המדריך המלא למחלות הקיץ - וכיצד להתחמק מהן

19.05.20
מערכת אתר צה"ל

תחלואת מעיים

תחלואת מעיים היא קבוצת מחלות הנגרמות ע"י מזהמים שונים (חיידקים או רעלנים שלהם, נגיפים וטפילים) ופוגעת במערכת העיכול. מקור הזיהום יכול להיות אדם חולה, מזון או מים מזוהמים.

התמונה הקלינית יכולה להתבטא בשלשול, בהקאה חוזרת, בחום ובכאב בטן.

זיהום ממקור אדם מועבר ע"י הפרשת מזהמים, לרוב, בצואה של החולה ומשם ע"י ישירות לפה או בעקיפין במזון או במים (שטופלו בידיים לא נקיות). לעיתים, זיהום נגרם מצריכת מזון שזוהם באחד משלבי ייצורו או הכנתו.

הנחיות לטיפול ומניעה

על מנת להגן על בריאותך ובריאות חבריך ובני משפחתך, יש לשמור על הנחיות בסיסיות:

1. יש להקפיד על היגיינה אישית נאותה, כולל שטיפת ידיים עם מים וסבון לאחר שירותים וטרם הארוחות.
2. אם חלית, עלייך לדווח למפקד ולצוות הרפואי.
3. חייל חולה לא מבצע תורנויות מטבח.
4. יש להקפיד על הפרדת שירותי משלשלים, לשימוש על ידי החיילים החולים בלבד.
5. חיילים חולים יאכלו בנפרד משאר החיילים, על מנת למנוע המשך הדבקה.
6. אין לשתף כלי מזון, שתייה ורחצה.
7. יש להקפיד על הניקיון בדגש על שירותים ומקלחות ולדווח המצאות כמות מספיקה של סבון לשטיפת ידיים ונייר טואלט.
8. יש להקפיד על ניקוי ומילוי תמרוקים מברז שתייה בלבד.
9. יש להקפיד על תזונה עוצרת כגון אורז ופחמימה ולהימנע ממוצרי חלב.
יש להקפיד על ההנחיות גם במידה ושוחררת לביתך.

מניעת תחלואה עורית זיהומית

מחלות עור זיהומיות הן מצב רפואי נפוץ ומדבק מאוד.

זיהומי עור מתחילים בפגיעה בשלמות העור העלולה להסתבך בזיהום, וללא טיפול מתאים להתפתח לזיהום פולשני העלול לגרום לסיבוכים קשים, לנכות ואף לתמותה.

באוכלוסיות בריאות, המתגוררות בבסיס סגור, כדוגמת חיילים בהכשרה, לרוב נגרם הזיהום מחדירה של החיידק לתוך העור בעקבות פגיעה בשלמות העור, כגון אחרי פציעה, עקיצה וכיו"ב.

כיצד תוכלו להימנע מזיהומי עור?

• מניעת פציעות: הקפד על בטיחות מפציעות בכל פעילות. לפני אימון כמו זחילה, טיפוס על חבל או מסע, לבש מיגון מתאים כדוגמת מגני ברכיים, הורדת שרוולים, נעילת נעליים מתאימות וכו'. מומלץ לשטוף ידיים עם מים וסבון לאחר פעולות אלו.

• שמירה על היגיינה אישית: במידת האפשר, הקפד להתקלח מדי יום, שטוף ידיים עם מים וסבון לפני האוכל ואחרי שימוש בשירותים, הימנע משימוש משותף בכלים ופריטים אישיים, כמו מגבות, שק"שים, מצעים וכו'.

• טיפול בפצעים: בצע בדיקה עצמית לאיתור פצעים ושפשופים. יש לשטוף כל פצע עם מים וסבון, ולחטא אותו על פי הוראות החובש. אם מופיעים עם סימני זיהום, כמו כאב, חום מקומי, אודם מקומי, נפיחות או הפרשה מוגלתית, יש לפנות מיד לבדיקת גורם רפואי. יש להקפיד במיוחד על חבישת פצעים מפרישים. אם ישנם מספר חיילים ביחידה הסובלים מפצעים מזוהמים יש לעדכן מיד את המפקדים ואת קצין הרפואה היחידתי, למניעת המשך התפרצות תחלואה.

מניעת קדחת חוזרת

מהי המחלה ואיך נדבקים בה?

קדחת חוזרת היא מחלה זיהומית שמשפיעה על מספר מערכות בגוף ונגרמת על ידי חיידק המועבר בעקיצת קרצייה רכה. העקיצה ככלל אינה מורגשת ויש לחפש אחרי סימני העקיצה באופן יזום.

