בין שמיים לבטן המסוק. המכונאים המוטסים החדשים מסכמים הכשרה
הם מהווים חלק בלתי נפרד מהעשייה המבצעית ומלווים כל גיחה ופעילות אליה יוצאים מסוקי חיל האוויר. כעת, אחרי 8 חודשים של הכשרה אינטנסיבית, מצטרפים המכונאים המוטסים רשמית לצוותי הטייסות. לכבוד סיום הקורס - שמענו על התפקיד שמתחבא בבטן המסוק
במבצע ארנון, ב'רבות הדרכים', ובכל חילוץ מוסק אחר - הם שם. יחד עם הטייסים והנווטים שממריאים למשימה, בבטן המסוק מתפעלים חברי צוות מיומן את כלל המערכות, המכונות והחלק הטכני במהלך הגיחה, ומוודאים ששום דבר לא ישתבש - אלו הם המכונאים המוטסים.
במהלך המלחמה, חולצו בעזרת מסוקים אלפי פצועים מכל הזירות. בכל גיחה כזו לקחו חלק המכונאים המוטסים, שפועלים גם בצמוד ללוחמי 669, מעלים את הפצועים אל תא המטען ומלווים אותם עד הגעתם לבית החולים. עכשיו, מצטרף לשורותיהם מחזור נוסף של מכונאים, שסיימו השבוע את קורס מספר 53.
בעבר, היה התפקיד פתוח רק עבור משרתי המערך הטכני, אך בשנים האחרונות, תוכלו לקבל גיבוש כבר מהליכי המיון כמלש"בים. "מהרגע בו שובצתי כטכנאי בטייסת 118 ("דורסי הלילה"), ידעתי שאני רוצה להיות מכונאי", מספר סמ"ר א', אחד מהבוגרים הטריים, "ההכשרה אינטנסיבית וארוכה, והייתי צריך להוכיח למפקדים שלי שאני מתאים".
צילום: רועי קור
הקורס, שאורך שמונה חודשים בבסיס פלמחים, נפתח רק פעמיים בשנה. הוא מתחיל בסדנת חי"ר, במהלכה ילמדו את תורת הלחימה ויתנסו בניווטים ותרחישי מילוט ביבשה ובים.
השלב הבא מורכב מסימולציות אוויר וקרקע, המדמות את תפקידם בתור מפקדי תא המטען - תפעול דלתות המסוק וכבל ההרמה, העמסת ציוד וחילוץ פצועים. "המתרגלים הם מכונאים מוטסים פעילים בעצמם", הוא מסביר, "גם בזמן ההכשרה שלנו הם נשארים חלק בלתי נפרד מהטייסת. לראות את העבודה שלהם, עוזר לנו להבין את התפקיד בצורה הכי רלוונטית".
אל כל מחזור הכשרה ראשוני, מגיעים כשישה חיילים בלבד: "ההרכב המצומצם מאפשר למדריכים לדייק אותנו, ולעזור לנו לרדת לפרטים הכי קטנים. אנחנו מרגישים ממש כמו משפחה, ברגעים הקשים, בין שיעורים, לתרגולים, להדמיות - מה שמחזיק אותנו זה הביחד".
לאחר שסיימו את השלב המשותף, משובצים המכונאים החדשים באחת מטייסות המסוקים - 118, 123 או 124. שם, במשך כשנה, יתמקצע כל אחד מהם בדיוק בכלי אליו שובץ ובמשימות הטייסת שלו.
צילום: עמית אגרונוב
בין כל השיעורים והסימולציות, רגע אחד זכור לסמ"ר א' במיוחד. "התאמנו על הפעילות של מסוקי היסעור במבצע ארנון", הוא נזכר, "פתאום קלטתי את גודל העשייה, כמה המכונאי המוטס מניע את הכול מבפנים, ואת הצורך האמיתי בכך שנהיה שם תמיד".