הטיפים שיעזרו לכם לשמור על אורח חיים בריא ולמנוע את המחלה

השם של מחלת הסוכרת אולי נשמע מתוק, אך במה שהיא מביאה עמה אין שום דבר מתוק. לרגל יום הסוכרת הבין-לאומי דיברנו עם התזונאית הראשית בצה"ל, וריכזנו עבורכם את כל מה שאתם צריכים לדעת על המחלה, ואפילו כמה דרכים פשוטות שיעזרו לכם להימנע ולהקפיד על אורח חיים בריא - גם בתנאי השירות הצבאי שלכם

14.11.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

מחלת הסוכרת, אחת המחלות השכיחות ביותר בעולם ובמיוחד בעולם המערבי, אינה פוסחת על משרתי צה"ל. עם ציון יום הסוכרת הבין-לאומי, חקרנו לעומק וניסינו להבין במה בדיוק מדובר? מה הופך את המחלה לכל כך נפוצה, מה הסכנות שלה והאם יש בכלל דרכים למנוע אותה?

למי שלא מכיר את המחלה, מדובר בהפרעה בחילוף החומרים בגוף, שמתבטאת ברמות סוכר גבוהות. הסוכר העודף פוגע בכלי הדם באיברים השונים, וכך סוכרת לא מטופלת עלולה לגרום להתפתחות של מחלות לב, פגיעה בכליות ובראייה.

קיימים שני סוגים של סוכרת: סוכרת סוג 1, המכונה גם סוכרת נעורים, וסוכרת סוג 2. הסוג הראשון עובר בתורשה בעוד שהשני "נרכש", נפוץ הרבה יותר, תלוי בגורמים סביבתיים והחלק התורשתי בו חלש יותר. למרות שאת הגנים שקיבלתם אי אפשר לשנות, ישנן מספר דרכים שעשויות לסייע בהפחתת הסיכון ללקות במחלה.

"זו מחלה שלאורח החיים של האדם יש השפעה רבה על התפתחותה", מדגישה התזונאית הראשית בצה"ל, אע"ץ אירה שולמן, "ולכן הוא גם יכול לפתור ולמנוע בעצמו. רוב גורמי הסיכון הם סביבתיים, כמו הרגלי אכילה לא בריאים, סדר יום יושבני ועישון".

והפתרונות? פשוטים יותר מכפי שנדמה לכם: הרופאים אינם מציעים כפתרון דיאטות קיצוניות ופעילות גופנית עודפת, אלא פעולות ושינויים קטנים באורח החיים שלכם, שלגמרי עושים את העבודה במניעת המחלה.

"חשוב להקפיד על סדר ארוחות קבוע ולהעדיף אוכל בהכנה ביתית, מאשר אוכל מתועש, ולהימנע משתייה ממותקת וממזונות עשירים בשומן וסוכר מוסף (חטיפים, מאפים מוכנים, ממתקים)", מסבירה אע"צ שולמן, "פעילות גופנית בת 40 דקות לארבע פעמים בשבוע,  ואכילה של מזונות טריים כמו ירקות, קטניות ופירות יסייעו בשמירה על הבריאות".

חיל הרפואה החליט להרים את הכפפה גם בצה"ל, ולוודא שהמודעות למניעת המחלה והמעטפת הרפואית יהיו ברמה הכי גבוהה שיש. "היום בכל מרפאה אזורית (מרפ"א) יש תזונאית שדואגת לחיילים ולאורח החיים שלהם מכל זווית", מדגישה אע"צ אירה, "התזונאיות מוודאות כי האוכל שמוגש בחדרי האוכל יהיה מגוון, בריא ועשיר, בעוד הרופאים דואגים למענה התרופתי הנכון ולמעקב".

למרות ששם המחלה זורק אותנו אוטומטית לעולם המזון, מניעת הסוכרת לאו דווקא קשורה רק לתזונה. "לעישון יש חלק לא פחות קריטי בהיווצרות הסוכרת", מדגישה התזונאית הראשית, "עישון מפריע לאינסולין, שהוא ההורמון שקולט את הסוכר ומכניס אותו לתאים, ובעצם משבש את מנגנון קליטת הסוכר ויכול להאיץ את התפתחות הסוכרת".

"זו מחלה שמתפתחת בהדרגה, אבל ברגע שיש אותה - אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, והיום זו ההזדמנות המושלמת להעלות את המודעות", מסכמת אע"צ שולמן, "השינויים הם אומנם קטנים, אבל יכולים למנוע מחלה רצינית. אנחנו מעודדים אתכם ללכת להיבדק, ולהתייעץ עם התזונאיות הצבאיות בכל עת. עדיף לשאול עכשיו מאשר לסיים עם מזרק ביד. זה תלוי אך ורק בכם".