הלבבות הפועמים בצה"ל מצדו השני של הסטטוסקופ

האחות והפאראמדיקית סרן אביה אלוף, שמשרתת כאחות באגף המודיעין, זכתה לייצג בכנסת את כלל האחים והאחיות הצבאיים, כשהוענק לה אות הצטיינות על תפקידה. לרגל יום האחות הבינלאומי, היא מספרת לנו על אופי העבודה, בין אם מדובר בהענקת טיפול לחייל במרפאה או בהצלת חיים בזמן חירום

10.05.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

"יש כאן פצוע", נשמע קול מקצה מחלקת האשפוז, ותוך שניות ספורות הצוות הרפואי כבר מתחיל בטיפול. "הוא איבד יד", מכריז אחד האחים, "צריך לפעול מהר". זהו רק מקרה אחד מתוך אירועים רבים ומורכבים בהם טיפלו סרן אביה אלוף והמשלחת הישראלית באסון רעידת האדמה שפקד את נפאל ב-2015. 

"קראו לו נג'י, והוא מטופל שלא אשכח בחיים", מספרת סרן אלוף. "למרות המצב הקשה שהוא היה נתון בו, הוא לא הפסיק לחייך. לא שינה לו שאנחנו ממדינות שונות, ושאנחנו מדברים בשפה אחרת. באותו הרגע, החלוק הלבן שהתרגלתי כבר ללבוש גרם לו לסמוך עליי שאציל את החיים שלו, והבנתי כמה כוח יש לי בידיים".

היא הספיקה בתוך שבע שנים של שירות בצה"ל, לצאת ללימודי עתודה, לסיים תואר ראשון, ולתת מענה כפאראמדיקית וכאחות בשגרה ובחירום במרפאות רבות. כיום, משרתת סרן אלוף, בת 29 מירושלים, כאחות באגף המודיעין ורושמת הישג משמעותי נוסף - קבלת אות האחות המצטיינת, ובתזמון המדויק ביותר - יום האחות הבינלאומי.

סיפור האהבה של סרן אלוף עם עולם הרפואה התחיל עוד בימי התיכון: "עבדתי בגן של ילדים עיוורים ובמוסד שטיפל בחולים פסיכיאטרים. המפגשים עם הצוותים המטפלים גרמו לי להימשך לתחום הטיפולי, לא יכולתי להשתחרר מהמחשבה על כמה המפגש האנושי הזה הוא מקסים".

"באותו זמן סיפרו לנו על העתודה בבית הספר, והחלטתי ללכת על זה", היא משתפת. "מאותו יום, התחושה שעשיתי את ההחלטה הנכונה רק מתחזקת אצלי".

את שירותה הצבאי החלה כאחות בבא"ח כפיר, שם הבינה כי בתור אחות מסורה ומקצועית, עליה להגדיל ראש כמה שיותר בכל הנוגע לחיילים: "התחלתי לחשוב על פרויקטים מיוחדים שיעזרו ללוחמים לעבור את ההכשרה בצורה טובה יותר, ואחד מהם היה הסדרת תוכנית תזונתית לאלו שסובלים מעודף משקל".

"את חייבת להבין שאת הרבה יותר מלכתוב מרשם או לחבוש פצוע", היא מדגישה. "יש לך את היכולת לחשוב בגדול, ולהעניק לחיילים אורח חיים בריא יותר".

כמה שנים מאוחר יותר, פרץ מבצע צוק איתן, וסרן אלוף, שבאותו זמן הייתה אחראית על מרפאת אנשי הקבע במרפ"א 8282 בצריפין, הגיעה יחד עם צוות רופאים למתקן ארז, בגבול רצועת עזה.

"הענקנו סיוע הומניטרי לחיילים ולפלסטינים שלא היו מעורבים בלחימה ועזרנו להם לקבל טיפול הולם", נזכרת סרן אלוף. "פתאום שבועת הרופא הופכת למשהו אמיתי, זה היה מסוג הרגעים שמסבים לך גאווה להיות על מדים, ולהיות חלק מצבא ערכי ומוסרי, בתפקיד שמאפשר לך להציל חיים".

 

השבוע צוין יום האחות הבינלאומי בכנסת, בכנס הוקרה מיוחד לאחים ולאחיות. במסגרתו, זכתה סרן אלוף באות האחות המצטיינת על פועלה הרב בתחום הרפואה בשגרה, בחירום ובעת מלחמה.

"זה כבוד גדול לייצג את האחים והאחיות", אומרת סרן אלוף בהתרגשות. "אני מרגישה שהמקצוע התפתח מאוד בשנים האחרונות, והוא מושך אליו עוד אנשים מקצועיים שתמיד נכונים לעזור לאחר ולהסתכל למטופל בגובה העיניים".

"מדובר באנשים שיודעים שזה לא נגמר ברגע שהצלת חיים", מסכמת סרן אלוף, "הליווי והתמיכה שמגיעים אחר כך חשובים לא פחות. שם נעוצה האנושיות, וזו המשמעות של להיות אחות בכלל, ובמיוחד - אחות בצה"ל".