הכוכ"ב הבא - הכירו את מתקן האימונים החדש של חיל השריון

אין שריונר שלא זוכר בדיוק את התחושות שלו בתוך הטנק - מהכניסה למושב, דרך הדוושות ועד לתזוזות. לחוויה דומה ציפתה פלוגת המילואים שהגיעה בשבוע שעבר לצאלים, אבל במקום, חיכתה להם הפתעה בדמות כוכ"ב חדש. הצטרפנו ליום המילואים של גדוד 121, שזכה לקחת חלק בפיילוט ראשון מסוגו - סימולטור מתוחכם של תפעול הטנק, שמביא את המתרגלים הכי קרוב שאפשר לדבר האמיתי

16.12.20
גל רביבו, מערכת את"צ

אי שם בדרום הארץ, במרכז לאימוני יבשה, בין "עזה הקטנה", לש"ביות ועשרות הכשרות, מסתתר "מתקן כוכ"ב (כושר וכשירות בלוחמת טנקים)". אולי לא הרבה שמעו עליו, אבל מתקן האימונים שהושק בחיל השריון הוא אחד ממתקני האימונים החדשניים ביותר שיש לצה"ל להציע, ואפילו הגורמים הבכירים ביותר בחיל לא מתביישים להשוויץ בו: "איש המילואים נכנס לאימון בכיתה א', ותוך שלושה ימים הוא יוצא בכיתה ח'".

מכירים את הסימולטור המפורסם של נאס"א, שמסובב אסטרונאוטים ומכין אותם לשהות חסרת-כבידה בחללית? כנראה שתצחקו אם תשמעו שיש כלי דומה גם לנהגי טנק. אבל אחד כזה בדיוק נחנך במתקן החדש במל"י (המרכז לאימוני היבשה). 

כשהטנקיסט עולה במדרגות המבנה הלבן של הסימולטור, הוא לא מבין שממש בעוד רגע הוא יאחוז במוט עליון, ירים את הרגליים על המושב ויחליק לתוך תא הנהג - ממש כמו בכל טנק רגיל. מולו יש את כל הכפתורים והדוושות המוכרות לו, ואפילו אותו רעש מחריש אוזניים. 

לנגד עיניו מופיעה תמונת מציאות מדומה, שמציבה בפניו תרחיש מעט מאתגר, בלשון המעטה. מאותו הרגע, כל פעולה שיעשה, כל אבן בדרך, כל כפתור שעליו הוא ילחץ וכל תנועה שהוא יבצע, יביאו להשלכות פיזיות אמיתיות על התא בו הוא "נוהג", ממש כמו בשטח.

בחדר הבקרה הסמוך נמצאת מדריכה שמתקשרת איתו בכל רגע נתון, רואה מה הוא עובר, מה הוא שומע, ומזינה בסימולטור את התרחיש הבא איתו הוא יצטרך להתמודד. 

זו הייתה רק התחנה הראשונה במתקן - אחריה באה גם תחנת האימון של מפקד הטנק. המט"ק עולה על טנק אמיתי בעמדת התותחן וחובש קסדה מיוחדת של מציאות מדומה. יחד עם צוות מפעילים ומדריכות שריון, הוא "מפקד״ על התותחן והנהג, מתעמת עם האויב, עם דילמות ועם אתגרים פיקודיים.

כל אלה הם רק טיפה בים הסימולטורים החדשניים במתקן - בין אם זה משקפי מציאות מדומה דרכם ניתן ללמוד  בצורה אינטראקטיבית לקבל מידע מודיעיני, ובין אם זה תחנת הצלת חיים וטיפול בדימום מתפרץ. וביניהם מסתתרת באחת המכולות במתחם, גולת הכותרת של "מתקן כוכ"ב" - הסימולטור לשמו התכנסה פלוגת מילואים שלמה לפיילוט ״אימון צוות קרב פלוגתי״.

מסכי מחשב פנורמים (מהסוג שרואים רק בסרטים), ג'ויסטיקים, מפות ממוחשבות וכל גאדג׳ט חיוני שאפשר לעלות על הדעת. המסך מותאם לנקודות המבט של כל אחד מהחיילים בטנק, מט"ק, תותחן או נהג. אבל בסימולטור הזה  לא מתרגלים רק את התקשורת בין חברי הצוות ואת הפעלת אש - אלא גם תקשורת מבצעית בין הכוחות בזרוע היבשה.

זה נשמע הגיוני, אבל אם נפשט את זה רגע, היכולת של מפקד טנק ליצור קשר עם חיילי חי"ר, כוחות הנדסה ואמצעי ארטילריה בזמן אמת היא חשובה מאוד. בשדה הקרב, שיתוף פעולה טוב ויעיל בין כל הגורמים, הוא משמעותי ביותר.

"אני מקווה שדירגת אותנו 5 כוכבים!" זורק לעברנו אחד המילואימניקים שבדיוק סיים סימולציה. הוא צוחק, אבל עם טיפת אמת - למעשה, כל צוות שעובר בוחן תרגולת בסימולטור, מקבל ציון ומשוב ברגע שהוא מסיים. "המערכת מאפשרת לנו לבצע תחקיר מעמיק ומשופר מנקודת המבט של האויב", מסביר לנו גורם בכיר במתקן.

לא משנה כמה סימולטור בתוך חדר ממוזג ינסה להידמות למציאות, הוא לעולם לא יחליף את הדבר האמיתי. תמיד יישאר מקום לרעש החזק, לריח הגריז החזק ולחום המנועים שמלווה כל כניסה בטנק: "זה עוד כלי שנועד לשפר את רמת הדיוק והמקצועיות של הלוחמים בקצה", מתאר הגורם, "וכמובן שזה לא במקום, אלא בנוסף לאימונים מלאים שנמשיך לעשות בשטחי אש". 

שריונרים במילואים? כדאי שתתכוננו לעבור את הסימלטורים במל"י. נכון לעכשיו, כל חייל במילואים של חיל השריון עומד לעבור ב״מתקן כוכ"ב״ אחת לשנה, ובכך לעבור את "תו התקן" שיישר קו בין כל הלוחמים. הסיבה לכך, מציין בפנינו הגורם, היא שהאימון הזה הוא יעיל ביותר עבור איש המילואים, שלא כל חייו סובבים סביב הצבא.

הפיילוט הראשון אומנם עבר בהצלחה רק בשבוע האחרון, אבל במל"י ממשיכים להסתכל קדימה לאתגר הבא - הפעלת כל הסימולטורים בו זמנית ושיתוף ביניהם. עד אז, דבר אחד בטוח - אף שריונר לא דמיין את יום המילואים הבא שלנו באופן כזה וב״מתקן כוכ"ב״.