חוקרי ההונאה הראשונים של צה"ל יוציאו מכם את האמת

יוצאי הקורס החדש הזה הופכים בתוך 3 שבועות מחיילים צעירים - למומחים בפיצוח תיקים פליליים של שוחד, מרמה וזיופים. יצאנו להבין איך מכשירים במצ"ח את הדור הבא של חוקרי ההונאה - וחזרנו עם האמת, כל האמת ורק האמת

10.01.21
עדי בר, מערכת אתר צה"ל

יצא לכם פעם לנהל שיחה עם מישהו, ולחשוד שהוא אולי משקר לכם? הפנים מאדימות, הוא מתחיל למלמל ומסתכל לצד שמאל - סימנים מוכרים שבעזרתם אנחנו משערים מתי לא מספרים לנו את כל האמת. 

יחידת מצ"ח מתמקצעת בחשיפת שקרים, ויש לה המון דרכים לעשות את זה, אבל במקרה הזה - מדובר במשהו משמעותי ומורכב הרבה יותר . שוחד, מרמה וזיופים - הם כמה מהתופעות נגדן נלחמים גורמי אכיפת החוק, וגם בצבא החליטו לקחת את הטיפול בהן צעד אחד קדימה - ופתחו את קורס חקירות ההונאה הראשון מסוגו, שהסתיים ביום חמישי האחרון.

בעבר, קורס דומה התקיים במתכונת של השתלמות שנתית, שארכה כשבוע, אך במצ"ח הבינו במהרה שכדי לנהל תיקים מסוג זה בנסיבות צבאיות - יש להכשיר את החניכים והחניכות להיות חוקרי עבירות הונאה ברמה הגבוהה ביותר. 

"לאחר שביצענו איתור צרכים והגדרנו את מטרות הקורס החדש, בנינו הכשרה מתוקפת בת שלושה שבועות, שבמסגרתה מלמדים אותם את כל מה שחוקר מיומן צריך לדעת - יסודות חוקי העונשים הקשורים לעבירות הונאה, איך משתפים פעולה עם רשויות מקבילות, שיטות שישמשו אותם במסגרת תיקי החקירות ועוד", מספר רס"ן יצחק חי, מפקד הקורס והיחידה הארצית לחקירות הונאה במצ"ח.

מפקד מצ"ח, אל"ם יובל יאמין

להכשרה החדשה מגיעים החניכים המצטיינים מקורס החקירות הבסיסי של מצ"ח. במסגרתה הם לומדים את כל כלי החקירה האפשריים, ומבינים באילו דרכים ניתן לגלות שחיתות, זיוף ועבירות בעלות אופי כלכלי במערך הצבאי. את הכלים האלה הם מיישמים על תיקי ההונאה שהם עובדים עליהם, וכך מצליחים לחשוף את האמת בעצמם. 

אבל זה לא הדבר היחיד שלומדים שם - החוקרים החדשים זוכים גם לקחת חלק בהרצאות עם גורמים מרשויות מקבילות (רשות המיסים, היחידה הארצית לפשיעה כלכלית ועוד), ולהיפגש עם מרצי חוץ, ביניהם מפקד המכללה הלאומית של משטרת ישראל, תנ"צ כורש ברנור, שנתן להם טיפים מקצועיים במיוחד ממקור ראשון.

אני שואלת את מפקד הקורס איך מלמדים חניכים לאתר את החשודים מלכתחילה - והוא עונה לי בלי להסס: "עבירות הונאה הן מתוחכמות, מתבצעות בעזרת אמצעי הסוואה ולרוב גורמות לנזק כלכלי חמור. אנחנו מלמדים את החניכים לחפש ראיות ולמצוא את החותם שהעבריינים משאירים מאחור - כי תמיד יש אחד כזה". 

