התותחנים האלה נבחרו במיוחד לקורס שיהפוך אותם ל"מאסטר גנר"

יש תותחן בטנק, ויש מומחה תותחנות. אם אתם לא יודעים מה ההבדל - כנראה שלא עברתם את קורס ה"מאסטר גנר". פגשנו את סא"ל ברק אסרף, שבדיוק סיים את המחזור העשירי שלו, כדי להבין - מה הופך שריונרים למאסטרים?

21.07.21
עינב גרינברג כהן, מערכת אתר צה"ל

זו כבר הפעם העשירית שסא"ל ברק אסרף, רמ״ד תותחנות ולחימה של חיל השריון, מעביר את קורס ה"מאסטר גנר". אפשר אפילו להגיד שהוא אחד המומחים למומחיות התותחנים. 

משמעות השם בעברית היא "קורס מומחי תותחנות", והרעיון למעשה הושאל מהצבא האמריקאי. "אנחנו מכשירים מט"קים להיות מומחי ירי בפלוגות שלהם", מסביר סא"ל אסרף בפשטות, "כשהם מסיימים אותו, הם מוסמכים להיות אחראים על כל מה שקשור לטכניקות ירי ותחמושת, הצבת שטח לאימונים, ואימון התותחן. הם מאסטרים". 

תפקיד התותחן בטנק בעת מבצעי הוא לסרוק את השטח, לזהות מטרה, ולהתאים את הכינון לסוג התחמושת הנכון. אם במלחמה הוא יזהה חוליית נ״ט בגובה מסוים, הוא צריך לדעת לירות לאותו המיקום, לאותו הטווח, ולאותו גודל מטרה. בהתאם לכך, הלוחם לומד גם איך לדמות את האויב בשטח בצורה המדויקת ביותר.

את כל אלה, צריך מומחה התותחנות להטמיע בקרב החיילים שלו. מכל פלוגת שריון בצה"ל, מט"ק אחד זוכה לעבור את מבחני הכניסה ולהשתתף במאסטר גנר. שם, מעמיקים באופן הירי של כל פגז, ומבצעים תחקיר ירי מבצעי - ואפילו מסיירים בתעשיות שמייצרות תחמושת לתותחים. 

"יש גם מיקוד בשיפור האימון של התותחן בטנק", מוסיף סא"ל אסרף, "הרי בסוף, המט"קים הם אלה שמתכננים את התרגולים של התותחנים תחתיהם, ומחויבים לשמור על הכשירות שלהם".

הקורס נערך פעם בשנה והוא מאוד אקסקלוסיבי, קובע המפקד: "רק הטובים ביותר מגיעים לכאן. זה קשור באופן ישיר לקטלניות והמבצעיות של חיל השריון. כל הידע שרמ״דים בחיל צברו על תותחנות, עובר ישירות אליהם". 

בקורס האחרון, שהסתיים לפני כשבוע, העמיקו המשתתפים עוד יותר במענ"ק - מערכת עזר לניהול קרב בטנק, ובמערכות השליטה והבקרה. המאסטר גנרים נחשפו גם לחידושים באמל"ח, ולתחמושת שתיכנס לשימוש בזמן הקרוב. שיא התוכנית, מספר הרמ״ד, היה יום שהתמקד בירי בשטח - בו ירו החניכים 96 פגזים. 

מה שבטוח, המט"קים שזוכים להגיע לקורס בשיזפון, יוצאים ממנו לא רק עם סיכת "מאסטר גנר" יוקרתית - אלא גם עם הרבה מאוד ניסיון בירי ובחניכה של הלוחמים שלהם לקראת האירוע המבצעי הבא. 

"המט"ק חוזר מכאן לפלוגה שלו עם הרבה מאוד ידע, ובסוף מכיר את המקצוע אפילו יותר טוב מהתותחן שלו״, מתגאה סא״ל אסרף, ״יש להם תפקיד קריטי. המאסטרגנר חייב להיות בן אדם עם מחויבות רצינית״.