התרגיל הענק שהתקיים בשני קצוות העולם - במקביל

בזמן שמימד הסייבר הולך ומתעצם, התכנסו צה"ל וצבא ארה"ב ל"סייברדום" - תרגיל ענק שכולו במרחב הרשתי. הם יצאו להדוף את האויב במימד המתעצם, למדו זה מזה והכינו את השטח לזמן האמת

27.12.21
אודם כץ, מערכת אתר צה"ל

לפני כשבועיים התרחש התרגיל האחרון בסדרת ה-cyberdome (כיפת סייבר), שבניגוד לתרגילים הקודמים, עסק כולו בהגנה. "תרגילים המתמקדים בהגנה משפרים את היכולת שלנו לעבוד בחירום", מסבירה רמ״ד בחטיבת ההגנה בסייבר, רס"ן ד', "זוהי הדרך הטובה ביותר לייעל את היכולת של הצבאות בהתמודדות על מתקפות סייבר, שהרי הוא מימד שהולך ומתעצם".

חיל הים, חיל האוויר, אגף המודיעין ואגף התקשוב וההגנה בסייבר, התכנסו יחד עם צבא ארצות הברית על-מנת ללמוד אחד מהשני, למקסם את היכולות הטקטיות והטכנולוגיות, לייצר ולשמר שיתוף פעולה שימומש ביום פקודה. 

התרגיל דימה תרחיש בו מדינות אויב משתלטות על מאגרים מהותיים של המדינה ודולות מהם פרטים קריטיים על אזרחיה. "חיפשנו תסריט אוניברסלי שיתאים לשתי המדינות", מתארת רס"ן ד', "התאמנו את ההתרחשויות אל אלו המציאותיות ביותר לזמננו". 

כדי לשפר את האמינות, הם אפילו קיימו אותו במקביל - בארץ ובארה"ב, לעומת התרגילים הקודמים שהתרחשו רק באמריקה הרחוקה.   

"מטרת העל", היא מספרת, "היא לוודא שאם יקרה לאחת המדינות אירוע מחר, כל צד ידע לעזור לשני בדרך הטובה ביותר". אז האם המטרה הושגה? בלי היסוס היא מיד ענתה לי: "חד משמעית". 

לדבריה, ביום האחרון הבינה שבזכות התרגיל הזה נוצרה סינרגיה בין שתי הקבוצות: "כשאת מסתכלת על העבודה את רואה שאין ישראל לעומת ארה"ב - הקבוצות יצרו שותפות אבסולוטית. ראו בבירור איך הידע של כל אחד מהצדדים בא לידי ביטוי".

ראש אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, אלוף ליאור כרמלי, הצטרף לביקור בתרגיל והתרשם מהשותפות העמוקה, תהליכי הלמידה וההשתפרות. "מרחב הסייבר", הוא אמר, "משתנה ומתפתח למרחב לחימה גלובלי יום-יומי המאיים לפגוע בגופים ממשלתיים, פרטיים ואזרחיים. השותפות האסטרטגית של צה"ל בתחומים אלו, חשובה ומשמעותית בתרגול משותף יחד עם פיקוד הסייבר האמריקאי".

"אנחנו כבר יודעים מה יהיה התרחיש של התרגיל הבא" אומרת, רס"ן ד' כבדרך אגב, וכך מראה ששיתוף הפעולה עם ארצות הברית הוא רק בראשית דרכו. כפי שבתרגיל הזה השתמשו בטכניקות חדשות, והתאימו את התרגיל למציאות המתגלגלת, כך ייעשו גם בשנה שתבוא.