אחרי החודש האחרון, חיל הגנת הגבולות כבר לא נראה אותו הדבר

חדירת מחבלים, הקפצות מסוקים, בלת"מים בחמ"לים ומספר מימדי לחימה - כך מסכמים את החודש האחרון בחיל הגנת הגבולות. אז איך מצליחים להכשיר את החיל הצעיר ביותר בצה"ל? ומה השינוי שחתם את החודש יוצא הדופן?

30.06.21
ינון שלום יתח, מערכת אתר צה"ל

לחיל הצעיר ביותר בצה"ל יש תפקיד מיוחד. ההגנה על הגבולות היבשתיים של המדינה היא עניין מורכב, ולכן גם הדנ"א של הגנת הגבולות: תצפיתניות בחמ"לים, עמדות איסוף קרבי בעומק השטח, לצד כוחות חי"ר ופלוגת טנקים ראשונה שנמצאת בהכשרה. 

ככל שמעמיקים ב"אילן היוחסין" מבינים עד כמה הוא מגוון ומפתיע - וכמה יצירתיות נדרשת בכל רגע, בתעסוקה המבצעית ובהכשרה.

"דווקא בגבולות, הגנה משולבת של מספר מימדים אפקטיבית יותר. יש יכולות שונות - כשתחת כל אחת יש צוותים מותאמים לדרישות", אמר לי תא"ל עמית ימין, מפקד החיל הראשון, בריאיון בסוף השנה שעברה.  

"זה מתחיל בדברים הקטנים - אבטחת ציר מסביב ליישוב ביהודה ושומרון לא דומה לפעילות בגבול ירדן", מחזק גורם בחיל, "אנחנו חייבים להכין את החיילים שלנו לכל סוג של פעילות בכל תוואי שטח". החודש האחרון בחיל הגנת הגבולות היה אולי ההוכחה הטובה ביותר לאמירה, שהכול מתחיל בלוחמים ובלוחמות.

בבסיס ההכשרה "סיירים" עבדו במרץ בחודשים האחרונים לקראת שני מופעים מרכזיים, שמתעסקים בהכנה לכל תרחיש קיצון. בכל אחד מהם מוגדר המושג "תרחיש קיצון" בצורה קצת שונה:

הראשון הוא סדרת הקרב המשולבת, שמעמידה למבחן את כל יחידות החיל בשבוע אחד - מסביב לשעון. "קח את כל מה שדמיינת שיכול לקרות בשבוע. אנחנו צריכים להיערך לקצת יותר מזה", פותחת סגן אופק אזולאי, קצינת האג"ם של גדוד הפיקוד בסיירים. 

התרעות שכנראה היו גורמות לרבים מאיתנו לזוז בכיסא בדאגה, הן "מהתרחישים הקלים בספר" עבורם, מציינת סגן אזולאי, שהייתה אמונה על בניית התרגיל. חדירות ליישובים, מעצרים שמסתבכים להפרות סדר אלימות, הזנקת מסוק שיקפיץ כוחות לנקודות אסטרטגיות ותרגיל חדירה של שמונה מחבלים ליישוב כמהין שבגבול הדרומי. 

מיותר לציין שכל גדוד הפיקוד על הרגליים: צוערים בהשלמת הקצונה של בהל"ג יחד עם מפקדים וחיילים רבים, עוצרים את ההכשרה ומתעסקים "בדבר האמיתי" - תורת הלחימה האופרטיבית.

קרוב לשלושה חודשים נערכו לרגע הזה, בו הם יכולים לבחון את הפעילות של כל כוח בנפרד - ושל כולם יחד. "אם כוחות החי"ר שלנו יגיעו למצב של מרדף בתוך שטח מצרים, או סריקות אחרי מחבל באמצע שכונת מגורים - הם יהיו חייבים להיעזר ביכולות האיסוף והמודיעין שלנו, זה מה מה שהופך אירועים טובים למצוינים מבחינתנו", מסבירה קצינת האג"ם, "כשאת השבוע, התרגיל הגדול ביותר בחיל, סיימנו עם הרגשה חזקה של סיפוק".

את רוב שנותיו בצבא בילה סרן ע' בחיל הגנת בגבולות, עוד מהימים שהיה מערך. כשהגיע לראשונה לתפקיד המ"פ היה לו ברור שהוא הולך לעשות שינוי: "ביום הראשון אמרתי 'אני שם לי יעד מאוד ברור - להפוך את האנשים ללוחמים יותר טובים. לא לוותר על הסטנדרט המקצועי, אבל לשים את האדם במרכז'".

ההבנה הזו הובילה אותו למשרד המפקד שלו, בו ביקש להוסיף שבוע שלם ללוח הזמנים. "הזזנו את כל הלו"ז, ההכשרה הפכה לאינטנסיבית יותר, כדי להגיע לרגע שאנחנו יכולים להוסיף עוד שבוע למסלול - שמתעסק בחוסן הנפשי של הלוחמים".

אחרי חודש וחצי של עבודה חשאית ותיאום, זה קרה - שבוע חוסן, שמתרגל פלוגה שלמה במסלול, יצא לדרך. מהחייל הצעיר ביותר ועד למפקדי המחלקות, כולם התאספו יחד בחוסר וודאות מוחלט, מחכים לפקודת היציאה, שתדחוף את היכולות שלהם לקיצון. "הם מילאו שאלון, כדי שנוכל לבדוק בסוף אם אכן ניכר שיפור, ויצאו לדרך", משחזר סרן ע'.

אילוסטרציה

שבוע שלם של תרגילים מתגלגלים, שינויי תוכניות ברגע האחרון, בלת"מים בלי הפסקה והתרגלות מהירה למצבים חדשים. חוסר הוודאות נמשך גם כשהם יצאו לניווטים מפתיעים בשטח, וחוליות איסוף בונות עמדות - שמותקפות בטילי נ"ט.

אבל אין ספק שרגע השיא הגיע בצורת מאמן חדש שנכנס לא מזמן לשורות הצבא, המדמה לחימה בשטח בנוי, יחד עם אירוע רב נפגעים - בצורה הריאליסטית ביותר שקיימת כיום. דם, איברים כרותים וריח שרוף הם רק חלק קטן מהאמצעים בהם משתמשים בסימולטור, שנועד לאתגר נפשית את המתנסים בו.

בסיום, הם התבקשו למלא מחדש את אותו השאלון - והתוצאות הצביעו על עלייה של עשרות אחוזים. שבוע החוסן לא יהיה אירוע חד פעמי, החל מהמחזורים הבאים הוא חלק בלתי נפרד ממסלול ההכשרה של הלוחמים בבהל"ג. 

בתיאום סמלי, דווקא בסיום החודש האינטנסיבי, קיימו ב"סיירים" טקס מרגש לשינוי התג של בית הספר להגנת הגבולות. 

את התקופה סיימו בחיל בשביעות רצון. בשני הראיונות שקיימתי השורה התחתונה נותרה זהה: "מעלים את הרף כמה שיותר, מול כל האתגרים - כדי שהחיילים שיהיו כמה שיותר טובים". והאמירה, שנשמעת בקריאה ראשונה קלישאתית - מגובה בחודש אחד, שמוביל קדימה את החיל הצעיר.