לראשונה - חידוש ריטלין גם דרך רופא היחידה

סובלים מבעיות קשב וריכוז? כבר לא תצטרכו לחכות חצי שנה כדי לחדש את המרשם שלכם לריטלין. כל הפרטים

31.05.18
ליאור נוישטיין, מערכת אתר צה"ל

עד לאחרונה, חיילים בעלי הפרעות קשב וריכוז (ADHD) שנוטלים כדור מסוג "ריטלין" להתמודדות עם תופעות הלוואי, היו צריכים לעבור תהליך ארוך ומסובך כדי לחדש את מלאי הכדורים שבידם.

התהליך כלל בין היתר קביעת תור לבדיקה אצל נוירולוג מומחה פעם בחצי שנה, זמן המתנה של שבועות ארוכים והתעסקות עם חידוש מרשמים פעם בחודש, רק כדי שבסופו של דבר, יוכלו החיילים להשיג את אותה חבילת כדורים בדיוק.

בחיל הרפואה החליטו להקל משמעותית על החיילים באמצעות הנחיה חדשה, לפיה יוכלו לחדש את המרשם דרך רופא היחידה בבסיס שלהם, זאת אם כבר קיבלו את המרשם המקורי בעבר דרך נוירולוג.

ההנחיה, בהובלת קצין רפואה ראשי, תא"ל טריף בדר, מורה על ביטול הצורך בחידוש המרשם לכדורי הריטלין על בסיס חודשי. מעתה והלאה יוכלו רופאי היחידות להעניק מרשמים לכדורים ללא הפניה, מה שיוביל גם לקיצור משמעותי של זמני ההמתנה לנוירולוגים וביטול הצורך בנסיעות למרכזי הרפואה.

"בצה"ל יש כמות לא קטנה של חיילים שהיו צריכים לעבור תהליך מתיש ומטרטר עד שהצליחו לחדש את מלאי התרופות שלהם", מספרת רע"ן רפואה, סא"ל לנה קורן, "מאחר ש-ADHD היא הפרעה שלא חולפת עם הזמן, אין צורך בקביעה חוזרת ונשנית של תורים והפניות שמטרתם זהה, וניתן לקצר את התהליכים משמעותית. זה מונע מצבים בהם החייל נותר ללא ריטלין, וצריך להמתין פרק זמן ממושך עד חידוש המלאי", היא מסבירה.

ההנחיה נכנסה לצה"ל לפני מספר שבועות, ובחיל הרפואה מעידים שכבר ניתן לראות  את ההשפעות החיוביות שלה - לא רק על הסובלים מהפרעות הקשב והריכוז. "גם העומס במרפאות ובקווי מוקד "מקול הלב" פחת משמעותית", מציינת רע"ן קורן, "הצורך בהפניות ירד, ולכן פחות חיילים זקוקים לשירות המוקד".

את המרשמים לשימוש בכדור ניתן להשיג אך ורק מנוירולוג מוסמך או מפסיכיאטר. "הכל אצלנו מבוקר", מדגישה ראש ענף הרפואה, "רופאי היחידות לא מוסמכים לעשות שינויים במינון, אלא רק למלא את מלאי הכדורים פעם בשלושה חודשים. כך אנחנו נשארים עם היד על הדופק בכל הנוגע לשימוש יתר בתרופה".

מדובר בצעד נוסף בתהליך שיפור המעטפת הרפואית לחיילים. לאחרונה גם אוגדו הזכויות הרפואיות של החיילים בחוברת מפורטת ומסודרת שהופצה ע"י חיל הרפואה. בחוברת ניתן למצוא את כלל הזכויות והמידע ההכרחי למתגייסים ולמשרתים בצה"ל.

"אנחנו בודקים את השטח ומנסים להתפתח כל הזמן", מסכמת סא"ל קורן, "המטרה שלנו היא להעניק לחיילים את השירות האיכותי ביותר, להקל עליהם ככל שניתן ולשמור על בריאותם".