אלו השינויים החדשים ב"ספר הפרופילים" של צה"ל

זהו הספר שקובע היכן כל אחד ואחת מאיתנו יכולים לשרת, והיום, "ספר הפרופילים" משכתב את דפי ההיסטוריה ומתעדכן עם כמה מהשינויים המשמעותיים ביותר בשנים האחרונות. אז מי הן האוכלוסיות החדשות שיוכלו להגיע לקרבי? כמה זמן החלמה תקבלו לאחר פציעה או מחלה? ומהו הפרמטר שיחליף את סעיף המשקל שלכם? עשינו "סדר בספר" וחזרנו עם כל הפרטים

09.12.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

'ספר הפרופילים הצה"לי' הוא אותו אוגדן הקובע האם אתם בכלל כשירים לשירות, ואם כן - איפה תוכלו לשרת: ביחידה קרבית או עורפית. מאז שנת 2005 לא חלו שינויים משמעותיים בספר, מלבד תקנות נקודתיות, וכעת, לראשונה מזה יותר מעשור, אושר עדכון משמעותי בו, שייצא לפועל החל מ-2019. 

"הספר הזה חייב להיות מעודכן ורלוונטי", מכריז רמ"ד תכנון בחיל הרפואה, רס"ן ד"ר אנדריי לוברובסקי, "הבנו שיש לנו את הכלים והיכולות לאפשר לאוכלוסיות נוספות להצטרף לשורות צה"ל, ושזו החובה שלנו להתאים את עצמנו לעולם הרפואה המתפתח".

חיל הרפואה, בשיתוף זרועות ויחידות הצבא, נברו בין עשרות הדפים והסעיפים שבספר, והחליטו על ארבעה שינויים מרכזיים ומשמעותיים ביותר שיכנסו לתוקף כבר מתחילת ינואר. 

נשאי HIV

"נגייס לשורות הצבא גם נשאי HIV", מספר ד"ר רס"ן לוברובסקי, "במקום שיהיה עליהם להתנדב בתנאים ספציפיים ומפורטים, הגדרנו מספר קריטריונים שאם יעמדו בהם - יוכלו להתגייס כחיילי חובה לכל דבר".

נשאי הגן שמטופלים באופן סדיר ושמראים היענות והתקדמות לאורך הטיפול עם תוצאות חיוביות בבדיקות, יקבלו פרופיל 45 ויוכלו לשרת בכל תפקיד במסגרת הפרופיל הנתון, תוך מעקב תחת מדור אפידימיולגיה במערך בריאות הצבא.

זמן וידוא החלמה ללוחמים

עוד נושא אליו התייחסו בחיל הרפואה הוא "זמן וידוא החלמה", הניתן ללוחמים לאחר שנפצעו או לקו במחלה אשר מורידה את הפרופיל הרפואי שלהם ל-21 לזמן מוגבל. עד כה, פרק זמן ההחלמה שהיה ניתן ללוחמים עמד על שנה לאחר סיום הניתוח או הטיפול, כאשר בפועל, הרבה מהמחלות והפציעות החלימו תוך שבועות ספורים ומצבם של אותם חיילים אפשר חזרה לכשירות מלאה. 

לכן, חיל הרפואה מיפה מחדש את כלל המחלות, התאים לכל אחת מהן את הפרופיל הזמני הרלוונטי, וקבע כי לאורך תקופת ההחלמה (שתעשה במימון צה"ל) הלוחם יוכל להישאר בגדוד שלו בתפקיד מפקדה. לאחר פרק הזמן הנקבע בספר - ואם מצבו יאפשר זאת - יוכל לחזור ללוחמה: "כך לדוגמה, לוחמים שסבלו מדלקת קרום הלב או מנגיף בכבד, יוכלו לשוב ליחידה שלהם ולהמשיך בשירות קרבי". 

מחלה ממארת מלידה

ואם כבר בלוחמים עסקינן - אחד השינויים עוסק באוכלוסיית המתגייסים שחלו בילדותם במחלה ממארת. "התפיסה עד היום הייתה שמי שחלה בעבר בסרטן למשל - לא כשיר לשרת בשירות קרבי", מסביר רס"ן ד"ר לוברובסקי, "אבל הגענו למסקנה שאנחנו מפספסים אוכלוסייה איכותית של לוחמים. לכן, החלטנו כי אדם אשר החלים ממחלתו בחמש השנים שלפני הצו הראשון שלו, יקבל פרופיל 72 ויוכל להגיע לכל יחידה קרבית שעושה רובאות 03".

"זה שינוי שמרגישים אותו", ממשיך רמ"ד תכנון, "זה פותח אופציה לאלפי אנשים לעשות שירות משמעותי כלוחמים, ועתיד להעלות את אחוזי המתגייסים ללוחמה בצורה משמעותית. מעבר לכך, מבחינה ערכית, מדובר בצעד חשוב שמראה שהצבא באמת מכיל ומתגמש בעבור כלל האוכלוסיות שבו".

BMI במקום משקל וניתוחי קיצור קיבה

שינוי משמעותי נוסף, שחולש על כמות המתגייסים הגדולה ביותר, קובע החלטות חשובות שנעות החל מכובד הנשק שתישאו, ועד רמת הכשירות שלכם לבצע תפקיד מסוים - משקל הגוף.

לפי ד"ר לוברובסקי, המשקל כבר לא רלוונטי לכשעצמו, ומעתה הקלף המכריע ייעשה בעזרת ה-BMI, או בעברית - היחס בין הגובה למשקל: "זה כלי מדויק הרבה יותר, שעוזר להעריך את התפקוד של החייל לאורך זמן בשלל תפקידים. החישוב החדש פותח דלת למלש"בים שלא גויסו בשל משקל עודף להצטרף לשורות הצבא, אם המשקל שלהם תקין ביחס לגובה שלהם". 

כמו כן, השיטה המעודכנת, כך מסבירים בחיל הרפואה, עשויה לצמצם נשר ביחידות קרביות על ידי זיהוי BMI בעייתי, שעלול לעורר בעיות בריאותיות בהמשך: "אם נדע את זה מראש נוכל גם לבצע מעקב, להציע תוכנית בהתאם ולסייע ללוחמים וללוחמות להישאר במסלול". 

גם ניתוחי קיצור הקיבה, שהפכו לדברי ד"ר לוברוסקי לפתרון שכיח בקרב חיילים הסובלים מעודף משקל, יקבלו יחס שונה. אם מלש"ב מגיע ללשכת הגיוס עם עודף משקל חריג ומקבל פרופיל 24, ומחליט לבצע את הניתוח, הוא יהיה זכאי לחצי שנה של מנוחה, במקום שנה, ולאחר מכן יוכל להתגייס עם מחזור הגיוס של בני גילו. הכלל החדש תקף גם כלפי חיילים בשירותם הסדיר שיחזרו לתפקידם לאחר 6 חודשי החלמה, לעומת 12 חודשים, כפי שנהוג כיום.

"כל אחד מהשינויים האלה לא משפיע נקודתית על תחום אחד בצבא, אלא על צה"ל כולו בצורה גלובלית", מסכם רמ"ד תכנון, "ואנחנו ממשיכים לבחון את הספר ולהתקדם במקביל לעולם הרפואה, ואני גאה בדרך שאנחנו סוללים. רק ככה נוודא שכל אחת מיחידות הצבא יזכו בכוח האדם המתאים והאיכותי ביותר".