יצאנו לסיור בתוך המטוסים שמאפשרים לתקוף הכי רחוק

על תקיפות העומק בתימן ובאיראן - בטוח שמעתם. אבל ידעתם שעל מנת לאפשר לטייסת קרב להגיע ליעדים מרוחקים בשטח אויב, דרוש ליווי צמוד של מטוסי תובלה ו"בומר" מנוסה? לכבוד 60 שנות פעילות לטייסת 120, הצטרפנו לסיור מיוחד במטוס שבמקום מושבים - מלא במיכלי דלק

05.01.25
רז רופא אופיר, מערכת את"צ

כדי לתקוף מטרות אויב ביעדים מרוחקים, דרוש הרבה יותר מ'רק' מטוס קרב. כחלק מההכנות לקראת כל מבצע ארוך טווח - נכנסים לתמונה גם מטוסי התובלה.

בין אם מדובר בזירות קרובות, ובין אם ברחוקות יותר, טייסת 120 ("ענקי המדבר"), המחזיקה בבואינג 707, המטוסים הגדולים ביותר בצה"ל, לוקחת חלק קריטי במשימה. אנשיה דואגים לתדלק את מטוסי הקרב בעודם באוויר, ומאפשרים להם להישאר כמה שיותר זמן בשמיים.

כשמסתכלים על הכלי מהצד, הוא יכול להיראות לכם כמו כל מטוס נוסעים בנמל התעופה - אלא שבפנים המציאות שונה לגמרי. את המושבים, למשל, מחליפים מיכלי דלק עצומים שממלאים את כל הנפח. אם לטייסי הקרב יש את החימושים שלהם, במקרה של הבואינג, הדלק הוא האמל"ח.

מי שאחראי בפועל על התדלוק במהלך הטיסה הוא ה"בומר". באמצעות משקפי תלת מימד ומצלמות של 360 מעלות, הוא מכוון את צינור התדלוק ישירות אל תוך הפתח. כך, הם מתחברים דרך ה'בום' למספר דקות עד לניתוק כאשר המיכל מתמלא.

המערכת של מתפעל התדלוק כוללת בתוכה גם מסכים שדרכם הם יכולים לראות בזמן אמת את הכלי המתודלק. התפקיד, כפי שמספרים בטייסת, דורש דיוק מירבי וכיוון ישירות אל המטוס בעזרת הסטיק במושב המפעיל. לאחר ליווי עד לעומק שטח האויב, מטוסי התדלוק משלחים את מטוסי הקרב לדרכם עד להטלת החימוש הסופי - והשלמת המשימה.