דן אריאלי, המינגווי ו-669 - 10 הספרים שהכי אהבתם השנה

לכבוד שבוע הספר, ושנה לאחר השקת מיזם "צבא עם הספר", יצאנו לבדוק מהם 10 הספרים הכי נקראים על ידי חיילים וחיילות, מי ברשימת הסופרים האהובים עליהם, ומה הספר עליו ממליצים המפקדים בצה"ל?

19.06.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

לפני כשנה יצא לפועל מיזם חדש של חיל החינוך והנוער, בשיתוף אפליקציית (יישומון) "עברית" - 'צבא עם הספר'. במסגרת הפרויקט, יכולים משרתי צה"ל ליהנות מהורדה וקריאה של יותר מ-2,600 ספרים דיגיטליים בשלל נושאים ללא עלות. עד היום נרשמו לא פחות מ-37,142 הורדות ספרים, על ידי 7,159 משרתים שכבר ניצלו את ההטבה.

בשבוע הקרוב ייכנס לתוכנית חידוש נוסף - במקום לחפש את האתר הוא יהיה זמין באזור האישי באתר צה"ל, והקוד האישי להורדת הספרים יופק כעת באופן עצמאי בידי המשרתים עצמם, מבלי שיצטרכו לבקש. לאחר הפקת הקוד וקבלתו ב-SMS, כל שנותר לחיילים הוא להיכנס לאתר עברית, להזין את הקוד, לבחור ספר ולהתחיל לקרוא.

רשימת הספרים הפופולריים ביותר:

  1. שווה לך מאת דן אריאלי עם 750 הורדות
  2. המוסד מאת מיכאל בר-זהר וניסים משעל עם 509 הורדות
  3. למה מי זה מייקל?! מאת אליעזר שקדי עם 345 הורדות
  4. אין מקום לחלומות קטנים מאת שמעון פרס עם 337 הורדות
  5. המטופלת השקטה מאת אלכס מיכאלידס עם 313 הורדות
  6. תורת ההונאה מאת ג'ורג' א. אקרלוף ורוברט ג' שילר עם 273 הורדות
  7. הזקן והים מאת ארנסט המינגוויי עם 257 הורדות
  8. מאפס למאה - סיפורו של צוות ביחידה 669 מאת גיא מ. עם 233 הורדות
  9. המועמדת 2 - העילית מאת קיארה קאס עם 220 הורדות
  10. שש שנים מאת הרלן קובן עם 217 הורדות

מתוך הז'אנרים הרבים שמוצעים באתר, נראה שהתחומים אליהם המשרתים הכי מתחברים הם פרוזה, מתח ופעולה, יהדות, שירה, היסטוריה ופוליטיקה. מבין הסופרים הרבים בלטו סמדר שיר, סיפורי דיסני, הרלן קובן, יורם קניוק וליאת רוטנר.

מפקדים ממליצים על ספרים

רוב הארגונים המצליחים עוצבו ברגע של משבר. מה שמבדיל ארגונים מצליחים מאחרים היא היכולת להשתמש במשבר בשביל לגבש מטרה ולנווט אליה והיכולת להתגבש כקבוצה. תרבות ארגונית היא כוח עוצמתי! היא מה שמבדיל בין ארגונים מוצלחים לאלו שפחות. קראתי את הספר ״הצופן הקבוצתי״ בתהליך הלמידה שלי לתפקיד הנוכחי ומצאתי בו עזר רב.

התרשמתי מאד ממקרה הבוחן של חברת "ג'ונסון & ג'ונסון": מסמך שאני מאמין שנכתב בשנת 1943 ותוקף בשנת 1975 ע״י נשיא הארגון, ושימש כמקור השראה בעת התמודדות עם משבר חריג בשנת 1982. "אנחנו מאמינים שהאחריות הראשונה שלנו היא כלפי…״ המילים אפשרו לכידות ורוח המייסדים שנשתמרה אפשרה להתמודד עם המשבר בהצלחה. ממליץ בחום לקרוא, לכל מפקד שנערך לתהליך אבחון ועיצוב בכניסתו לתפקיד.

