ברוכות הבאות לכנף 7. הכירו את הלוחמות שעשו היסטוריה בחיה"א

בתום מסלול ארוך ומפרך במשך 10 וחצי חודשים - בשבוע שעבר הסתיימה ההכשרה של "יחידת ההנחתה הקדמית" (יה"ק), שמהווה חלק מהכוחות המיוחדים בחיל האוויר. הפעם, בין שורות המסיימים, עמדו לראשונה בהיסטוריה 3 לוחמות. בראיון מיוחד הן סיפרו על הדרך שסללו, האתגרים שבדרך ומה הן מוסרות למתגייסות הבאות?

25.06.24
שני פרלברג, ביטאון חיל-האוויר

יה"ק (יחידת ההנחתה הקדמית) היא חלק מכנף כוחות האוויר המיוחדים (כנף 7) המאגדת גם את יחידת שלדג ו-669, ואחראית על פריסה והשמשה של מנחתי עפר בכל תוואי שטח עבור מטוסי מערך התובלה הטקטית. בשנים האחרונות, במטרה לאפשר מיצוי טוב יותר של ההון האנושי, צה"ל פתח את שערי היחידות המיוחדות עבור נשים ובשבוע שעבר, הסתיים מחזור הכשרה אותו סיימו לראשונה גם שלוש לוחמות.


צילום: עמית אגרונוב

לוחמי יה"ק עוברים הכשרה ייחודית בת 10 וחצי חודשים. במסגרתה, לומדים החניכים את לוחמת החי"ר ומוכשרים מקצועית על משימת ההנחתה של מטוסי התובלה על מנחתי עפר. כעת, רגע אחרי שהלוחמות הצטרפו באופן רשמי למשפחת כנף 7, הן משתפות בראיון מיוחד לאתר חיל-האוויר על המסלול המאתגר שעברו.

קובעות את הרף

שלוש הלוחמות החדשות: רב"ט ל', רב"ט מ' ורב"ט א' התגייסו בדצמבר 2023, בעיצומה של המלחמה, אך הדרך לתפקיד החלה עוד טרם גיוסן. רב"ט ל' ידעה כל חייה שהיא רוצה להיות לוחמת, וכבר בתקופת התיכון חיפשה שיבוץ לתפקידי לוחמה שאיתם תוכל לתרום מיכולותיה. לאחר מיונים לכמה יחידות לוחמה היא קיבלה מיון ליה"ק, והחליטה שלמרות שלא שמעה רבות אודותיה היא מתמסרת לאתגר. "כשהתחלתי את ההכשרה הבנתי שזה המקום עבורי. התפקיד משלב גם עבודת צוות ולמידה, וגם חשיבה מחוץ לקופסא", היא מסבירה.

לעומתה, רב"ט מ' לא תכננה להתגייס לקרבי, אבל כששמעה על פועלה של היחידה החליטה שזאת הזדמנות שהיא לוקחת בשתי ידיים. "דווקא בתור הלוחמות הראשונות המתמיינות בין לוחמים ביחידה מיוחדת, אנחנו אלה שהצבנו את הרף לבנות הבאות שיגיעו ליחידה. הרבה חברות שאלו אותי איך לא ניצלתי את זה שאני בת כדי לקבל יחס אחר, אבל דווקא בגלל זה הרגשתי שאנחנו לא יכולות להשתמש בתירוצים האלה לעומת בנות אחרות בצבא", היא חורצת.


צילום: ליזה בוטורלין

את הטירונות עוברים לוחמי יה"ק יחד עם יתר יחידות כנף 7, ומתוך מחלקה של מעל 100 לוחמים שמיועדים ליה"ק, שלדג ו-669 התחילו את ההכשרה 4 בנות. במהלך הטירונות עברו הלוחמים הקפצות, הכשרות נשק, מסעות ושבועות שדאות. "הביאו את כולנו, הלוחמים והלוחמות, לקצה גבול היכולת שלנו", משתפות הבנות.

רב"ט א' מספרת על תחושות דומות: "בגלל שאנחנו הבנות הראשונות חובת ההוכחה היא עלינו. תחילה היה עלינו להוכיח לעצמנו שאנחנו מסוגלות וראויות להיות במקום הזה, ולאחר מכן כמו כל לוחם אחר, להוכיח למפקדים שאנחנו מסוגלות לכך". אותה חובת הוכחה עליה מדברות הבנות התבטאה בתחומים רבים, אבל הן גם מעידות על עצמן שמעולם לא היו כאלו שמוותרות בקלות - גם כשקשה.


צילום: עמית אגרונוב

"להתעלות על הפערים"

הכשרת הלוחמות לא נפלה באיכותה מההכשרה אותה עברו הלוחמים, למעט סרגל מאמצים שונה שהתבטל במעבר לשלב טירונות היחידה. "לא הרגשנו צורך להוכיח את עצמנו לבנים, בסופו של דבר שנינו התקבלנו ליחידה באותה הדרך. אבל כלפי עצמי הרגשתי שאני צריכה להוכיח, עד לשיחה עם אחד הבנים בה השתנתה לי המחשבה", מספרת רב"ט מ'.

"דיברנו על זה שלכל אחד בצוות יש משהו שהוא טוב בו יותר ומשהו שפחות, ובסופו של דבר אנחנו צוות ואנחנו משלימים זו את זה. זהו גם המסר שיש לי לבנות הבאות שהולכות להתגייס לפה; זה הגיוני שיהיו פערים, כמו שבכל צוות יש פערים והשיטה היא איך להתעלות על אותם פערים כצוות".

אחד הרגעים הכי משמעותיים ללוחמות הייתה חלוקת הפק"לים (פקודת קבע לקרב). רב"ט ל' ורב"ט מ' קיבלו פק"ל קלעיות, ויצאו למסלול נפרד משאר לוחמי יה"ק על מנת להיות מוכשרות על פק"ל זה. את ההכשרה עברו יחד עם לוחמי יחידה 669, ועבדו לראשונה בצמוד עם מפקדים שלא מהצוות המוכר להן. "זה היה אחד השבועות הכי מטורפים ואינטנסיביים שהיו לי בהכשרה. אני זוכרת לטובה איך הלוחמים התייחסו אלינו בכבוד", מספרת רב"ט ל'.


צילום: עמית אגרונוב

לסיום, ללוחמות החדשות יש מסר עבור כל אותן מלש"ביות, המיועדות להתגייס ליחידה: "אל תעצרו לרגע - תהנו מהדרך, תצפו להכשרה מעניינת ולתפקיד משמעותי".