המערכת הממוחשבת ששומרת על כשירות החובשים בחיל האוויר

מערכת מיוחדת בחיל האוויר משמשת את החובשים משלב החפיפה ועד סוף השירות הסדיר. החל מבדיקת מבחנים ממוחשבת, דרך מידע על שימוש בציוד ברפואי ועד פקודות קבע לחייל - מאפריל הקרוב לכל החובשים בחיל האוויר תהיה גישה למערכת שמשרתת כבר את רוב היחידות בחיל, ודואגת שימשיכו להתקדם ולהשתפר

18.03.18
עמית מלמד, מערכת אתר צה"ל

ביחידות רבות בחיל האוויר פועלת מערכת ממוחשבת המייצרת מנגנון לשיפור שירותי הרפואה ביחידה ומאפשרת גישה למידע חיוני במהלך החפיפה ובשירות הסדיר. היא מציעה צפייה בתכנים המתעדכנים כל הזמן, והם מאפשרים לחובשים לשמור על רמת כשירות גבוהה ולמפקדים נתונים על התקדמות החיילים. המערכת, שפותחה בגף הרפואה של כנף 25, תיכנס לשימוש בכל החיל כבר באפריל הקרוב.  

בשלב החפיפה החובשים יקבלו דרך המערכת את התכנים שהם נדרשים ללמוד כדי ליישר קו עם החובשים הוותיקים ביחידה, ויעברו מבחני כשירות. מפקד היחידה יזין פרמטרים אל המערכת, היא תבדוק את המבחנים על פי אותם נתונים ומיד בסיום המטלה תחזיר את תוצאות המבחן.

לדרג הפיקודי ניתנת גישה לכל הנתונים במערכת, כך שיוכלו לדעת עד כמה החייל העמיק בחומר, מה ממוצע הציונים ומי מהחיילים צריך עזרה וקידום. מעבר לכך, המפקדים יוכלו לעדכן את המערכת ולהוסיף תכנים רלוונטיים לפי הרמה של כל חובש וחובש.

החובשים בשירות סדיר יקבלו תוכן לשימוש יומיומי שישפר את כשירותם, כגון פקודות קבע, רפואת שגרה ומידע בנושא שימוש בציוד רפואי. "מטרת המערכת היא לייצר תוכנית לשמירת המוכנות של צוותי הרפואה ביחידה בחירום ובשגרה", מסביר רס"ר ולרי מישייב, מ"ע (מפקד על) גף רפואה וממפתחי המערכת.

מעבר לתכנים המיועדים לחובשים, גם לפרמדיקים, לפקידים הרפואיים ולנהגי האמבולנס יש מענה במערכת. כך נוצר סטנדרט אחיד בין כל סוגי המטפלים. בנוסף, המערכת הממוחשבת ידידותית לסביבה ותחסוך אלפי דפים בכל שנה.

"בסופו של דבר המערכת עוזרת לצוותי הרפואה לעבוד בצורה המקצועית ביותר", מסכם רס"ר מישייב. 

הפרויקט זכה בפרס ראש אט"ל לשנת 2017.