3 ימים ללא שינה - למען השקט בגבולות המדינה

התפקידים הרבים בחיל הגנת הגבולות שונים האחד מהשני בתכלית - חלקם בחמ"ל, חלקם בשטח, וכמה מהם אפילו בטנק. כל אלה התגייסו למען התרגיל המסכם של צוערי החיל, שיקבלו בעוד כחודש את סיכת המ"מ. אז איך משלבים את כל הכוחות האלו בסק"ם אחד? יצאנו לבדוק

16.02.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

ממש בעוד חודש, יצעדו הקצינים והקצינות הטריים של חיל הגנת הגבולות על רחבת המסדרים, יענדו לראשונה את סיכת המ"מ, ויתחילו את דרכם  כמפקדים בחיל. אבל רגע לפני שכל זה קורה, ובשביל לבוא מוכנים באמת, הם יצאו לתרגיל מסכם ארוך ומעמיק, שבו הביאו לידי ביטוי את כל מה שלמדו במהלך ההכשרה.

בסק"ם (סדרת קרב משולבת) השתתפו כל צוערי החיל, ששיתפו פעולה עם חניכי קורס המפקדים שמתרחש גם הוא בימים אלה. כולם לקחו חלק - מלוחמי ולוחמות החי"ר והאיסוף, דרך הטנקיסטיות, ועד התצפיתניות והגששים. "חוץ מהם השתתפו גם צוותים נוספים שעוסקים באותן גזרות מבצעיות", מספר מג"ד הפיקוד, סא"ל אופיר סולטן, "היה לנו חשוב לשלב בתרגיל יחידות העוסקות גם הן בהגנת הגבולות, שהממשק שלנו איתן הוא יום יומי, ולאמן את העבודה המשותפת שלנו".

התרגיל התחיל בראשון בבוקר, והחיילים לא נחו לרגע עד סופו. הם עברו כל תרחיש שאפשר להעלות על הדעת, בין היתר גם מעצרים ומרדפים למיניהם. "הם היו צריכים להתמודד עם הרבה מצבי לחץ ומחסור בשעות שינה", מסביר סא"ל סולטן, "התרגיל היה אינטנסיבי, איך שנגמר אירוע אחד, התחיל הבא".

הדגש העיקרי בשלושת הימים האלה, היה שיתוף הפעולה בין כל חלקי החיל. "התפקידים של התצפיתנית ולוחם החי"ר שונים אחד מהשני, אך תלויים זה בזה באופן מוחלט. הם משלימים אחד את השני, וחייבים זה את זה כדי להצליח במשימה", מדגיש מג"ד הפיקוד.

בשביל לוודא שההרמוניה תהיה מושלמת, החליטו להוסיף לתרגיל רובד נוסף, ותוך כדי התרחישים המתגלגלים החבירו בעלי תפקידים מהיחידות השונות אחד אל המסגרת של השני, מתוך הבנה שהם יוכלו לעבוד יחד רק אם יכירו את העבודה של כל החיילים סביבם. 

"בזמן פעילות, חלק מבעלי התפקידים אצלנו הם המכווינים וחלק הם המוכוונים", מפרט סא"ל סולטן. "הטנקיסטית שלמדה על לוחם האיסוף אומנם לא תצא למארבים ותשתמש בנשק, והוא בהתאם לא יבלה בטנק, אבל בזכות זה שהיא הייתה שם היא הבינה בצורה טובה יותר את הממשק איתו, היא הציפה פערים קיימים. בדרך הזו אחרי התרגיל נוכל להסיק מסקנות, לתת מענה לכל האתגרים ולהפוך את העבודה למיטבית".