גדוד 605 מסכם קו בלבנון

דרך הגנה בחוף הים ועד כוננות בזמן הבחירות בלבנון - הקו של גדוד 605 בחטמ"ר 300 אומנם ארך רק חודשיים וחצי, אבל היה מלא ברגעים שהעמידו את הגזרה על הרגליים

31.05.22
מיה צדוק, מערכת את"צ

אני יושבת עם מג"ד 605, סא"ל אור תובל - ממש יום לפני שסיימו את התע"ם בחטמ"ר 300. בחודשיים וחצי הקצרים בהם תפסו קו, הספיקו הלוחמים לקחת חלק בלא מעט אירועים משמעותיים. 

לוחמי גדוד ההנדסה עובדים ככוח חי"ר לכל דבר, אבל גם עם יכולות הנדסיות וכלי צמ"ה. במתאר מורכב והררי כמו של הצפון, יכולות אלו הן 'אקס פקטור' משמעותי. 

"אנחנו יכולים לשנות את השטח בדקה", מספר המג"ד, "כשגדוד הנדסה נכנס למובלעת, למשל, היא יכולה להיות סבוכה ולייצר נקודת תורפה בהגנה, אז אנחנו נכנסים עם דחפורים ומשנים את התוואי, ואפילו יוצרים עמדות לטנקים".  

חטמ"ר 300 גובל בין היתר בראש הנקרה, וחלק מהבט"ש הוא לשמור על החוף. במסגרת חודש המלחמה, לוחמי 605 של חטיבה 188 תרגלו תרחיש של חדירה ימית יחד עם זרוע הים.  

הגדוד פעל בגזרה בימים הכי 'נפיצים' - יום הנכבה, ההיערכות לפסח וליום העצמאות, והבחירות בלבנון: "הגזרה הזו לא מביאה חיכוך ישיר וזה עלול ליצור שאננות, אבל אתה יודע שכמה קילומטרים ממך יושבות משפחות לארוחת חג - ואתה מבין כמה זה חשוב". 

בלילה בו נורתה רקטה מלבנון לשטח פתוח באזור היישוב שלומי, הגזרה כולה נעמדה על הרגליים. "בזכות זיהוי של סמב"ציות בחטיבה, הקפצנו את הגדוד. בדקנו מה נפל, איפה והאם צריך להיערך לתגובה, והתעסקנו בלמנוע אירוע חדירה". 

"גם השקט כאן הוא לא שקט", סא"ל תובל מסכם, "זה מתחיל ברקטה ויכול להיגמר באירועים אחרים ומסוכנים. אומנם הגענו לתקופה קצרה, אבל הגדוד שדרג את עצמו - אנחנו הרבה יותר חזקים ומוכנים למלחמה".