תותחן+קמ"ן=?

מדקירת המטרה ועד סגירת מעגל האש: הצוערים שיהיו קמ״נים בעתיד ניתחו את המידע מהשטח, וקציני קישור האש ומפעילי הרוכ״ש הבאים תכננו את התקיפה. כך נראה תרגיל השת״פ הייחודי שחיזק את ההבנה שבשטח - כל אחד זקוק לשני

09.02.21
עינב גרינברג, צילום: אחיטוב שלזינגר, מערכת אתר צה"ל

צוערים מחיל המודיעין וצוערים מחיל התותחנים, שעתידים להיות קציני קישור האש ומפקדי יחידת רוכ״ש הבאים, שינו נ"צ בשבוע האחרון, מעט יותר צפונה משבטה - לצאלים. 

שם, רגע לפני שיקבלו את הארון וכחלק משבוע מלחמה, נפגשו לתרגיל שת"פ ייחודי, בו גילו מה הם יכולים ללמוד אחד מהשני והפיקו תובנות חשובות שישפרו את ההתנהלות שלהם כאנשי אש ומודיעין.

לטובת החיבור החשוב הזה, מפקדי שתי המגמות ערבבו בין כלל הצוערים, כך שנוצרו למעשה שני גדודים חדשים. כל אחד מהם קיבל את המשימה הבאה - לכבוש תא שטח במאל״א (מרכז לאומי לאימונים ביבשה) שבצאלים. 

הקמ״נים (קציני מודיעין) נעזרו במפות ובמשואות המחוברות לבסיס, ובמשך 24 שעות ניתחו את השטח ואת דימוי האויב. לאחר מכן ישבו עם קציני האש, האחראים על הפעלת האש והמטרות לתקיפה.

"חיברנו בין אמ״ן, שלומדים את מיקום האויב והיבטי השטח, לקש"אים (קציני שיתוף אש) ורוכ"ש (יחידת רוכב שמיים), שמצביעים אילו תקיפות יכולות באמת להתבצע ואיך מדייקים את הפגיעה במטרה - בשביל לעמוד במשימה הגדודית", מספר רס"ן שלומי שור, מפקד מגמת הצוערים של קש"אים ורוכ"ש.

התוכניות לא נשארו רק על הדף - הצוערים של חיל התותחנים ירדו להילחם בשטח פתוח ובנוי, כדי "לתקוף" את כל המטרות שניתחו קודם לכן יחד עם צוערי מודיעין השדה. הקש"אים והקמ"נים סיירו בשטח המתחם עם המג"ד, ועבדו בקשר מול חמ"ל ייעודי לאימון. בזמן הזה, אספו מפעילי הרוכ"ש מידע באמצעות הכטמ"ם, שסייע להם בהבנת השטח.

"אומנם זו לא הייתה אש חיה", מבהיר רס"ן שור, "אבל הימים האלו המחישו הכול בצורה מיטבית - בין אם זה שימוש בביום אויב או המחשה של הפעלת האש בשדה הקרב, באמצעות מיסוך עשן שדימה הפצצת מטרה, למשל".

כל גדוד, כך מספר הקצין, תכנן תקיפה של מעל עשר מטרות, ואת האופן בו ייסגר עליהן מעגל האש. ייעודם של מפעילי הרוכ"ש גם הוא בא לידי ביטוי בצורה מקיפה ומשמעותית. הם צפו בהורדת המטרה באמצעות הכטמ"ם וביצעו הערכת מצב בזמן אמת בשדה הקרב, כשאישרו את העובדה ש'הפגיעה' הייתה מדויקת. ומכיוון שהאויב הרי דינמי בשטח, וזז ממקום למקום - אפילו עקבו אחרי ההתמקמות שלו במתחם.

"הממשק הזה בין מערך מודיעין השדה למערך הפעלת האש הוא מאוד חשוב. בסוף, הקש״א הוא הסמכות המורה על תקיפה, בעקבות המטרות שהקמ"ן מאתר בשטח. אם קציני הפעלת האש לא ידעו היכן האויב ממוקם, הם לא יוכלו להוריד את המטרה, ולוחמי החי"ר והשריון לא יוכלו לתמרן בשטח", מדגיש רס"ן שור. 

אותו חיבור תורם לעוצמה של הכוחות ולדיוק הפעולות שלהם: "ברגע שאתה יודע איפה האויב שלך נמצא ומה המאפיינים שלו, אתה יודע בדיוק איזה אמצעי להפעיל נגדו".

"הצוערים הבאים של חיל התותחנים תרגלו בימים האחרונים את החשיבות של סגירת מעגלי אש מול כל הגורמים", מסכם רס"ן שור בשביעות רצון, "הם מיומנים להיות קצינים מקצועיים ומומחים בהפעלת אש, ואנחנו נתכנן אירועים נוספים כאלה בעתיד".