עם המדריכות האלה תגיעו ליעד גם בלי Waze

אין לוחמי איסוף קרבי שלא פוגשים את מדריכות הניווטים. הן מלוות אותם בכל תוואי שטח ובכל שעה ביום, מלמדות כיצד לדקור נקודות ומוודאות, כמובן, שהם אף פעם לא ילכו לאיבוד. יצאנו לראות כמה חוש הכיוון שלהן באמת מפותח

31.03.19
עמית מלמד, מערכת את"צ

את מדריכות הניווטים, כמה אירוני שזה נשמע, יהיה לכם קשה למצוא. הן מתרוצצות בין השטח למשרד - מצד אחד מעבירות שיעורים עיוניים על טופוגרפיה ומלמדות על נקודות ציון, ומצד שני יוצאות לנווט יחד עם לוחמי האיסוף אותם הן מלוות. בלעדיהן, מסכימים כולם, יהיה קשה הרבה יותר ללוחמים להתמצא בכל נקודה על המפה - כשירות הכרחית בתפקידם.

"אנחנו מלוות את הלוחמים במשך ארבעה חודשים, במהלך כל האימון המתקדם", מסבירה מדריכת הניווטים, רב"ט דורין סמוחה. "זה תהליך ארוך שכולל שמונה שיעורים עיוניים בכיתה, ושלושה שבועות ניווטים". השיעורים עוסקים במגוון נושאים, כמו טופוגרפיה - הכרת השטח, הכוונת אש - עיסוק עיקרי של חיל האיסוף, זיהוי טווח רחוק - התאמה בין מה שרואים במפה למה שפוגשים בשטח, ועוד. לאחר מכן, הם ממשיכים לשבועות הניווטים, כאשר כל אחד מתקיים במקום אחר בעל אתגרים שונים - בשטחי אש בבסיס סיירים, בגבעות גורל שבנגב, וביער ציפורי שבצפון.

"במהלך כל שבועות הניווטים אנחנו נמצאות עם הלוחמים - מבניית הציר והתכנון, ועד הניווט עצמו וההגעה ליעד", מספרת רב"ט סמוחה. "זה יוצר חוויות מטורפות, כמו להיות על גבעה באמצע הלילה עם שני לוחמים ולהבין שאת אחראית שהם יגיעו בהצלחה לנקודת הסיום".

אלמנט בלתי נפרד מהתפקיד הוא הקשר בין המדריכות ללוחמים. "לא האמנתי שייווצר חיבור כזה מדהים. אני שואלת ומתעניינת בהם, והופכת להיות דמות שכיף ונוח לפנות אליה - סוג של גורם חיצוני שאפשר לשתף אותו. גם אנחנו משתפות אותם - זה הדדי - ולרוב אפילו שומרות איתם על קשר אחרי האימון המתקדם". מעבר ללוחמים, גם בהכשרות נוספות לוקחות מדריכות הניווטים חלק מרכזי. "אנחנו מדריכות תצפיתניות שצריכות לדעת טופוגרפיה בסיסית כדי להכווין כוחות, ולהכיר את תוואי השטח ברמה גבוהה", מדגישה רב"ט סמוחה.

כדי להגיע לתפקיד הנחשק, מדריכות הניווטים עוברות קורס בביה"ס להגנת הגבולות (סיירים), האורך כארבעה חודשים, יחד עם מדריכות האיסוף האחרות. בטירונות, שנמשכת חודשיים, הן מכירות את מגוון המגמות ונושאי ההדרכה הפתוחים בפניהן - אמצעי איסוף, רחפנים, ניווטים ועוד. לאחר מכן, מחלקים אותן לנושאים, ובזמן הנותר כל אחת מתמקצעת בתחומה.

"נלחמתי להיות מדריכה", נזכרת רב"ט ליביה פלר, מדריכת ניווטים גם היא. "קיבלתי בהתחלה שיבוץ לתפקיד אחר וביקשתי לראות קצין מיון בבקו"ם. לאחר בדיקה ארוכה, הוא סיפר לי שיש מקום פנוי בקורס מדריכות איסוף - אז שמחתי מאוד, כי גם הכרתי את החיל מחבר שמשרת בו".

"כשהשתבצתי להיות מדריכת ניווטים במהלך הקורס הייתי פשוט מאושרת", היא מתרגשת. "לא ידעתי בכלל שהתפקיד הזה קיים בחיל, וזה היה כמו חלום שהתגשם, כי אני מטיילת המון והשטח הוא המקום הנוח שלי. זה מדהים שאני יכולה ליישם את זה בצה"ל ולהביא את עצמי לידי ביטוי בשירות הצבאי".

במפגש איתן, אי אפשר לפספס את ההווי והחברות בין המדריכות. "אנחנו בנות שונות מאוד אחת מהשנייה, כל אחת היא עולם אחר", מבהירה רב"ט סמוחה, "אבל הפכנו לקבוצה מגובשת ומלוכדת. אנחנו נמצאות שם אחת בשביל השנייה בכל הרגעים - הטובים וגם המאתגרים, והחברות שלנו מדהימה בזכות זה".

בסופו של דבר, פרט לחברות ולאווירה המיוחדת, הן לא שוכחות לרגע כמה התפקיד שלהן קריטי לתפקוד הלוחמים. "החשיבות שלנו עצומה כי המפקדים אמנם יודעים את החומר, אבל כדי שהחיילים יבינו כיצד ליישם אותו, צריך להעביר אותו בטכניקה מסוימת ומוצלחת", מסכמת סמוחה. "כל מה שאנחנו עושות נכנס לתפקיד שלהם בהמון מובנים וקריטי להצלחה שלהם במשימה".