שנה אחרי השיגור - המסלול הראשון של "מטאור" מגיע לסיומו

לאחר שנה שלמה של הכשרה, קבוצת הלוחמים המצומצמת הזו ממשיכה לבה"ד 1, ומשם תהווה את דור מפקדי התותחנים הבא. שמענו על מסלול הקצונה הייעודית של חיל התותחנים, שמסיים הכשרה ראשונה - ובשבילם רק השמיים הם הגבול

22.02.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

היום, בדיוק שנה מתחילת הכשרתם, מסיימת נבחרת הלוחמים את המסלול הנחשק של חיל התותחנים - "מטאור". מדובר במסלול הראשון שנפתח בחיל, המכווין חיילים להיות קצינים כבר מהיותם מלש"בים.

כבר מספר שנים בהן קורה שינוי נרחב בכל הצבא, בעקבות ההבנה שבשביל לנצח בקרב מפקד צריך ידע במגוון תחומים, מעבר לתפקיד הספציפי שלו. השינוי לא פסח גם על חיל התותחנים, שלפני שנה בדיוק חנך מסלול חדשני שעונה על אותו הצורך.

"החיילים שמתקבלים ל'מטאור', לא יודעים איפה ישובצו עד לקראת סוף ההכשרה. במשך שמונה חודשים הם לומדים על כל אחד מהמערכים של חיל התותחנים, ורק לאחר שמקבלים את השיבוץ הם מתמקדים בתחום הספציפי שלהם", מסביר רע"ן הפעלת האש, סא"ל דודו בבל.

״ההחלטה הזו נובעת מההבנה שלמפקד שמבין בכלל מערכי האש, יהיה סל פיקודי גדול הרבה יותר״, מפרט קצין התותחנים הראשי, תת אלוף נרי הורוביץ.

הקבלה למסלול אינה פשוטה. המלש"בים המיועדים עוברים שני מיונים טרם גיוסם - הראשון בודק יכולות פיקודיות על-ידי מבחנים קוגניטיביים ומנהיגותיים, והשני מתמקד בכשירות הפיזית.

"איתרנו אותם כבר לאחר מיוני הצו הראשון", מספר תא"ל נרי הורוביץ, "בחרנו כל אחד בקפדנות ובזהירות, וליווינו אותם מרגע הגיוס עד למעמד טקס הסיום".

"אנחנו מחפשים את המתגייסים הכי איכותיים", מתגאה סא"ל בבל, "ובהתאם - יש דגש גם על המספר. חשוב לנו לשמור על מספר מצומצם, כי ככה כולם מקבלים יחס חניכה אישי ומעמיק".

הנבחרת התחילה את מסעה בטירונות קרבית ואחרי ארבעה חודשים מפרכים הגיעו הלוחמים הטריים אל ההכשרה הייעודית, עברו סדנאות פיקוד וכשירות ערכית ולא ויתרו על מגוון התנסויות בשטח בכלל מערכי החיל.

"הלוחמים עברו מסלול מרתק ומגוון מאין כמוהו", מפרט תא"ל הורוביץ, "מהסמכת ניווטים ועד סדנאות עמידה מול קהל, מכלים לניתוח שטח ועד להכרת כלל זירות הלחימה".

את רוב התקופה בילו הלוחמים בשטח. הם תרגלו ימים ולילות, הרגישו את האדמה מקרוב, וביצוע משימות מבצעיות. "בסוף ההתנסויות הכי חשובות מגיעות מהשטח - קצין לא יכול להיות מפקד טוב מבלי להבין מה החיילים שלו עוברים", מציין סא"ל בבל, "הם עברו המון אימונים ברמות קושי גבוהות, ובמהלכם גם פיקדו על המחזורים הצעירים מהם".

וזהו, אחרי 12 חודשים מלאים בהתנסויות, בשיעורים ובאתגרים, מסיימים כעת הלוחמים את המסלול, בטקס מרגש המלווה בשיחה עם קתמ"ר . אך לפני שיספיקו למצמץ, הם כבר יגיעו לבה"ד 1 ויתחילו את המסע הבא - אל סיכת המ"מ.

את טקס סיום ההכשרה סיכם תא"ל הורוביץ: "יכולותיו של כוחות האש להיות אפקטיביים יותר וקטלניים יותר נשענת במידה רבה עליכם. אנו רואים בכם את דור העתיד המקצועי ביותר, החכם ביותר, המתקדם ביותר שלנו".