614 מוכיחים רשמית שהם יודעים לא רק לדבר - אלא גם להילחם

אחרי שנים שהכשירו דורות מפקדים וקצינים בחיל ההנדסה (עם טעימות מזדמנות מהשטח ביום פקודה), 614 מוסיפים לשם שלהם גם את הכותרת המחייבת "גדוד לוחם". מההכשרות ועד לשטח, הגדוד עבר חודשים רבים של אימונים - ומוכן למעבר הרשמי, עם סיכה וסמל חדשים

30.04.23
נויה בן גיגי, מערכת את"צ

שנים רבות שגדוד הפיקוד "היובל" (614) של חיל ההנדסה הקרבית משמש לא פעם כגדוד לוחם, כפי שעשה במלחמת לבנון השנייה או ב"צוק איתן". אך בחודש מרץ האחרון, מעמד הגדוד השתנה - ו-614 הפך רשמית לגדוד לוחם.

עד עכשיו, לחיל ההנדסה הקרבית היו שלושה גדודים לוחמים - 601, 603 ו-605. בשונה מהם, 614 מורכב מסגל מפקדים שמשימתם אינה לוחמה, אלא הכשרת דרגי הקצונה הזוטרה והמפקדים בחיל. בזמן חירום, כן יכול היה הגדוד לקבל פקודה ולחבור ללוחמים בשטח כגדוד לוחם.

כעת, לאחר שינויים שנעשו בתקופה האחרונה לקראת ההגדרה החדשה של הגדוד, הם מוכנים ברגע לעזוב את הכיתות, לצאת לשדה הקרב, ומיד אחרי לחזור ולהמשיך בהכשרות.

"אם היה פורץ מבצע בעבר, סביר מאוד להניח שהיינו לוקחים חלק", מסביר סא"ל אדנירם שרעבי, מפקד הגדוד. המורשת המבצעית של הגדוד גדולה וארוכת שנים, הגדוד הרי מורכב מלוחמים, היכולת המבצעית קיימת. "ההבדל הוא שעכשיו אנחנו לא רק כוח עזר - אנחנו כוח מתמרן רשמי".

כחלק מהכנת הלוחמים לתפקיד החדש, עברו כוחות 614 בסדיר ובמילואים אימונים במשך קרוב ל-10 חודשים. במהלכם קיימו בפעם הראשונה תרגיל גדודי תוך שימוש בתוכנית האופרטיבית העתידית שלהם ליום פקודה. 

"ההחלטה לקיים תרגיל גדול וייעודי שיחתום את תקופת ההכנה היא ברורה מאליו, אך האמת שלא היה פשוט לקבל אותה", מסביר סא"ל שרעבי, "לקחת למשך זמן משמעותי את כל הלוחמים שמכשירים את הכוחות עלולה לפגוע בהכשרתם כמפקדים לעתיד". 

בתרג"ד התוכנית האופרטיבית, תרגלו הגעה לשטחי כינוס, התקדמות צפונה תוך נטרול מכשולים הנדסיים בתוך שטח האויב ולבסוף לחימה רגלית. לכל אורכו של האימון השתמשו הלוחמים בכלל הכלים החדשניים של החיל, כשביניהם נגמ"ש הנמר והפומה.

כדי לחתום את ההתחדשות קיבל הגדוד סמל חדש: "הוא בנוי מהמרכיבים הייחודיים של 614 - דרגת הסמל וסיכת הקצין, כלומר מאפייני הפיקוד. בנוסף, מרכיב הפיצוץ והצבע הכתום מדגישים את משימות החבלה וההכשרה ההנדסית שלנו". 

"בזכות השינוי אנחנו מוכנים יותר כחיל למערכה הבאה", מסכם סא"ל שרעבי, "הכנסנו גדוד לוחם שבנוי כולו ממפקדים ומקצינים איכותיים שמוכנים לכל תרחיש".