דילגנו בין מגדל הפיקוח להאנגר - בבסיס שלא מכבה מבערים

בסיסי חיל האוויר הם כמו מכונה משומנת, כשכל חלק ופרט בה קריטיים להשלמת המשימה. אז איך דואגים שהמטוסים והמסוקים ימריאו ליעד בתיאום הדוק? וכיצד הכול נראה ממגדל הפיקוח וממסלול ההמראה? הצטרפנו ליום שלם בבסיס רמון ושוחחנו עם החיילים והחיילות שמרכיבים את הפאזל כבר חודשים ארוכים

16.02.25
רז רופא אופיר, מערכת את"צ

רק כשנכנסים בפעם הראשונה בש"ג של בסיס רמון, מתחילים לנסות ולעכל את היקף העשייה המתנהלת בו. כמו כל בסיס חיל האוויר, הוא מורכב משלל תפקידים וכלים שונים - מטייסות קרב ומסק"רים, דרך תקשוב, מנהלה וכיבוי אש, ועד למגדל הפיקוח המתנשא מעל כולם. ידעתי שכדי לקבל את התמונה המלאה על מה שקורה מאחורי הקלעים - אצטרך להכיר כל אחד ואחד מהם מקרוב.

את היום התחלנו בטייסת מסוקי הקרב 190 ('מגע הקסם'). בין מכסה המנוע לבטן המסוק שהייתה פתוחה לרווחה - מצאנו את סמל נ', טכנאית חמ"ם. בעודה מטפלת באחת המערכות, היא ניסתה להסביר לנו על קצה המזלג את תפקידה: "אנחנו אחראים על החשמל בכלי הטיס. אם הטייסים מדווחים לנו על תקלה או כל דבר חריג שקורה במהלך הגיחה, אנחנו עוברים יחד איתם בין כל המערכות ומוודאים שהכול תקין בדרכי החשמל. אנחנו הכוח היחידי שמוסמך לבדוק ולטפל בבעיה".

משם, המשכנו למסדרונות טייסת מטוסי הקרב 201 ('האחת'). בין החדרים השונים, פגשנו בקה"דית. בשגרה מבצעית אינטנסיבית של יותר משנה, כשכל יום מוציאים לפועל גיחות מבצעיות בלב שטח אויב ואימונים מרובים - היא וחייליה פועלים מסביב לשעון, ודואגים לכל השיבוצים בהתאם לצורך המבצעי המשתנה ללא הרף.

"יחד עם המפקדים, אני מחליטה איפה צוות האוויר ישובץ", היא מעידה, "אנחנו חייבים לדעת איך לספק מענה לאירוע מתפרץ. כך למשל קרה באחת התקיפות הגדולות שלנו בלבנון. היינו צריכים להרכיב הכול בין רגע, כדי שהצוותים יוכלו להמריא כמה שיותר מהר לעבר יעד טרור מרכזי".

לאחר שראינו את כלי הטיס במסלולי ההמראה, הבנו שכדי להבין את התמונה הגדולה של העשייה, עלינו להסתכל על הכול מלמעלה. וכך הגענו למגדל הפיקוח. "מכאן, אנחנו יכולים לשלוט בהמראות ובנחיתות. כל מטוס, תקיפה או אימון יוצאים מהמקום הזה", מסבירה לי סמל א', פקחית טיסה, בעוד אנו צופים על כל הבסיס בחלונות הגדולים, "כל עמדה שולטת על תחום ספציפי ומספקת מענה לטייסים בשמיים או רגעים ספורים לפני המראה".

בעוד אנחנו מסתובבים, הגענו אל אחת השלוחות של טייסת האחזקה, יחידת התקשוב. כחלק מתהליך הלמידה מהתקיפות השונות, אמונים טכנאי הרשת על העברת כל קלטות התצלומים מהמטוס, אל המחשב במטרה לאפשר צפייה חוזרת ולימודית במבצע גם מהקרקע. ובין לבין, גם תחזוק שוטף של כל מערכות התקשורת החיוניות בבסיס בצורה יומיומית.

הגענו אל אחד המרחבים הגדולים בבסיס - מוסכי תיקון המטוסים. שם פגשנו בטכנאי דרג ב', אשר אמונים על תיקון בעיות ארוכות טווח ומורכבות יותר ממה שניתן לטפל בדת"ק. "בחודשים האחרונים יצא לנו לעבוד על מטוס עם בעיה גורפת בכנפיו", אומר רב"ט ל' בעוד ממשיך לעבוד מתחת לגוף המטוס הפתוח, "אנחנו מתעסקים בתמונה הגדולה, ולא בתקלה נקודתית. כל דבר שמצריך השבתה של כלי הטיס לתקופה יותר ממושכת - מגיע אלינו".

וכשיורד הלילה על רמון, אפשר אולי לחשוב שאיתו ירד גם האור בחדרי העבודה, אך שם המצב שונה לגמרי. יום ולילה מתערבבים, גם שבועות וחודשים. ולאחר 24 שעות, בהן עברנו בכל סוגי הטייסות שהבסיס מחזיק בתוכו, הבנתי למה העשייה אף פעם לא נגמרת.