האם בקרוב לא תוכלו לקנות סיגריות בבסיסי ההכשרה?

פחות פינות עישון, יותר סדנאות גמילה וקמפיין להעלאת המודעות: בחיל הרפואה מספרים על הצעדים החדשים לצמצום מספר המעשנים בצה"ל. "כשהחיילים יבינו שהסיגריה היא רעל, הם יפסיקו לעשן"

01.06.17
אלעד רוטבאום, מערכת אתר צה"ל

במסגרת שבוע המודעות לנזקי העישון מציג חיל הרפואה שורת צעדים שנועדו להילחם בתופעה בקרב חיילי צה"ל. 

"בשיתוף עם אכ"א, חיל הרפואה והאגודה למלחמה בסרטן בנינו תכנית כלל צה"לית", מספרת רס"ן אושרת גוזלן, ראש תחום קידום בריאות בענף בריאות הצבא.

"התכנית בנויה משלושה צירים", היא מוסיפה ומפרטת: "הראשון מביניהם הוא העלאת המודעות לנזקי העישון על ידי קמפיין והרצאות בנושא שישולבו במסגרת ההכשרות בצה"ל. בהרצאות נסביר על הנזקים המידיים שנגרמים מעישון, ולא רק על הדברים שעלולים לקרות בגיל מבוגר - מה שפחות מדבר אליהם ונוגע בהם".

המטרה - למנוע עישון פסיבי 

"הציר השני מתמקד בנהלים ובאכיפתם", ממשיכה רס"ן גוזלן, "וקובע שחיילים יוכלו לעשן רק בפינות המיועדות לכך. על פי החוקים החדשים שמתוכננים להיכנס לתוקף בקרוב, פינות העישון יהיו מרוחקות מכניסה למבנים ואף ממקומות בהם יש התקהלות רבה. המטרה היא למנוע עישון פסיבי ובכך להפחית את כמות החיילים שמתחילים לעשן תוך כדי הצבא". 

לדבריה, חייל מעשן שלא יציית לחוק החדש עלול להיענש: "בשבועות הקרובים ייכנס בדינים המשפטיים חוק ענישה חדש, והמשטרה הצבאית תחלק דוחות לחיילים שיעשנו במקומות שלא הוגדרו לכך". 

בנוסף להגבלת מקומות העישון והרחקתם, מספרת רס"ן גוזלן כי ייתכן שבקרוב לא יוכלו יותר חיילים המשרתים בבסיסי הכשרה לרכוש סיגריות בשק"ם: "כבר כמה שנים שבחר"פ אנחנו אוסרים על מכירת סיגריות, מכיוון שלא נמכור במקום שתפקידו לדאוג לבריאות מוצר שעושה בדיוק ההפך. כעת אנו עובדים גם על איסור מכירת סיגריות בבסיסי הכשרה".  

"המפתח הוא המודעות"

"הציר השלישי", משתפת רס"ן גוזלן, "יתמקד בגמילה מעישון. כבר כמה שנים שסדנאות גמילה מעישון פתוחות לכלל חיילי צה"ל ללא עלות. השנה הכפלנו את כמות הסדנאות, כך ש-60 סדנאות גמילה יהיו זמינות עבור החיילים".  

"בעבר חייל היה נוסע לסדנאות הגמילה במיוחד כדי להשתתף", היא מספרת, "היום נפתח אותן בתוך היחידות כדי שיהיו נגישות לכולם. אנחנו אפילו מציעים את התרופה העוזרת לגמילה בחינם, כשמחוץ לצה"ל היא עולה כ-500 ₪". 

כדי לעמוד ביעדים, צה"ל יעשה בדיקות תקופתיות במהלך השנה: "נבצע סקרים בהם נבדוק את אחוז המעשנים שמתגייסים לצה"ל מול אחוז המעשנים המשתחררים. אם ניקח מחזור של שלוש שנים, ונבחין בירידה, נדע שאנחנו עומדים ביעדים". 

"המפתח הוא המודעות", מסכמת רס"ן גוזלן ומדגישה: "ההבנה שסיגריה היא רעל שעלול להרוג אותך. ברגע שהחייל יבין את זה, הוא יפסיק לעשן בעצמו".

שלט שנתלה כחלק מהקמפיין בקריה

שלט שנתלה כחלק מהקמפיין בקריה