אני רוצה להיגמל, איך נרשמים?

מהפסקת מכירת סיגריות בבסיסים, דרך סדנאות גמילה למפקדים ולחיילים, ועד לפקודת רמטכ"ל מחודשת - אלו המאמצים המתקיימים בחיל הרפואה למניעת העישון בקרב המשרתים. לרגל "יום ללא עישון" הבינלאומי יצאנו לבדוק מה קורה כשצה"ל כולו מחליט לפזר את העשן בבסיסים

31.05.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

חיל הרפואה בצה"ל פועל רבות בשנים האחרונות כדי לעזור לחיילים ולחיילות לנהל אורח חיים בריא יותר, בין היתר גם באמצעות הובלת מגוון מהלכים לצמצום העישון ונזקיו בקרב חיילים. 

כחלק מתהליך זה, מצוין "היום הבין-לאומי לקידום המאבק בעישון", אשר במסגרתו הועברו בשבוע האחרון הרצאות ופעילויות בנושאי נזקי העישון בבסיסים השונים, והוקמו עמדות ייעודיות להיכרות עם סדנאות הגמילה והגברת מודעות.

אך כמובן שלא מדובר בפעילות היחידה בנושא. הצעד המשמעותי והנרחב ביותר במאבק נגד העישון היה הפסקת מכירת הסיגריות ב"כוורות" בצה"ל, עליו הוכרז ביולי שעבר. "ב-56 בסיסים של יחידות עורפיות הופסקה המכירה וזאת לצד הפסקה יזומה גם בקרב יחידות נוספות שביקשו לעשות כן באופן עצמאי", מספרת רמ"ד קידום בריאות, רס"ן אילנה גנס, "גם בתחום 'העישון הפסיבי' חל שיפור משמעותי ובסקר שנערך בקריית ההדרכה מסתמנת ירידה של כ-30% בחשיפה לסוג זה של עישון וצמצום של כעשרה אחוזים במספר החיילים המתחילים לעשן לאחר הגיוס".

אך העיקר, כך מבינים בחיל, טמון במעטפת הבריאותית והנפשית. "נכון לשנת 2019 חיילי חובה וקבע זכאים לשלל טיפולים תרופתיים ולייעוץ פרטני בכל הנוגע לגמילה כחלק מסל התרופות הצה"לי", מפרטת רס"ן גנס, "מאז השינוי שנעשה בסל הבריאות הצה"לי, חלה עלייה של 30% בבקשת משרתים לקבל סיוע תרופתי לגמילה מעישון".

"את התוצאות כבר ניתן לראות בשטח. "התחלתי לעשן בגיל 18", משתף בוחן הרכב מגדוד 101 בחטיבת הצנחנים, רס"ר משה בן שלוש. "הייתי מגיע לסדר גודל של קופסה אחת ביום. אחרי שהשתתפתי בסדנה, נגמלתי לחלוטין". לדבריו, השיחות והמטלות במפגשים, היוו רשת תמיכה שמורכבת מכל אנשי הקבע המעשנים בגדוד: "זה מה שעזר לי להצליח. בתור מפקד, אני מרגיש שאני משמש דוגמה טובה יותר לחיילים שלי עכשיו".

"אנחנו מבינים שלא כל המעשנים יכולים להגיע לסדנאות", מציינת רס"ן גנס, "לכן מצאנו שני פתרונות - קודם כל, פרסנו את הפורמט הכללי של הסדנה לפרקי זמן שונים, כך שכל חייל או מפקד יוכל להתאים אותו ללוח הזמנים שלו. בנוסף, הכנסנו באופן מהפכני את האפשרות לתת טיפול תרופתי גם ללא השתתפות בסדנה קבוצתית".

"כל אדם נוסף שמצליח להיגמל מסתמן כסיפור הצלחה שלנו", מסכמת רס"ן גנס. "אך הניצחון האמיתי הוא אך ורק שלהם".

מפקדים אחרי הסדנה

אז איך זה עובד?

כל חייל שמעוניין להצטרף לתוכנית גמילה יכול לפנות אל מרפאת היחידה שלו ולבקש להירשם בה. הסדנאות נפתחות לפי שני דברים: אזור גאוגרפי או יחידה, לפי דרישות החיילים המשרתים באזור.

למשל, יכולה להיפתח סדנה במרפאת הקריה ואליה יוכלו להגיע גם חיילים המשרתים במקומות אחרים אך גרים בסביבת המרכז או סדנא על פי יחידה כאשר יש כמות חיילים מספקת.

כאשר סדנה נפתחת מגיע מנחה מקצועי של צה״ל שעבר הכשרה עם החברה הרפואית למניעת עישון. בהכשרה מלמדים את המנחים בין היתר את העקרונות של טיפול תרופתי אך גם טיפול חברתי-קבוצתי ומיומנויות לניהול קבוצה כזאת.

המנחים הם אנשי מקצוע במגוון תפקידים: רוקחים, תזונאים, אחיות או רופאים.