באמצעות פעולות סמויות וכלים מיוחדים, שלא נוכל לפרט לגביהם, לומדים חניכי הקורס איך אפשר לעקוב אחרי צעדי העבריין. "אם הוא נגע בחשבון בנק כלשהו או ביצע שיחת טלפון חשודה - אנחנו נדע להתחקות אחריו ולבצע מעקבים במסגרת החוק", מסביר רס"ן חי, "היום שוחד יכול להיות גם בדברים שהם שווי כסף, ואם נצליח לאתר את ההטבה או את המסמך המזויף, נוכל לנסות ולהוכיח את עבירת השוחד".

ביחידה לחקירות הונאה מדגישים כי אומנם לא מתבצעות הרבה עבירות כאלה בצה"ל, אבל חשוב לפעול באופן תמידי לצמצום פגיעה כלכלית בצבא - ולכן יש למקצע את החניכים בחשיפת הונאות ובצמצומן. 

כל התיקים מתנהלים יחד עם משטרת ישראל ועם הממונה על הביטחון במשהב"ט, ומעבר לכך, היחידה עובדת עקב בצד אגודל עם הפרקליטות הצבאית, כדי לאפשר הסתכלות משפטית על כל הפעולות ולשמור על איזונים ובלמים משפטיים. 

"הונאה היא תחום מאוד מורכב - כדי שאוכל להתמודד עם זה כמו שצריך ולדעת לנהל תיק, אני צריך להיות מוסמך הונאה", מספר רב"ט תומר למקה, אחד החניכים בקורס, "אני חושב שהידע שרכשנו הוא מאוד פרקטי - התנסינו בתרחישים אפשריים ולמדנו הרבה דוגמאות וכלים שאפשר לעבוד איתם. היום אני יודע שיכולים לתת לי תיק הונאה שלא ראיתי מעולם ואדע לנהל אותו מ-א' ועד ת'".

בקורס השתתפו 25 חניכים, מתוכם שני אזרחים מביטוח לאומי, שתי חיילות מהפרקליטות הצבאית ועוד 21 חיילים וחיילות מהמשטרה הצבאית - מטרת השילוב היא לעודד אחדות פעולה של החיילים עם הגופים המקבילים. כדי להגיע להכשרה הייחודית, הם עברו יום מיונים וראיון - ולאור הביקוש הגבוה, רק מחצית מהמועמדים התקבלו.

החלק המשמעותי ביותר בהכשרה החדשה הוא תרגיל מתגלגל עליו עובדים לאורך כל שלושת השבועות. המשתתפים מתחלקים לחמש קבוצות, וכל קבוצה מקבלת תרחיש שמדמה עבירה פיקטיבית - עד סוף הקורס עליהם לכתוב תוכנית חקירה מפורטת המשלבת את החומר והכלים שנלמדו. 

"יש להם חניכה צמודה מטעם הסגל, והם מקבלים פידבק על אופן ניתוח הפלטים (מידע ממוחשב) שביצעו. בסיום הקורס הם מציגים את התרגיל לכלל חברי הקבוצה, ואין ספק שזה מכין אותם בצורה הטובה ביותר לתפקידם החדש בתור חוקרים מוסמכים", מתגאה רס"ן חי. 

למרות שהונאה היא תופעה שלא רואים הרבה בצה"ל, כפי שמציינים במשטרה הצבאית, צריך למגר אותה עד כמה שאפשר ולוודא שאין אפילו פתח קטן למרמה בצבא. אחרי הקורס, חלק מהחניכים שובצו כחוקרי יחידת ההונאה, ואלו שהגיעו מהמרחב הדרומי או הצפוני חוזרים לנהל את התיקים במרחבים שלהם. 

"אנחנו ממשיכים להכשיר חוקרים ברמה הגבוהה ביותר", מסכם רס"ן חי, " וגם השנה עשרות חיילים יגיעו למיונים לקורס - שבסופו יצטרפו לצוותים ברחבי הארץ, ויהפכו לחומת המגן של הצבא מפני עבירות כאלה".