המבחן של האחראים הבלעדיים להפעלת האש בצבא

תפקיד הקש"א נפתח רק לפני מספר שנים, ובכל זאת האחריות המוטלת על כתפיו גדולה עד מאוד. השנה, החליטו בחיל התותחנים להמשיך לאתגר את הקצינים שמפוזרים בחטיבות, ולהחזיר אותם הביתה לתחרות ראשונה מסוגה

13.09.22
ירדן מושליון, מערכת את"צ

מסלולם של קציני שיתוף האש (קש"א) מתחיל בחיל התותחנים, ועם יציאתם מהבה"ד הם מתפזרים בכל חטיבות הצבא. בחודש שעבר הם "חזרו הביתה", לשבטה - לטובת בוחן כשירות ראשון מסוגו. 

"הוא יתקיים מדי חצי שנה, ויבדוק את כל מקצועות הליבה של הקש"א", משתף סא"ל דודו בבל, רע"ן הפעלת האש בשבטה. במסגרת הבוחן, הגיעו כל קש"אי גדודים משלל החטיבות ליומיים אינטנסיביים, בהם נבחנו במגוון דרכים.

תפקיד הקש"א בגדודים נכנס רק בשנים האחרונות, כשהבינו שסל הכלים של המג"ד התרחב בהרבה, ומעבר ללוחמים שלו, יש ברשותו עוד המון יכולות להפעלת אש מסוגים שונים - כגון רקטות, נשק מדויק, מסק"רים, ארטילריה, מרגמות ועוד.

הקו בגבול עזה הוא ללא ספק אחד הנפיצים. לפני כשבועיים, ישר אחרי "עלות השחר", ובצל המתיחות הגבוהה, תפסו אותו לוחמי גדוד סער. כמו כל עלייה לקו חדש, עם הגעתם, פתחו השריונרים בתרגיל כניסה לקו.

את התרגיל הזה, כמו גם רבים אחרים, בנה סגן גור עדיאל - הקש״א (קצין שיתוף אש) הגדודי, ומי שאחראי למעשה על מערך האש. "כל אש שנורית בגדוד חייבת לעבור אישור שלי", הוא מסביר.

התרחיש הפעם הוא דימוי חציית גבול ע"י מחבל לתוך שטח ישראל. "תרגלנו את כל הכוחות", מספר סגן עדיאל, "מהתצפית שזיהתה את החשודים, דרך הכוחות שהוקפצו ועד לשיגור פצצת תאורה על ידי המרגמות והמרדף בשטח".

ככל שעבר הזמן תפקיד הקש"א הלך והתעצם. בשגרה, הוא אחראי על הכשירות של כל גורמי האש בגדוד, ובחירום - על נוהל הקרב. הוא מחליט איזו אש תשוגר מתי, ומהו הכוח הכי יעיל ובטוח להפעיל בכל רגע נתון, ובכך דואג לסגירות המעגלים המהירות ביותר, תוך סיכון מינימלי לכוחותינו.

מסלול הבוחן

הם התחילו במשימות ניווטים, בהן נשלחו הלוחמים עם ווסט ומפה אל מרכז באר שבע, ובתוך שעות בודדות היה עליהם לאתר מספר נקודות ציון בעיר. "כחלק מתפקידו, הקש"א צריך לדעת לנווט ולקרוא מפות במהירות וביעילות. בזמן לחימה הוא יצטרך בטווח של דקות להבין מהי המטרה שעליה הוא רוצה לירות, באיזה אמצעי ומתי", מפרט סא"ל בבל.

בהמשך היום הם נבחנו בכתב על כ-50 שאלות עיוניות, ובבוקר שאחרי הוקפצו מיד לבוחן יל"ם (ירי לאחר מאמץ) במטווחים של שבטה. "הרצנו אותם לכיפה גבוהה וב-10 דקות היה עליהם לחבור לסוללה, להזדטר (להתמקד) על המטרות, להפעיל אש ולסגור את המעגל", הוא ממשיך.

וכמובן שהיו גם מנצחים: בבית החטיבות היו אלה הצנחנים שקטפו את המקום הראשון, ובבית הגדודים זכה קש"א גדוד סער, סגן גור עדיאל.

"תפקידו של הקש"א משמעותי וחשוב מאוד בשדה הקרב", מציין סא"ל בבל, "לכן עלינו החובה להמשיך לבחון את כשירותו ולשמור אותו במרמה המקצועית הכי גבוהה שיש".