11 השאלות שיבחנו האם יכולתם להיות אלופי ידיעת הארץ

אחרי חודשים ארוכים של למידה ושלבי ניפוי, מבין אלפי מתמודדים ומתמודדות העפילו לגמר חידון ידיעת הארץ רק 22. הצטרפנו לערב החגיגי וגילינו - מי המנצח, איזה שביל נחנך לראשונה בחידון, ומה הייתה חידת הרמטכ"ל?

07.02.23
אביטל פשחור, מערכת את"צ

אמש, אחרי המון שאלות בזמן קצוב, מתח באוויר, ו-22 מתמודדים ומתמודדות שלמדו במשך חודשים ונבחרו מתוך אלפים - הוכתר אלוף חידון ידיעת ומורשת הארץ של צה"ל.

"החידון מוכיח פעם נוספת, ברוח חג ט"ו בשבט, שרק מי שיש לו שורשים מצמיח פירות", הכריז ראש אגף כוח האדם, אלוף יניב עשור.

בשלב הראשון של החידון, הנקרא 'קליקאיט', התמודדו 22 המשתתפים מכל רחבי צה"ל עם שאלות רב-ברירה (אמריקאיות), בהן נבחנו על ידע וזמן תגובה - ככל שהתשובה מהירה יותר, כך גם הניקוד גבוה יותר. בתום שלב הזה, נופו 10 מתמודדים.

שאלות לדוגמה

1. זאב מצוי

2. זאב זהוב אפריקאי

3. צבוע נקוד

4. צבוע מפוספס - נכון

1. תנובה

2. אגד - נכון

3. המשביר

4. ההגנה

"12 המופלאים" שהעפילו לשלב השני והמותח, התמודדו "ראש בראש" במתחריהם - כל צמד קיבל 5 שאלות, ורק מי שהיה מהיר מספיק והקדים את יריבו זכה בנקודות והמשיך לשלב הבא. אבל בשלב הזה, המתמודדים היו צריכים להיזהר מיהירות, כי אם ענו תשובה שגויה, איבדו נקודות קריטיות.

שאלות לדוגמה מהשלב השני

תשובה: הפסקת הלחימה ביום הכיפורים/תביעה לכבד את הפסקת האש

תשובה: נחלת שבט אשר

תשובה: לכיוון עין גדי, מצדה וים המלח

לשישה שהמשיכו הלאה הוצגו שלוש שאלות: שאלה לזכר יצחק קלפטר ז"ל, שאלת קצין חינוך ראשי בנושא מורשת, ושאלת הרמטכ"ל בסימן 50 שנה למלחמת יום הכיפורים.

שאלות הגמר

יצחק קלפטר ז"ל, שהיה מוזיקאי, זמר, מלחין, גיטריסט ופזמונאי ישראלי, נפטר השנה. לזכרו, הביאו שאלה מיוחדת: אחד השירים היפים שהלחין הוא "אי ירוק בים" למילותיו של יהונתן גפן:

"לו הייתי נחל אלמוני/הייתי זורמת אליך, אני/אמצא לי שביל בין הר להר/להיות טיפה שלך בים אכזר."

מצאו את השמות של הנחלים האלמוניים הזורמים אל הים התיכון.

 

תשובה: עשרה נחלים - בצת , נעמן, קישון, אורן, אלכסנדר, ירקון, שורק, לכיש, שקמה, ובשור.

לאורך הדורות של המאבק לחירות ישראל, אופיינו ארבעה קרבות במרחב עמק איילון. מה הם ארבעת הקרבות? שימו לב, יש קרב שמחולק לשניים ועל כן ניתן אף להגיד שלושה קרבות.

 

תשובה: קרב יהושע בן-נון, קרב המכבים - קרב אמאוס, ושני קרבות מרכזיים במלחמת העצמאות - בינון א' ובינון ב' של חטיבה 7.

השנה מציינים 50 שנה למלחמת יום הכיפורים, מלחמה שעד היום צה"ל מושפע ממנה.

1. חזית הצפון: ישנם קרבות רבים שהכריעו את מהלך המלחמה. מנו שניים עיקריים, ופרטו.

2. חזית הדרום: בחזית הדרום התרחש קרב בר-לב. מה הייתה מטרתו, ומה הקשר שלו לבודפשט?

3. נהוג לחלק את המלחמה לשלושה שלבים - מה היה בכל שלב? למה חילקו את זה כך?

4. לאחר המלחמה, בוצעו מספר שינויים כדי להתמודד במצב של מלחמה נוספת. מנו שני שינויים.

 

תשובות:

1. בחזית הצפון נערכו מספר קרבות הכרעה, ביניהם ניתן למנות את:
הקרב של כוח צביקה, המארב של כוח טייגר, הקרב על מוצב תל סאקי, הדיפת הסורים ממוצב 116, קרב הבלימה בעמק הבכא, הקרב על מחנה נפאח ומבצע קינוח.

