איגרת קח"ר ליום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג

17.04.23
מערכת את"צ

מכתב למפקדי וללוחמי מרד גטו ורשה.

נכתב בפולין, ורשה, בקרבת הגטו היהודי ובונקר המפקדה במילא 18.
יום שני, כ"ו בניסן התשפ"ג, ה 17 באפריל 2023.
80 שנה למרד גטו ורשה.

אחינו גיבורי התהילה,

מחר נצא למצעד החיים, ברחבי מדינת ישראל נעמוד דום בצפירה ונציין גם שמונים שנה לפרוץ המרד בגטו ורשה.

חמש שנים אחרי ההתקוממות הנשגבת שהובלתם, הקמנו את מדינת ישראל, הבית הלאומי של העם היהודי מזה שבעים וחמש שנה.

את כל שחרטתם על לוח ליבנו לקחו עימם מפקדים בצה"ל לקרבות סן סימון, למיתלה, לתל פאחר, לגבעת התחמושת, לתעלה, לרמת הגולן, לקרבות הבלימה, לבינת ג'בל, לסג'עיה ולג'נין.

בחלוף שבעים וחמש שנה אנחנו נדרשים להמשיך ולהגן על חירותו של העם היהודי בארצו. גם היום מפקדי צה"ל וחייליו נדרשים לגבורה ולמופת בהגנת המולדת והעם.

הטבעתם בנו את 'התקווה' בכל מצב, את כוחה של החירות על פני החיים, את הבחירה בהתנגדות ובעמידה גם בהיעדר כל סיכוי, את רוממות רוח האדם על פני העדיפות המספרית או הטכנולוגית.

הענקתם לנו את קריאת הדורות, לחירות ישראל - עליה אנחנו נשבעים פעם אחר פעם גם בחירוף הנפש.

ירשנו מכם את מופת האדם באפלה שבתקופות, בחורבן ובשמד חסרי תקדים בהיסטוריה האנושית, בתנאים שאנחנו לעולם לא נכיר ולעולם לא נחווה.

במותכם ציוויתם עלינו להיות צוואתכם החיה, ניצחונכם על הצורר, השגשוג והתקומה נוכח פני הרוע האנושי והעמידה מנגד.

היו סמוכים ובטוחים כי נמשיך לקיים את הבטחותינו לכם ולכל הנרצחים והשורדים.

לעולם נבטיח כי יהודי לא יעמוד בליל אפלה נוכח בור ההריגה, לא יגווע למוות ברעב בגטו ולא יובל לתאי גזים במחנות הריכוז וההשמדה. לעולם לא ניתן ליהודי להיות לבדו בעולם, ללא בית לאומי הפתוח לעלייה ולכל דורש.
נגן על מדינת ישראל בחירוף נפשנו, נגן על חירות ישראל בכל תנאי וללא תנאי.

לעולם נבטיח לזכור אתכם – הנרצחים והשורדים – גיבורים כולם. לעולם יהיה הזיכרון הזה לנושא הכלים של המחר, של העתיד במדינת ישראל ושל העם היהודי כולו. גם כאשר אחרון השורדים יילך לעולמו בשיבה טובה, נמשיך אנחנו לספר את הסיפור לעם ולעולם; לכאוב את האובדן ולשמוח על ניצחון הרוח ועל קוממיותו של עם ישראל בארצו.

לעולם נבטיח לשקוד על קיומה של מדינה משגשגת, המהווה מופת למדינות האזור והעולם כולו. חברת מופת, שעוצמתה בגיוון, בפסיפס אנושי ייחודי ומופלא המאפשר הזדמנויות רחבות ככל הניתן לכל אחד ואחת.

הנאצים אמנם עקרו אתכם מגטו ורשה, אך מאותו רגע הולכים ומעמיקים שורשיכם, נוטעים שתילים וניגונים בכל אחד ואחת מאיתנו.
הבונקר החרב נבנה בבניין וביישוב ארץ ישראל ובשגשוגה של מדינת ישראל.
מהבונקר עלו וצמחו בניין האומה על כל הדרה ונפלאותיה.

מפקדכם, מרדכי אנילביץ' העניק לנו צו במילותיו שלו: "נפל דבר שהוא למעלה מחלומותינו הנועזים ביותר (...) חלום חיי קם והיה, זכיתי לראות הגנה יהודית בגטו בכל גדולתה ותפארתה".

חלום חייך, מפקד נועז, עומד יום יום על גבולות הארץ, על חומות ירושלים, בכל החזיתות ובכל הקרבות - קם והיה בכל גדולתו ובכל תפארתו.

אנו מפקדי וחיילי צבא ההגנה לישראל נשבעים להמשיך ולינוק משורשיכם, מעוצמתכם, לצמוח ולהצמיח דורות של זוכרים, דורות של מגשימים, דורות של חלוצים, דורות של אוהבי עם, מולדת ומדינה.

ירושלים בירת ישראל.
יום השואה התשפ"ג.
2023.

קצין חינוך ראשי,

תא"ל אופיר לויוס.