כי בסופו של דבר זה קורה מהר מאוד - טונה דלק עוברת בדקה אחת".   


צילום: אתר חיל האוויר

שיטת התדלוק האווירית פותחה בצורה מעט משונה. בשנות השבעים, בחיל האוויר הישראלי הבינו שכדי לשלוח מטוסים לכל נקודה שתידרש - הדבר נחוץ, אך נתקלו בבעיה. אלו שהחזיקו ביכולת התדלוק האווירי היו האמריקאים, שסירבו למכור לישראל מטוסי תדלוק וללמד את השיטה. 

מדינת ישראל לא נשארה אדישה, ובעזרת התעשייה האווירית של צה"ל ומהנדסים מקומיים, פותחה בצורה עצמאית מערכת תדלוק אווירית ייחודית לחה"א שלנו. בעקבות הצלחת השיטה, האמריקאים אימצו ושידרגו את המערכת שלהם לזו הישראלית.


צילום: אתר חיל האוויר

"כשיורדת לנו משימה - לפעמים צריך לחצות מרחקים עצומים", מספר הבומר, "בזכות התדלוק האווירי, אנחנו משלימים אותה, ובצורה הטובה והיעילה ביותר".