התוכנית שמביאה את הרופא עד אליכם - יצאה לדרך

על מנת לחסוך זמן ונסיעות ארוכות לרופאים מומחים, יצאה לדרך תוכנית "רפואה בשבילך" שמביאה עד אליכם מתחמים אישיים ושקטים, מערכות מתקדמות וייעוץ דרך שיחת וידאו. כל הפרטים על התוכנית החדשה לשיפור חווית השירות

19.09.22
עלמה סברוב, מערכת את"צ

בשבוע שעבר, נפגשו 10 לוחמות המשרתות בבסיס סיירים לבדיקה שגרתית עם רופא שנמצא בכלל בחיפה. איך זה בכלל אפשרי? הכירו את תוכנית "רפואה בשבילך" - מתווה רחב היקף שהושק באוגוסט האחרון במטרה למקסם את איכות וחווית השירות בכל ממשק של החיילים עם שירותי הרפואה. 

בעזרת מתחמים ייעודיים ומכשור מתקדם, המתווה מאפשר לחיילים להיפגש עם רופא מומחה מבלי לצאת מהבסיס - והכל באופן וירטואלי. בעזרת כך, חיילים וחיילות באותם בסיסים יכולים להתייעץ עם רופאים בקצה השני של הארץ. וכבר בשבוע שעבר החל לפעול המתחם הראשון, שממוקם בבסיס סיירים שבדרום. 

"הקונספט של רפואה מרחוק עלה על סדר היום כבר לפני שנים רבות, אך צבר תאוצה סביב הקורונה ולנוכח המגבלות שהביאה עימה", מסביר סרן ד״ר משה שטיינר, רמ"ד המוקד הווירטואלי בחיל הרפואה, "במחקר גדול שפורסם בארה"ב נמצא שמטופל משקיע בממוצע 180 דקות בתור לרופא - מהרגע שהוא יוצא מהבית ועד הרגע שהוא חוזר. הבנו שדרוש שינוי. הזמן של החיילים יקר ויש לשפר את החוויה שלהם״.

"בניגוד לאזרח, שיכול להתחבר למפגש רפואי מחדר שקט בביתו, במערכת הצבאית המצב קצת אחר", הוא ממשיך, "לחיילים, במיוחד בבסיסים הסגורים, אין מקום מתאים לנהל מפגש רפואי - הבסיסים מרוחקים, לעתים יש בעיות בקליטה סלולרית והחדרים משותפים. לכן הבנו שע"י בניית מתחמים מתאימים נוכל לפתור את הבעיה". 

ואכן, לאחר עבודה ממושכת הושקו המתחמים החדשים, בהם תוכלו למצוא מחשב דרכו מתבצעת שיחת וידאו עם הצוות הרפואי. אך ההתקדמות לא נגמרת רק בזה. במתחם יש ערכת "tytocare" - ערכה קטנה ובה מצלמת וידאו, דרכה אפשר לבצע בדיקות כמו מדידת חום, בדיקת אוזניים, בדיקה של הלוע ואפילו האזנה ללב ולריאות. 

אך חוץ מבדיקות אלו, ניתן להיפגש גם עם רופא נשים מרחוק. "לאחר מסדר חופ״ל ואחרי שראו רופא יחידה, קיבלו המטופלות הפניה לרופא נשים מומחה״, מסביר סרן ד״ר אורן וסר, קרפ״ח בהל״ג, שנכנס לתפקיד ממש בימים אלה, ביחד עם המתחמים הייעודיים לרפואה מרחוק, ״רופא היחידה בדק אם הטיפול יכול להתבצע מרחוק, ועבור מי שכן נקבע תור למתחם הייעודי". בהמשך מתכוונים להשתמש במתחמים גם לתחומים נוספים כמו בריאות הנפש. 

״קיבלנו את המתחמים, שנראים כמו  מכולה גדולה בת שני חדרים, ממש לא מזמן", הוסיף לדבריו סמל אורי עוזיאל, חובש ממרפאת בהל״ג, שמלווה את הפעלת המתמחים החדשים, "מהרגע שהם הגיעו, היה מאוד פשוט ללמוד אותם - היתרון הגדול הוא שהם נגישים, ומאפשרים עצמאות אמיתית, גם לצוות המטפל וגם למטופלות״. 

״ברגע שהחיילים והחיילות נרשמים ומגיעים לתור, כל מה שהיינו צריכים לעשות זה, להסביר להן איך נכנסים לשיחת הווידאו ומה זו ערכת ה-"tytocare", משחזר סמל עוזיאל, ״זו תחושת הקלה לדעת שאני דואג להם מבלי שהם צריכים לנסוע במשך שעות כדי לראות רופאים מומחים״. 

״אנחנו אלפי חיילים בבסיס בכל רגע נתון, שנמצא 40 דקות מאילת - מנותקים מכל מקום אחר. אומנם נפתח לא מזמן מרפ״א ערבה שהקל עלינו מאוד, אך המתחמים האלו הם תוספת משמעותית ביותר. הרופאים המומחים הטובים ביותר נמצאים מעבר למסך, והמאמץ להגיע לתור מצטמצם ל-10 דקות בממוצע - נתון שפעם היינו יכולים רק לחלום עליו״, אומר סרן ד״ר וסר. 

"חשוב לציין שלא כל מפגש רפואי יכול להתבצע ברפואה מרחוק. כדי לסנן אנחנו משתמשים ברופאי היחידה שנותנים את ההפניה, באמצעותה אפשר גם לקבוע תור וירטואלי״, מציין סרן ד״ר שטיינר, "נוסף על כך חשוב להדגיש שכל בדיקה רפואית הקשורה לאיברים מוצנעים של חיילים לא תתבצע באופן וירטואלי".

זה אומנם יכול להיראות לכאורה כמו צעד קטן, אך זהו רק הצעד הראשון. "מדובר בתהליך לא מובן מאליו", הוא מדגיש, "כל שלב בדרך הזו מלווה בהמון גורמים שמדייקים ומשפרים את מהלך ואופן הטיפול. בקרוב נתחיל להפעיל את המתחמים בשיזפון, בתחומים של רפואת נשים, רפואת עור וגסטרו".

התוכנית ממשיכה להתרחב בימים אלה עוד ועוד. "השאיפה היא שעד שנה הבאה, יפעלו 22 מתחמים ייעודיים בבסיסים שונים ברחבי הארץ", מכריז סרן ד"ר שטיינר. 

"רפואה מרחוק היא עוד כלי לשיפור נגישות לשירותי רפואה, הגדלת השוויון בטיפול רפואי ושיפור חווית השירות של החיילים והחיילות שלנו", מסכם סרן ד״ר שטיינר, "אני מקווה שנצליח לממש את יתרונות התוכנית כדי להמשיך לשפר את שירותי הרפואה בצה"ל״.