הפרטים והנתונים המפתיעים על הכשרת תצפיתניות

לכבוד יום הגיוס של התצפיתניות החדשות, שוחחנו עם סגנית ראש ענף תצפיתניות ומקצועות בסיירים על הקורס, השלבים והאתגרים אותם הן הולכות לעבור. על הדרך גם גילינו כמה נתונים  שלא ידעתם שאתם צריכים על הכשרת התצפיתניות. כל הפרטים

21.07.19
מירב בראל, מערכת את"צ

למקרה שפספסתם את המהפך שעבר בסיס סיירים בשנה האחרונה, אנחנו פה כדי להזכיר. הבסיס שאחראי על הכשרת לוחמי חי"ר הגבולות שינה לאחרונה את שמו ל"בית הספר להגנת הגבולות" ומתוך ההבנה שהוא מתכלל בתוכו את עולם הלחימה, פתח ענף חדש בשם "ענף תצפיתניות ומקצועות" האמון על קורסי תצפיתניות לצד הדרכה על אמצעי איסוף נוספים.

ענף תצפיתניות ומקצועות שינה את שמו ארבע פעמים, הוא מורכב ממאות חניכות, עשרות מדריכות ואנשי סגל, ורק עשרה מתוכם הם גברים(!). כל אלו פועלים ופועלות מסביב לשעון כדי לספק את ההכשרה הטובה ביותר. "הכשרנו במהלך השנה האחרונה עשרה מחזורי תצפיתניות", מספרת סגנית ראש ענף תצפיתניות ומקצועות בסיירים, סרן ולרי חבוט.

אז רגע לפני שאתן אורזות תיק ונפרדות מהמשפחה, החברים והאזרחות, קבלו הצצה לשלבים שאתן הולכות לעבור. משרשרת החיול בלשכת הגיוס ועד קבלת השיבוץ בגזרה המבצעית. "הבנות מגיעות לבסיס סיירים ומתחילות תקופת טירונות 02 של שלושה שבועות", מפרטת סרן חבוט. "הן יהיו עם אותו הסגל מרגע החיול ועד סוף הקורס שיימשך שמונה שבועות".

 

השבוע הראשון של הקורס הוא זמן היכרות ראשונית עם המקצוע ומשם, כל שבוע דרגת הקושי תעלה. "הן לומדות להכיר את השטח על בוריו, לקרוא מפות ובסופו של דבר גם לנווט בו", מפרטת סגנית ראש הענף. "בהמשך הן עוברות אימוני חוץ בנקודות מסוימות בשטח, תרגילי זט"ר (זיהוי טווח רחוק), הן מתנסות בסימולטור "מאמן האיסוף", מתצפתות במגדלי תצפית אמיתיים ובסופו של דבר גם לומדות איך להכווין כוח אל האויב".

בתום השלבים המאתגרים הללו, מתקיים התרגיל המסכם, המשלב בתוכו את כל מה שנלמד במהלך הקורס. "בתרגיל החיילות נדרשות לבצע את כל סדר השלבים בניהול אירוע, מזיהוי עצם חריג בתוואי השטח המוכר להן, דרך הכוונת הכוחות לכיוון האויב ועד לסגירת המעגל ולסיום האירוע" מספרת סרן חבוט.

המסלול אכן מסתיים כאן, אך אל חשש - כשתגיעו אל הגזרות המבצעיות, תעברו חפיפה של בין שבועיים לחודש וחצי כדי לקבל את החותמת שאתן אכן תצפיתניות מוסמכות. 

סרן ולרי חבוט מודעת להסתייגות של בנות מסוימות מהתפקיד, ומדגישה כי מבחינתה חיזוק המוטיבציה לא פחות חשוב מבניית המקצועיות. "כשאני הגעתי לכאן לא רציתי להיות תצפיתנית", היא משתפת, "אבל פתחתי את הראש והבנתי כמה הסטיגמות שבאתי איתן היו לא נכונות. למתגייסות הטריות אני ממליצה להיפטר מהן כבר מעכשיו. יש כאן סגל איכותי ביותר ששואף להגיע לכל אחת מהן ולפתח בהן את הסקרנות בתחום התצפיתנות".

במהלך הקורס מומלץ לשמור על תזונה מסודרת ובריאה, למרות שגם השומרים האדוקים ביותר יכולים "ליפול" - המוצר הנמכר ביותר בו השנה בקרב התצפיתניות הוא קינדר בואנו.

להכשרה מגיעות חיילות מערים, אוכלוסיות וגילאים שונים - העיר שהצמיחה הכי הרבה תצפיתניות היא ירושלים, כמה מהמדינות עם הייצוג המכובד ביותר ביותר הן רוסיה, סינגפור וצרפת, והתצפיתנית המבוגרת ביותר השנה הייתה בת 24 בזמן הטירונות.

 "כמעט באף תפקיד אחר בצבא לא נותנים לחיילת בת 18 לקחת אחריות על גזרה שלמה מקצה לקצה, להכווין כוחות חי"ר ובסופו של דבר להציל חיי אדם", מדגישה סרן חבוט ומסכמת: "אני מאחלת לכל מי שתגיע אלינו הצלחה רבה, ושתבין את המשמעות של התפקיד המדהים הזה".