הלוחמים שיודעים איך נראית המערכה מהדבורה - ומהטנק

רק שתי נקודות בארץ גובלות בשטח קרקעי וימי יחד - אחת מהן היא גזרת יפתח שבחטיבה הצפונית באוגדת עזה. במקום בו האיום יכול להגיע מהאוויר, מהיבשה ומהים, נדרשים הכוחות לשיתוף פעולה ייחודי ומכריע. ככה זה נראה מהשטח

27.07.21
גל פלוק-רוה, מערכת אתר צה"ל

שעת לילה מאוחרת, בריזה חמה של קיץ נושבת מכיוון חוף הים בזיקים, בגבולות החטיבה הצפונית באוגדת עזה. בקשר מתקבלת התרעה על חמישה מחבלים שחדרו לשטח ישראל דרך הים. 

את הדיווח הזה מקבלים במקביל קצינים מזרוע היבשה ומזרוע הים, ומצליחים לסגור מעגל ולנטרל את המחבלים תוך דקות קצרות, פחות מ-300 מטרים מקו החוף הישראלי וללא פגיעה בכוחות או בציוד. 

זה רק תרחיש אחד מתוך התרגיל המשותף של שתי הזרועות שנערך בגבול הדרומי בשבוע שעבר.

כדי להבין באמת את גודל החשיבות של החיבור הזה, צריך לחזור לימי המבצעים האחרונים, כשהאחרון בהם, "שומר חומות", היה רק לפני חודשיים.

"אם יש משהו שלמדנו ממנו, ועוד לפניו, מ'צוק איתן'", פותח סא"ל דורי סער, מפקד גדוד שיריון 53, "זה שכאן, בגזרת יפתח, יש הכי הרבה איומים באזור, והם מכל הכיוונים. זה דורש הרבה ממשק וחיבור בין הזרועות, בכל מה שקשור לשפה המשותפת, כדי שנוכל לסגור מעגלים כמה שיותר מהר".

התרגיל, שנמשך יום אחד, כלל תרחישים מגוונים שיכולים הכוחות, הימיים והיבשתיים כאחד, לפגוש ברגע האמת. הגעה של כלי טיס כולים ימיים בלתי מאוישים וניסיון פיצוץ של ספינה מכוחותינו, רחפני תופת שמנסים לפגוע בכוחות, ופשיטה מהים על ידי כוח של חמאס. כל אלה במקביל לירי רקטי, וריבוי חדירות ממוקדים שונים לאורך הגדר. 

ההתמודדות כאן הייתה לא רק עם האתגר מול האויב, אלא גם בצליחת התקשורת והעבודה בשיתוף פעולה, למרות השוני בין הזרועות. 

"אחד האתגרים הכי משמעותיים בממשק מול זרוע הים הוא השפה השונה", מסביר סא"ל סער, "הסימונים, החמ״ל, והפקודות - הכול שונה. אנחנו צריכים להיות מתואמים כדי שביום פקודה נעשה את הכול יחד על הצד הטוב ביותר". 

את דבריו מחזק רס"ן טוהר דניאל, מפקד סיירת כריש בפלגה 916 בזרוע הים: "למרות פערי השפה המלחמתית בין הכוחות, ובהמון רוח קרב מצד הלוחמים, הכוחות הצליחו מהר מאוד לסגור מעגל על כל החשודים ולבצע ירי תרגול מהים ומהחוף על מנת להסיר את האיומים".

כדי להתגבר על אותו אתגר מדובר, מקפידים המפקדים להפרות זה את זה בידע ובניסיון שלהם, כל אחד בגזרתו. ״עוד החודש אנחנו עושים תרגיל משותף נוסף, במהלכו הלוחמים הימיים יגיעו אלינו להתנסות בלחימה מתוך טנק״, מתגאה סא״ל סער, ״ככה הם יקבלו גם את הפרספקטיבה שלנו ויבינו דרך הרגליים איך נראית המערכה מבעד לטנק. במקביל לוחמי הגדוד מצטרפים לא פעם להפלגות, בדיוק מאותה סיבה״. 

״אנחנו מרגישים שיש בינינו הפריה הדדית, והתוצאות כמובן נראות בשטח״, חורץ רס״ן דניאל, ואליו מצטרף סא״ל סער: ״אנחנו ממשיכים להתאמן יחד, ללמוד אחד מהשני. יחד, בחיבור בין שריון לים, ולכוחות האיסוף והחי״ר, אנחנו מאפשרים לתושבי הדרום שגרת חיים שקטה יותר״.