"חשוב לכשירות של היחידה וליכולת לעשות דברים פורצי דרך בטיפול בכוח אדם"

18.09.19
מערכת אתר צה"ל

טקס הענקת פרס מגן קמש״ר (קצין משאבי אנוש ראשי) לשנת 2019, בתקיים ביום שני השבוע בלטרון. בטקס צוינו ששת המיזמים שזכו בתחרות פרס מגן קמש״ר, ביניהם מיזם ״הזדמנות ראשונה״ לחיילי חובה של מצל״ח (מרכז ציוד לחימה וחלפים) בחיל הטנ״א (חיל הטכנולוגיה והאחזקה).

מיזם ״הזדמנות ראשונה״ כולל תחתיו אוסף פרויקטים חינוכיים שיצאו לפועל במרכז בשיתוף פעולה עם חיל החינוך. הפרויקטים מהווים קורסי העצמה והכוונה פנים יחידתיים, בהם משתתפים חיילים מהאוכלוסיות המוחלשות יותר בחברה, חיילים שבאים ממצב סוציו-אקונומי נמוך. רובם הם חיילים שלא יכולים לשרת ביחידה סגורה, חלקם באים מרקע של בעיות בבית או של קשיי הסתגלות כאלה ואחרים.

מדבריו של מפקד מצל״ח, אלוף משנה אלכס מלייב, מוביל המיזם: "תפיסת הפיקוד במצל״ח עוסקת בהתמקדות על חינוך, הצלחה והעצמה, כחלק מהתפקיד שלנו כמפקדים בצה״ל. זאת לצד אספקת מענה זמין של חלפים וציוד לחימה ליחידות השונות בשטח".

״החיילים המשתתפים במיזם הם חיילים שלא קיבלו את המעטפת שאנו מכירים בחברה הנורמטיבית, הכוללת בתוכה הורים תומכים, מורים מאמינים ויכולת כלכלית. אלו הם אנשים שצריכים לעזור להביא כסף הביתה. המקום שממנו הם מתחילים הוא מקום מאוד נמוך. החלטנו לפני כשנתיים שאנחנו הולכים להסמיך את החיילים האלו, להעניק להם את היכולת לסיים שירות משמעותי בצבא ולסייע להם למצוא תעסוקה מכובדת על ידי הוצאתם לחברה עם כלים פרקטיים, ובנוסף כאזרחים טובים יותר ובעלי יכולות מרובות".

"ישנם מאות חיילים שמגיעים למצל״ח לאחר שלא הסתדרו ביחידות שונות בצה״ל. החלטנו שאנחנו חייבים להיות הפלטפורמה שתתן להם הזדמנות על ידי שילוב של צבא וחברה. אלו הם אנשים שלא כל כך האמינו בהם. אפשר היה לראות את חוסר האמונה ביכולת של החיילים הללו להצליח. בעקבות זאת החלטנו שאנו לא נותנים להם את ההזדמנות האחרונה להצליח אלא מהווים עבורם את ההזדמנות הראשונה , אנו מפקדים שמאמינים בחיילים האלו ומעניקים להם מעטפת שלמה- ערכית וחינוכית". מסביר אלכס.

״על מנת לשלב את החיילים האלו ביחידה ולצמצם פערים, לקחנו את החיילים מהאוכלוסייות הללו וראינו מה הם צריכים, מה הפער של כל חייל שמונע ממנו לקבל שירות משמעותי באווירה ערכית, ואיך אפשר למלא פער זה ולתת לכל חייל לצמוח במהלך השירות וגם לאחר השחרור״ מספר אלכס.

מיזם ״הזדמנות ראשונה״ כולל בתוכו בין חמישה לשישה פרויקטים. האחד מהם הוא פרויקט שהוקם בעקבות ההבנה שלהרבה חיילים ביחידה אין 12 שנות לימוד. בשיתוף פעולה עם חיל החינוך הוקם בית ספר ביחידה בו המורות והמורים הם אוכלוסיה של מש״קיות השכלה. בית הספר מספק קורסים של חמישה חודשים בהם החיילים לומדים ומשלימים 12 שנות לימוד במסגרת הצבא, בבסיס בו הם משרתים. הייתה היענות גדולה לקורס הראשון ואחוזי ההצלחה היו גבוהים מאוד, בערך 90 אחוזי הצלחה. הקורס השני עומד להתחיל בזמן הקרוב. הקורסים האלו מתקיימים כבר למעלה מ-20 שנה בכל צה״ל, אך הם היו מתקיימים לקראת השחרור. הקורס החדש מתבצע במהלך השירות של חיילי החובה, ונותן להם את האופציה גם להשלים 12 שנות לימוד במהלך השירות וגם לצאת בסופו לקורס במסגרת תכנית ״מקצוע לחיים״ של חיל הטנ״א וללמוד מקצוע פרקטי שיסייע להם למצוא עבודה במשק לאחר השחרור מצה״ל.

עוד פרויקט שמתקיים במסגרת המיזם הוא פרויקט להקמת מרכז לה״ב (למען הצלחה בשירות). הפרויקט מספק קורסים של 3 שבועות בהם החיילים מקבלים תכנים ערכיים וכלים להתמודדות עם מצבים בהם אין להם כשירות תרבותית וערכית. הקורסים מסייעים להם בהתמודדות עם כעסים, בקבלת סמכות, בהתמודדות כלכלית נכונה ועוד. במסגרת הפרויקט מתקיימים גם סיורים שקשורים לחיזוק גאוות היחידה, בהם לוקחים את חיילי החובה אל היחידות איתן מצל״ח עובד בשטח ומשקפים בפניהם את פעולות המרכז ואת חשיבות אספקת החלפים לתפקודו של כל צה״ל.

זהו לא המיזם החינוכי הראשון שמתקיים במרכז ציוד לחימה וחלפים. מתקיימות במרכז באופן שוטף פעילויות חינוכיות וערכיות. החל מימי עיון בנושא אוכלוסיות שונות, סיורים חינוכיים, קורסי העצמה והכוונה ועד לקורסי חינוך למפקדים במרכז. אחת מהפעילויות המתקיימות באופן שנתי היא ״חידון לידיעת הארץ״ בו מחדירים את אהבת הארץ והמורשת לכל האוכלוסיות במרכז. דוגמא נוספת לפעילות היא מיזם ״צועדים ביחד״ בו קצינים ונגדים נפגשים עם ניצולי שואה ובין היתר עורכים להם סיור בבסיסי מצל״ח ומציגים בפניהם את אמצעי הלחימה השונים.

״זו לא זכות אלא חובה״ מסיים אלכס, ״זאת לא שאלה של האם אתה עושה את זה, כמפקד בצה״ל זו חלק מדרך החיים שלך והחובות שלך כמפקד. אני חושב שבסופו של דבר אנחנו מרוויחים אותם כחיילים טובים יותר. הנתונים משתפרים לאור הקורס. התגובות שאנו מקבלים מהחיילים הן נהדרות. יש הצלחה נמדדת ואפשר לראות אותה. זה דבר חשוב לכשירות של היחידה וליכולת לעשות דברים פורצי דרך בטיפול בכוח אדם״.