מהפכה בתפקיד התצפיתנית והבקא"סית - השינויים והחידושים

בזרוע היבשה ובאגף כוח האדם מציגים כמה מהשינויים המשמעותיים שהולכים לעבור תפקידי התצפיתניות והבקא"סיות החל מהתקופה הקרובה. שמענו מרע"ן תכנון בחיל הגנת הגבולות על המיזמים החדשים והשדרוגים בשירות של 'מלכות הקרב בהגנה'

13.06.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

כשהגעתי לראיין את סא"ל שי ברדה, רע"ן תכנון בחיל הגנת הגבולות, על השינויים הצפויים במערך התצפיתניות בחודשים הקרובים, לא ציפיתי להפתעה כבר במשפט הראשון: "אנחנו מתחילים תהליך של שילוב יכולות התצפיתנית בתוך תפקיד הבקא"סית (בקרית איסוף יבשתית), כך שבעוד פרק זמן תקן התצפיתנית ייסגר". 

המטרה, הוא ממהר להסביר, היא לשלב ולמזג את יכולות התצפיתנית בתוך תפקיד הבקא"סית. "שני התפקידים מהווים חלק חשוב מאוד בלחימה - החיילות הן כוח שאסור לוותר עליו, ומביאות כישורים תפעוליים ופיקודיים ברמה גבוהה מאוד", מדגיש סא"ל ברדה.

"השינוי בא כחלק מהעבודה הרציפה שלנו לשפר כל הזמן את התנאים שלהן, והוא יהפוך את תפקיד הבקא"סית ליעיל ומשמעותי יותר".

מדד התצפיתנית והבקא"סית

תפקיד התצפיתנית נחשב עד כה כתפקיד קביעה (שאינו דורש מיון מקדים), אך זה הולך להשתנות בקרוב. "בשיתוף עם זרוע היבשה, יצרנו מדד חדש - 'מדד התצפיתנית והבקא"סית'", מפרט רע"ן תכנון, "אספנו נתונים מכמעט 11,000 תצפיתניות ובקא"סיות לאורך עשור, חקרנו את הביצועים ולמדנו מהי הדמות שהכי מתאימה לתפקיד וגם תבצע אותו בהצלחה יתרה".

את התוצאות חילקו לסולם של 5-1, כאשר 5 היא החיילת המתאימה ביותר לתפקיד. הדירוג נקבע בהתאם למספר קריטריונים - בהם הציונים מהצו הראשון, לצד ציוני יום המאה. "מהגיוס הבא אנחנו מתכוונים להביא רק בנות עם דירוג 4 או 5, כדי שיהיו הכי מתאימות וייהנו מהשירות".

הצמצום במחזורי הגיוס

ואם כבר עסקנו בגיוסים, גם לשם ייכנס שינוי גדול כבר מאוגוסט: "אנחנו מצמצמים את מספר מחזורי הגיוס בחצי - כך שיותר תצפיתניות יתגייסו בכל מחזור".

בין החודשים מאי לאוגוסט אין גיוסי נשים בכל צה"ל. עד כה, התגייס לתפקיד בכל פעם מחזור מצומצם יחסית של כמה עשרות בנות, כך שגם באפריל הגיע מספר בנות קטן שהוביל לחוסר בסד"כ בגזרות בחודשים שאחרי. 

בזכות הדיוק של מחזורי הגיוס, יגיעו אליהם בכל פעם פי 4 בנות, כך שהפער שנוצר אחרי גיוס אפריל יצטמצם משמעותית. "זאת לא פחות ממהפכה", הוא מצהיר.

פחות זמן הסמכה, יותר מקצועיות

החל מאוגוסט הקרוב גם משך ההסמכה המקצועית שלאחר ההכשרה יתקצר משמעותית. "אנחנו מתכוונים להקטין את הזמן הזה פי שלושה", משתף רע"ן תכנון.

איך? קודם כל, יוספו סימולטורים חדשניים להכשרה בבהל"ג. "עד היום הבקא"סיות והתצפיתניות ראו את הגזרה שלהן לראשונה רק כשהגיעו אליה. בעקבות השינוי, כבר בהכשרה הראשונית הן יתרגלו על-פי הגזרות שלהן, דרך הסימולטורים המדמים חמ"לים בכל אחד מתוואי השטח השונים".

בנוסף, החומר העיוני שעד עכשיו הן למדו רק בגזרה, ישולב כבר בקורס. "כל זאת בנוסף לשיפור תנאי השירות שלהן", מספר סא"ל ברדה, "ממגורים חדשים בהכשרה, דרך בניית חמ"לים ומגורים משודרגים בגזרות הסדירות, ועד לשחרור בו החל מהשנה הזאת הן זכאיות לקחת חלק בתוכנית 'מקצוע לחיים', שעד עכשיו הייתה פתוחה רק ללוחמים".

באות יחד מהבית לבסיס

ממש בימים אלו יוצא לפועל אחד השינויים המשמעותיים, שאפילו אושר כבר על-ידי יחידת מיטב ועתכ"א (ענף תכנון כוח אדם) - 'חברה מביאה חברה'. לפי התוכנית, מלש"בית ששובצה כתצפיתנית או כבקא"סית יכולה לבקש שגם חברתה תשובץ בתפקיד זה. לא רק שהן יתגייסו ויעברו את ההכשרה יחד, בסוף המסלול הן יוצבו באותה גזרה מבצעית וישרתו זו לצד זו.

המיזם מתרחב אפילו לחיילות בשירות סדיר, שיכולות לבקש שבסוף ההכשרה, חברה נוספת תשובץ בגזרה שלה - וכך יוכלו לשרת יחד עם חברה שעדיין לא התגייסה. "האופציות האלו פתוחות גם ליותר מחברה אחת, כך שמישהי אחת יכולה להביא איתה אפילו כמה חברות", מוסיף סא"ל ברדה.

אז איך זה עובד? ביום שאחרי קבלת השיבוץ, ייפתחו ערוצי התקשורת עם כל המלש"ביות המיועדות לתפקיד. כל שנותר הוא לכתוב למיטב את הפרטים של החברה. 

מלכות הקרב בהגנה

"זה לא סוד שהגיוס לתפקיד התצפיתנית או הבקא"סית לא נחשב לאטרקטיבי במיוחד בעיניי המלש"ביות", ממשיך סא"ל ברדה, "החלטנו לבדוק לעומק למה, כדי לשנות את המצב, כי זה הרי אחד התפקידים החשובים בצה"ל".

"יצאנו, בין היתר, בקמפיין ענק בו ניתחנו את העניין, והגענו למסקנה שהמלש"ביות פשוט לא מספיק מבינות עד כמה התצפיתניות והבקא"סיות משמעותיות בכל פעילות מבצעית", הוא מפרט, "לכן אני רוצה לנצל את הבמה ולהגיד שהן נמצאות בכל מקום - בכל תפיסת אמל"ח או חדירה של שב"חים, הן מתפעלת כל אירוע ולעיתים גם אלו שמסכלות אותו. הפעילות שלהן היא תנאי להגנה על גבולות המדינה שלנו".