מצווה לקדש את יום השבת ולשבות בו מכל מלאכה. מצווה זו מחייבת שלא לחלל שבת מעבר לנדרש אף בשעת פעילות להצלת חיי אדם; ובנוסף – לעשות את הדרוש באופן המצמצם את חומרת האיסור.

לעניין זה יש להבחין בין העבודות השונות הנעשות בספינה; חלק מהפעולות אסורות בשבת מן התורה, כגון: התנעת מנוע הספינה או הגנראטור או הגדלת מהירות עבודתם, הדלקת נורות להט (או מערכת שיש בה נוריות להט), כתיבה ידנית, הכנת לולאות וקשרים בחבלים, חימום מים ותיקונים שונים במערכות הספינה. לעומת זאת, חלק מהפעולות אסורות מדרבנן, כמו: הורדת מהירות המנוע או כיבויו, הפעלת מערכות חשמליות או הידראוליות, הדלקת נוריות ביקורת מסוג LED, שימוש בצג דיגיטאלי (כזה המצוי במחשב הספינה במי"ק) ועוד.

מלאכות האסורות מן התורה – אין לעשותן אלא כאשר לא ניתן לבצע את הפעילות המבצעית או לשמור על בטיחות הספינה בלעדיהן, וגם לא ניתן לדחותן למוצאי שבת שאז מותר לעשותן כיוון שזהו צורך מבצעי.

מלאכות שעשייתן בשבת אסורה מדרבנן – מותר לעשותן כרגיל בחול ככל הנדרש לצורך מבצעי או בטיחותי; ואין חובה לטרוח במציאת דרך חילופית כדי לצמצם את הצורך בהן. אולם אם אין המלאכה נצרכת להגנה על חיי אדם, אלא לשמירת כלי השיט לטווח רחוק (חיסכון בשעות גנראטור כדומה) – כי אז יש לעשותה בשינוי גם אם איסורה הוא מדרבנן.

  • 'שינוי' – עשיית מלאכה שלא כדרכה, כגון שלוחץ על מתג באמצעות כלי במקום באצבע או שעושה זאת בצורה שונה משמעותית מהרגיל (גם אם התוצאה זהה!).
  • פעולות המצריכות עדינות ודייקנות (כמו כתיבה) – עשייתן ביד שמאל נחשבת לשינוי.

חובה להכין לפני שבת את כל מה שניתן כדי לצמצם את חילול השבת.

מטלה שאין ודאות שיצטרכו לעשותה בשבת - ראוי לעשותה לפני שבת, אם אין הדבר כרוך בטורח רב.

אסור בלהוציא בשבת חפץ מ'רשות היחיד' ל'כרמלית' או מ'כרמלית' ל'רשות היחיד'; אך מותר להוציא מרשויות אלו ל'מקום פטור' או מ'מקום פטור' אליהן.

לעניין זה נחשבות ספינות הבט"ש לרשות היחיד הן בשטח הסיפון והן במדורים; ואילו מי הים והאוויר שמעליהם עד לגובה 10 טפחים (=80 ס"מ) מוגדרים כרמלית, אך מעל לגובה זה מוגדר מקום פטור.

ככלל, יש להעדיף רישום במחשב על פני כתיבה בעט. במידה ולא ניתן לתעד במחשב, יש להעדיף כתיבה ב'עט שבת' (בעלת דיו נדיף), על פני כתיבה בעט רגילה. תיעוד שנצרך למשך זמן ארוך יעשה בעט רגילה ולא בעט שבת.