הספר מביא את סיפורו של דניאל סמפרה, נער החי בברצלונה של סוף שנות ה-40 ומחפש בבית קברות לספרים אבודים פתרון לתעלומה גדולה. עלילת הספר מפתיעה מאוד, הלשון קולחת והקורא נשאב מהר מאוד. אי אפשר לעזוב את הספר!

מגוון הדמויות הראשיות, ולא רק דניאל עצמו, מייצגות המון תפיסות עולם מנוגדות ולכן גם מאוד מעניינות. לספר יש שני ספרי המשך: ״משחקו של המלאך״ ו״אסיר השמיים״. גם הם מאת אותו מחבר.

הספר מגולל בצורה מרתקת את מסע ה׳ישראליות׳, החל מהולדתו של העם היהודי בגלות; דרך מסעותיו לאורך אלפי שנים - אל ומארץ ישראל; וכלה בשבטיות הישראלית, ששורשיה עמוקים כאורך הגלות ומושפעים ממנה באופן מובהק. דרך קריאת הספר למדתי רבות עלינו - כעם וכחברה - חוזקותינו, חולשותינו, הסודות המלווים אותנו, החלוקות וכן ארבע המהפיכות אותן מתאר הכותב, כאבן הדרך המרכזית של בניין הרעיון הציוני כאן בארץ ישראל.

כמפקד לוחם וכקצין בצה״ל כבר מעל שלושים שנה, למדתי דרך ספר זה על החשיבות הגדולה שלנו בצה״ל - כמרכיב חיוני ומהותי, בשמירת אחדות העם, בשמירה על בטחונה וקיומה של המדינה, ובטיפוח הדור הצעיר כדור המנהיגים הבא של החברה הישראלית והמדינה היהודית. ספר נפלא, חכם, עכשווי ומהפכני שמסדר תרתי משמע את תולדות הישראליות.

בתור נער, טרום גיוסי אחד מן הספרים האוהבים עלי היה המבנה של מהפכות מדעיות של תומאס ס. קון. קון ידע לתאר כיצד העולם מתקדם דרך מהפכות ולא דווקא הצטברויות של תהליכים. כיצד ביום אחד מה שמוסכם וידוע משתנה לכולנו. הספר נתן לי את הכלים בחיים לשאול עוד שאלה אחת, להטיל ספק בעוד מעשה אחד ולתהות האם ניתן לראות מציאות בזווית אחרת.

"השפה העברית היא חלק ניכר מהתרבות הישראלית. בכל קצוות העולם ובכל הגילאים - כולם למדו וקראו עברית. גם היום בעידן הרשתות החברתיות השפה העברית עדיין מתחדשת", אומרת רע"ן תרבות וכלים חינוכיים, סא"ל ליאת לוסקי, "מחובתם של חיילים וחיילות בצה"ל הפועלים להגנת המולדת גם להמשיך להחיות את השפה - לקרוא, ללמוד, ולהעשיר את הידע. חג שבוע הספר שמח לכולם!"

"הספר היה, הווה ויהיה חלק מהייצוגים המשמעותיים ביותר של התרבות היהודית והרוח הישראלית", אמר קצין חינוך ראשי, תא"ל אופיר לויוס, "השפה העברית מחברת בינינו ומשמרת אותנו כחברה וכעם. הספר העברי טומן בחובו חוויה מרתקת של תרבות, פיתוח דמיון ואפשרויות אינסופיות, מציאויות ודמויות שכל אחד מאיתנו רואה, שומע, מריח וחש על פי דרכו ונטיית ליבו.

"נצלו את פרויקט "צבא עם הספר" שמאפשר להתחבר לספר דיגיטאלי בכל מקום ובכל שעה - ראוי שנכיר את עגנון, עמיחי, גורי, אלתרמן, אבידן, יהושוע, שלו, זקס, פרנקל ועוד רבים וטובים".