לראשונה - PrEP למניעת HIV באופן וירטואלי

בחיל הרפואה השיקו שירות וירטואלי חדש, בו חיילים יוכלו לקבל PrEP, תרופה למניעת HIV, אשר הביאה לירידה משמעותית בשיעור הדבקות הנגיף ברחבי העולם, באופן וירטואלי וע"י שיחת וידאו פשוטה עם רופא משפחה צבאי - ללא צורך להגיע פיזית למרפאה כלל. ריכזנו עבורכם את כל הפרטים

11.09.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

החל מהחודש, חיילי צה"ל יוכלו לקבל "PrEP", תרופה למניעת HIV, במתכונת וירטואלית - ללא צורך בהגעה פיזית למרפאה. התרופה כלולה בסל התרופות בישראל החל משנת 2020, וניתנת לחיילי צה"ל בחינם בהתאם.

"לאחר עבודה ממושכת בחיל הרפואה, חיילים לא יצטרכו יותר להיפגש עם רופא משפחה מומחה פנים מול פנים על מנת לקבל מרשם לתרופה, אלא יוכלו לעשות זאת מרחוק", מסבירה סא"ל ד"ר נועה גולדשר, ראש תחום רפואת משפחה בחיל הרפואה.

"אם בעבר חיילים המשרתים בבסיסים סגורים או מרוחקים התקשו לקבל את השירות ולהגיע למספר מצומצם של מרפאות, היום בעקבות תהליך הדיגיטציה, המהווה מגמה מתמשכת בחיל הרפואה - כל המפגש יכול להתבצע בשיחת וידאו", הוסיפה.

התרופה PrEP מהווה טיפול מניעתי שניתן טרם חשיפה והידבקות בנגיף ה-HIV. הטיפול מתבסס על נטילה יומיומית של הכדור, ומיועד למי שנמצאים בסיכון גבוה להיחשף לנגיף, אך אינם נשאים שלו. התרופה משלבת שתי תרופות אנטי ויראליות, המעכבות שכפול והתפשטות של נגיף ה-HIV בגוף.

מעט רופאים בישראל מורשים להנפיק מרשם ל-PrEP. גם בצה"ל המצב דומה - רק בתחום רפואת המשפחה בחיל הרפואה ישנם רופאים המוסמכים לכך. ההגבלה קיימת משום שמדובר בתחום שדורש התמקצעות נוספת ומעמיקה. עד היום חיילים רבים, התקשו להגיע פיזית למרפאות בהן פועלים רופאי המשפחה המורשים, וחלקם אף העדיפו לשמור על דיסקרטיות - ולא לקבל טיפול.

אז איך זה יעבוד?

דרך אפליקציית זימון תורים, יוכל החייל לקבוע תור לרופא משפחה צבאי, מתוך רשימת הרופאים המורשים לניפוק המרשם. לאחר מכן הוא יקבל קישור לשיחת וידאו, וכמה דקות לפני התור שנקבע, יהיה עליו להיכנס לקישור - דרכו יועבר לחדר המתנה וירטואלי.

בשעת התור תתבצע שיחת וידאו בין הרופא לחייל, כשהרופא יושב באחת המרפאות הצבאיות, ומולו ההיסטוריה הרפואית של המטופל. החיבור יכול להתבצע מהטלפון הנייד, ולכן, אין צורך להגיע לשום מקום.

חשוב לציין שלפני הפגישה, על החייל לבצע בדיקות דם ושתן, ורק במידה והתוצאות יהיו תקינות, המרשם שלו יונפק באופן מקוון, ויופיע באפליקציה ובחוגר שלו. את התרופה אפשר למשוך בבית מרקחת צבאי

נדגיש שכדי להמשיך את הטיפול, יהיה על החייל לבצע את כלל הבדיקות הנדרשות פעם בשלושה חודשים.

"אני מאמינה שהמעבר למתכונת דיגיטלית של טיפול בעזרת PrEP יעזור לנו להגיע לעוד אנשים ומטופלים", מוסיפה סא"ל ד"ר גולדשר, "אנחנו מקווים שאנשים ירגישו יותר בנוח לקבל את הטיפול. בסוף הסיבה שאנחנו עושים את זה היא כדי להפוך את השירות לזמין וקל יותר עבור החיילים, לשפר את השירות, וכמובן - למען הבריאות".