איך מתרגלים טיפול בפצועים במעמקי כפר ערבי?

השם "בית בכפר", אולי נותן לכם קונוטציה של דיור מוגן ושליו, אבל בפועל הוא מהווה פלטפורמה לא רגועה בכלל שמאפשרת לצוותי הרפואה בצה"ל לתרגל טיפול ופינוי פצועים מסביבה עוינת ותחת אש. הצטרפנו לתרגול של מאמן הרפואה החדש וחזרנו עם כל הפרטים

13.01.20
מירב בראל, מערכת אתר צה"ל

במהלך השנים האחרונות, צה"ל מבין יותר ויותר את החשיבות העצומה שיש ליכולות הטיפול בלוחמים פצועים כבר במעמקי השטח, ונראה כי חיל הרפואה לא מפסיק להתקדם ולהכשיר את צוותי הרפואה בשיטות המתקדמות ביותר, כדי שיהיו מוכנים, בסופו של דבר, למלחמה הבאה. 

הדוגמה האחרונה, המובהקת ביותר לקביעה זו, היא הקמת סימולטור הרפואה החדש "בית בכפר" במרכז לאימונים לוגיסטיים במל"י (המרכז הלאומי לאימונים ביבשה) צאלים. "המאמן הוא בעצם פלטפורמה חדשה שמטרתה לשפר את כשירותם המקצועית, הפיקודית והמנטלית של יחידות הרפואה השונות בצה"ל", מציג ראש ענף אימוני רפואה קרבית, סא"ל מיקי אלמקיאס, " והוא ישמש יחידות כמו החוליות הרפואיות, התאג"דים (תחנות איסוף גדודיות), צוותי אר"ן (אירוע רב נפגעים) ועוד".   

אז למה דווקא "בית בכפר"? התשובה לשאלה זו מתחבאת בתוך המאמן עצמו, כן שברגע שצוות הרפואה נכנס אליו, מתגלה בפניו לא אחר מאשר בית שנראה ערבי לכל דבר. "מסגנון הבנייה, דרך הרהיטים והציורים ועד השילוט בערבית - הצוות ירגיש כי הוא נמצא בבית באמצע כפר ערבי", הוא מסביר, "בנוסף, ישנה מערכת שמע שתשמיע מואזין, ירי ודיבור בערבית שיכניס את חוליות הרפואה לסיטואציה לחוצה ומורכבת, וכך להכין אותם למה שעלול לקרות במצב אמת".

זוהי לא הפעם הראשונה בה חיל הרפואה משתמש בסימולטורים כאלה ואחרים כדי לתרגל טיפול ופינוי מהיר ויעיל. אז מה בכל זאת כל כך מיוחד באחד הספציפי הזה? "בנוסף לעיצוב החזות והשמיעה של סביבת הסימלוטור, שמכניס את הצוותים לסיטואציה מורכבת ומלחיצה בעת התרגול, למאמן הזה יש יכולות תחקור מתקדמות במיוחד שישמשו אותנו בסופו", מגלה הרע"ן.

ואכן, מתברר כי החדר כולו מרושת מצלמות ומערכות חכמות, המופעלות בצורה אלחוטית, והן יכולות לעקוב אחר המתרחש לכל אורך התרגיל. "כל בעל תפקיד בצוות שנכנס מקבל בתחילה מכשיר שיקליט את כל מה שהוא יעשה וידווח לאורך התרגול כולו", הוא מוסיף, "הבובות שנמצאות בסימולטור הן בובות חכמות, שיכולות לבטא מדדים ותסמינים, כך שבסוף התרגול אפשר לתת לצוות פידבק על הביצוע המקצועי". 

לסא"ל אלמקיאס חשוב להדגיש כי "המאמן לא עונה על צורך או פער שזיהינו בחיל, אלא מהווה חלק ממגמה של חיל הרפואה להשתדרג ולהשתפר, ולהביא את התרגול לחיילים שבקצה בצורה המיטבית", הוא קובע", הסימולטור מביא אותנו למקום אחר לגמרי ביחס למקום בו עמדנו קודם". 

הסימולטור, שנחנך בסוף השבוע האחרון, ושכבר הספיק לארח כמה תרגילים ראשונים, ממש לא חותם את מגמת ההתקדמות של החיל. "בשנה האחרונה, הענף עשה קפיצת דרך משמעותית ומפתח את הדברים שדורשים קידום כמו מאמן אמבולנסים לפינוי נמרץ", הוא מדגים ומסכם: "נמשיך לשפר את המוכנות שלנו לקראת המלחמה הבאה".