Welcome לכנס רפואת הלוחמות הבין-לאומי הראשון

מהבקו"ם ועד השחרור, נעשים מרב המאמצים כדי לשמור על כשירותן של הלוחמות בצה"ל, ולהבטיח את בריאותן לכל אורך השירות. השבוע בכנס מיוחד, נציגים מצבאות העולם הגיעו כדי לשמוע ולהתרשם מהיכולות הצה"ליות בתחום רפואת הלוחמות

25.10.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

בשבוע האחרון קיים לראשונה חיל הרפואה כנס בינלאומי ייחודי, ששם במרכז את רפואת הלוחמות בצה"ל, ובצבאות מכל רחבי העולם, וסיפק הצצה לחידושים והשינויים בתחום. 

16 הרופאים, האחיות, הפיזיותרפיסטים, הקב"נים והפסיכולוגים שהגיעו מבריטניה, קנדה, סין, הולנד, גרמניה, הונגריה והודו, נחתו בארץ לארבעה ימים אינטנסיביים שנתנו להם טעימה קטנה מהדרך בה צה"ל דואג ומטפל בלוחמות שלו.

"אנו עורכים מחקרים ומבדקים באופן שוטף בתחום רפואת הלוחמות", מגלה מר"פ (מפקד רפואה) זרוע היבשה ויוזם הכנס, סא"ל קוסטנטין (קוסטה) זובקוב, "לידע רפואי אין גבול, וכדי להרחיב את שלנו ואת של אחרים החלטנו ליצור פלטפורמה בה אנשים שנמצאים בממשק עם לוחמות יוכלו להגיע, ללמוד ולשתף זה את זה באתגרים ובפיתרונות הקיימים אצל כל אחד מאיתנו".

התחנה הראשונה של חברי המשלחת הייתה, איך לא? בבסיס הכשרות הלוחמה הגדול בצה"ל - סיירים. בו זכו הנציגים הזרים לחזות מקרוב בתרגיל פלוגתי רטוב של גדוד קרקל, לשמוע על מערך הרפואה הנרחב בבסיס מפי רופאים ומטפלים משלל תחומים, החל מרפואת שיניים ועד לבריאות הנפש, ולהשתתף בפאנל שהפגיש אותם פנים אל פנים עם הלוחמות עצמן.

"שמחנו על הבחירה לקיים כנס חשוב כל כך דווקא בסיירים", מספרת קצינת הרפואה של בית הספר להגנת הגבולות, סרן ד"ר נגה קולניק, "אנחנו כל הזמן מרחיבים את השירותים בהתאם לצרכים של הלוחמות - בבסיס יושב סגל רפואי רחב הכולל בין היתר פיזותרפיסטים ורופאי נשים, ולאחרונה אף הוקמה מעבדה חדשה לגמרי בה יוכלו החיילות להיבדק בצורה מבוקרת ומבלי לעזוב את הבסיס בתקופת ההכשרה שלהן".

כמו כן הוצגה בכנס התפיסה הרפואית ששמה דגש על יצירת מסלול מותאם שימנע פציעות וישמור על בריאות הלוחמות. "אנחנו מודעים מן הסתם להבדלים הפיזיולוגיים בין לוחמים ולוחמות, ולכן גם מתאימים את המסלולים לטיפול בהם", מסביר סא"ל קוסטה, "כאשר נשים משולבות בהתאם ליכולותיהן ולצורך המבצעי".

שלושת הימים הנותרים של הכנס שכללו סיורים ברחבי הארץ והרצאות מפי גורמים רלוונטיים התנקזו לבסוף לרגע השיא - מפגש אקדמי העוסק ברפואת לוחמות במוזיאון הפלמ"ח. "נציגים של כל אחת מזרועות הצבא הגיעו והציגו כיצד הם בזרוע משלבים לוחמות בשירות ובקבע", מחדד מר"פ זרוע היבשה, "כך לדוגמא בחיל האוויר סיפרו כיצד נשים בהיריון ממשיכות לתפקד כטייסות, וחיל הרפואה הציג את פיתוחיו האחרונים בתחום. זו הייתה סגירה מושלמת לימים האחרונים".

"היום לוחמות יודעות שיש להן מעטפת חזקה ותומכת לאורך הדרך, ואנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח שכל לוחמת ולוחם בחזית יהיו כשירים ובריאים להמשיך לעשות את מה שהם עושים הכי טוב, ולשמור עליהם כמו שהם שומרים עלינו", מסכם סא״ל קוסטה.