איפה ומתי אני עשוי להידבק בה?

ההדבקה יכולה להתרחש כאשר התרחש מגע עם הקרקע, באזורים לא עירוניים בכלל מדינת ישראל ושכנותיה. עיקר אזורי מחייתה של הקרצייה הינם בקרקע ובמקומות נטושים, כגון מערות, חורבות, כוכים, מבנים לא מאוכלסים וכו'.

איך אני מונע את ההדבקה?

לא ניתן למנוע באופן מוחלט את ההדבקה במחלה, אבל יש דרכים שאפשר לבצע כדי להפחית את סיכויי ההדבקה. במידה ומסיבה מבצעית אתה נדרש לבצע פעילות הכוללת מגע עם הקרקע, בזמן שהייה באזורים מועדים להדבקה:

1. לבישת ביגוד ארוך ככל הניתן כדי להקטין את שטח העור החשוף.
2. יש להימנע ממגע ישיר עם הקרקע ככל האפשר. באם נדרשת שכיבה על הקרקע, יש להשתמש במשטח מבודד כגון שמיכה.
3. מומלץ למרוח חומר דוחה עקיצות באזורים החשופים, טרם הפעילות ומדי 3-4 שעות, בשכבה רצופה ודקה של החומר (יש להקפיד על כך שהנוזל לא יבוא במגע עם העיניים, שפתיים, קרומי האף והחלק הפנימי של האוזניים וכן יש לשטוף היטב הגוף, במים וסבון למחרת היום).

באלו מצבים עלי לפנות בהקדם האפשרי לחופ"ל/רופא?

• אם במהלך הפעילות הבחנת בקרצייה על גופך או באזור שהייתך.
• אם במהלך הפעילות או זמן קצר לאחריה גילית על גופך סימני עקיצה.
• במידה והנך חש/מודד חום גוף מוגבר (מעל ל-38.0 מעלות צלזיוס) ב-14 בימים שלאחר פעילות.

מניעת חבורת יריחו

מהי המחלה ואיך נדבקים בה?

מחלת לישמניאזיס (או בשמה העברי "חבורת יריחו") נגרמת על ידי טפיל.

הטפיל מגיע לאדם ע"י עקיצת זבוב וכ-3 חודשים אחרי העקיצה מתפתח במקום העקיצה כיב. ברוב המקרים הכיב נרפא מעצמו לאחר מספר חודשים אך לרב נשארות צלקות. לרוב המחלה קלה אבל יש אזורים (בעיקר אזורי הפנים) שיכולה להישאר פגיעה אסטטית משמעותית. בנוסף ישנה סכנה שהכיב יזדהם בזיהום חיידקי.

איפה ומתי אני עשוי להדבק בה?

יש אזורים בארץ בהם הסיכון להדבקות בחבורת יריחו הינו מוגבר משום שזבוב החול מצוי בהם. ביניהם – בקעת הירדן, הנגב, הערבה, עמק בית שאן, השומרון ועוד.

המחלה במגמת התפשטות בישראל וגם ישנה עלייה בכמות המקרים המדווחים.

העקיצה מתרחשת לרוב בחודשים יוני-ספטמבר, וכאמור, המחלה מופיעה כ-3 חודשים לאחר מכן.

איך אני מונע את ההדבקה?

לא ניתן למנוע באופן מוחלט את ההדבקה במחלה, אבל יש דברים שאפשר לבצע כדי להפחית את סיכויי ההדבקה, בזמן שהייה באזורים מועדים להדבקה:

1. לבישת ביגוד ארוך ככל הניתן כדי להקטין את שטח העור החשוף.
2. מומלץ למרוח חומר דוחה יתושים באזורים החשופים מדי 3-4 שעות, החל משקיעת השמש ועד זריחתה. הכמות הנחוצה לשימוש חד פעמי היא, כדי מריחת האזור החשוף, בשכבה רצופה ודקה של החומר (יש להקפיד על כך שהנוזל לא יבוא במגע עם העיניים, שפתיים, קרומי האף והחלק הפנימי של האוזניים וכן יש לשטוף היטב הגוף, במים וסבון למחרת היום). חשוב במיוחד למרוח את התכשיר בעור הפנים כדי למנוע עקיצות בפנים! החומר מותר לשימוש במצח, לחיים וסנטר.
3. במידת האפשר, לינה רק במקומות סגורים המוגנים עם רשת על החלונות.
4. במידת האפשר, לינה בחדרים עם מזגנים כך שהחלונות יהיו סגורים.

במידה וזיהית כיב שיכול להיות חבורת יריחו מומלץ לפנות לרופא