2. בחזית הדרומית: קו בר-לב, ידוע בתור קו המעוזים - קו מוצבים בסמוך לגדת התעלה, שהיו אמורים, יחד עם יחידות שריון שנמצאו בעורף המוצבים, לחסום כניסה של כוח מצרי לתוך שטח סיני. מעוז 'בודפשט' היה המעוז היחיד שהצליח להחזיק מעמד לאורך כל המלחמה.

3. בשלב השלישי של המלחמה העביר צה"ל את הלחימה לשטח האויב, מה שהוביל להכרעת המערכה.
בחזית הצפון: לאחר החזרת מצב לקדמותו, התקדמו כוחות צה"ל למובלעת הסורית ונכנסו כ-20 ק"מ לתוך שטח סוריה.
בחזית הדרום: צה"ל צלח את התעלה, כיתר כוח מצרי גדול והתקדם לכיוון קהיר (הקילומטר ה-101).

4. בעקבות המלחמה נערכו מספר שינויים בצה"ל, בהם ניתן למנות:
הגדלת המערך הסדיר, הקמת יחידת 'הגיס' -יחידה על אוגדתית, שינויים בחיל האוויר, הקמת מערך יבשתי משולב, הקמת מערך השלישות, הרחבת מערך הנפגעים.

בסיום השלב הוכרז המנצח הגדול: רס"ן עידן עמרן, קצין אג"ם בחטיבת יהודה. לרס"ן עמרן תואר ראשון בלימודי ארץ ישראל, ולימודי מורשת הם התחביב העיקרי שלו. כך גם הגיע לחידון: "בכל זמן פנוי שיש לי, אני או מטייל או קורא, זה מה שאני אוהב לעשות".

"בשנה שעברה הגעתי לשישייה, אבל לא ניצחתי", מספר רס"ן עמרן. עכשיו, לאחר שהשלים את משימתו, משתף שזה התחום בו ירצה לעסוק אחרי שישתחרר: "אני רוצה ללמוד היסטוריה ולהעמיק בזה אפילו יותר".

אל תתבלבלו - גם לאלוף שידע והיה בקיא יותר מכולם יש 'עקב אכילס'. "השאלה שהכי התקילה אותי הייתה למנות את הנחלים שזורמים לים התיכון. ידעתי את הרוב, אבל לא את כולם", מתאר רס"ן עמרן, ומשתף בחיוך ששאר השאלות היו בסדר יחסית.

באירוע, נערך גם מקצה מילואים, בו מתוך כ-500 נרשמים, עלו לגמר רק שישה מתחרים, ביניהם האלוף של השנה שעברה - רס"ן (מיל') שמואל בר ישי. הם נבחנו על שאלות בסגנון 'קליקאיט', ואחריהן התמודדו עם אותן השאלות של מקצה הסדיר/קבע. במקצה המילואים ניצח רס"ן (מיל') נחמיה סגל- קצין הערכה במודיעין בחטיבת כרמלי, ובנוסף גם קצין המורשת של החטיבה.

שאלות לדוגמה ממקצה המילואים

1. קרית נורדאו

2. ניר דוד - נכון

3. תל יוסף

4. כרמי יוסף

1. כדורי 9 מ"מ - נכון

2. מקלעי סטן

3. פצצות לדוידקה

4. TNT

1. סבסטיה

2. בניאס - נכון

3. שומרון

4. יש יותר מתשובה אחת נכונה

בנוסף, במהלך החידון הושק שביל צה"ל: שביל מצפון הארץ ועד לדרום שאוצר בתוכו מסורות וערכים בצורת אתרים היסטוריים ואתרי טבע מרשימים, כדי לחזק את הקשר בין צה"ל למולדת - דרך הרגליים.

שביל צה"ל הוא למעשה שביל "וירטואלי" שמתבסס על סימוני שבילים בשטח, ומורכב ממקטעי טיול ומערכי הדרכה בכל הארץ. ההדרכה בשביל תתבצע ע"י מדריכים אזרחיים ומש"קיות הסברה של צה"ל שיוכשרו להדרכה על האזורים השונים.

"לאורך אלפי שנים שמרנו אמונים לישראל", חתם בנאומו האלוף יניב עשור, "בכל דור נלחמנו כדי להבטיח חירות ועצמאות לעם. עמדנו מעטים מול רבים ותודעת הניצחון הובילה אותנו קדימה. המשכנו הלאה, גם אם זה כואב. עם מורשת שחקוקה באבן, בעץ ובברזל, אבל מעל הכל - חקוקה בלבבות".

"בצה"ל יש פסיפס אנושי - דתות, אמונות ודעות שונות. זה מקור העוצמה, על כל אלה עומד החידון - על ההיסטוריה, על הרוח, על המשמעות, על הנופים ועל האנשים. ומה שהכי חשוב שנזכור, הוא שטובה הארץ מאוד, וטובים האנשים מאוד מאוד".