ב-9 ימים של סערה וחוסר ודאות - שולפים את התותחים הכי כבדים

מפקדי העתיד של התותחנים התמודדו עם תרגיל בעצימות שספק אם נראתה בהכשרה של החיל בעבר, עם פריסת כלים ראשונה אי פעם בשטח בנוי. זכינו להצצה קטנה מהאימון שמלמד מה קורה כשמשלבים בין דיוק לעוצמה

01.02.22
ירדן מושליון, מערכת אתר צה"ל

הדבר המתבקש לעשות בזמן שבחוץ משתוללת סופת כרמל או אלפיס, הוא להיכנס פנימה, איפה שחם, ולהמעיט כמה שיותר ביציאות מהבית. אבל בגדוד הפיקוד של תותחנים כנראה שהמנהגים הם שונים, כשאת החדר השקט מחליף תומ"ת רועש, פוך הופך לשכפ"ץ כבד, ובמקום שעות מול הנטפליקס יוצאים לתרגיל ארוך של יותר משבוע.

אותו גדוד פיקוד שבו נערך התרגיל הוקם רק לפני שמונה חודשים, ותפקידו לשלב בין הכשרות הקצונה והכשרות המפקדים. "האימון הזה הוא הרביעי מתוך חמישה שאנחנו מקיימים במשותף", מסביר סא"ל אביב נוף, מג"ד הפיקוד, "הרעיון מאחורי זה הוא ללמוד כבר מהיסוד איך לעבוד ביחד בצורה הטובה ביותר. בסוף, אחרי ההכשרה הם ישובצו באותם מקומות ויהיו צמודים אחד לשני כל יום".

"אתרוג פלדה", זה השם שנבחר לתרגיל שהתקיים בשבוע שעבר, ולא בכדי. "האתרוג הוא פרי מיוחד במינו שיש להתייחס אליו בצורה מסוימת", מנמק סא"ל נוף, "הוא הכרחי לחג, אבל צריך לדעת להשתמש בו בעדינות רבה, אחרת ייפסל. כך גם התרגיל - הוא משמעותי מאוד בהכשרת המפקדים לעתיד ולכל אורכו נבדקים דיוקם וחדותם של הלוחמים. לעומת זאת, יש את הפלדה שמסמלת את התותחים, שהם ההפך מעדינים, אלא אימתנים וכוחניים".

את השילוב המושלם בין כוח לדיוק מוכיחים הלוחמים בתשעת ימי התרגיל תחת תנאי מזג אוויר קשים וחוסר ודאות מוחלט. "זו הפעם הראשונה בהכשרה שביצענו תרגיל חוצה שבוע", משתף סגן רוקח, מפל"ג בקורס המפקדים, "מעבר לתנאי השטח המאתגרים, התרגיל היה באורך שלא נראה כמותו במהלך הקורס".

במהלך תשעת הימים דימו כאן תרחישים גם בשטח הארץ וגם בתוך שטח אויב. הלוחמים תרגלו ירי ארטילרי ורקטות פיזי ורטוב, טיפול בפצועים ופינויים. כל זאת תוך כדי שדואגים לשמור אותם בחוסר ודאות כדי לבדוק כיצד הם מתמודדים תחת תנאי לחץ ובאירועים מתפרצים ללא כל הכנה מוקדמת.

דמיינו אתכם מתמודדים במשך יום שלם בלי הטלפון הנייד, לא פשוט נכון? אז מה לגבי תשעה ימים כאלו? "להיות כל כך הרבה זמן בלי הטלפון גורם לחוסר ודאות מידי, בזכות זה החניך והצוער חייבים לסמוך אחד על השני באופן מוחלט", ממשיך סגן רוקח, "הם לא יודעים מה קורה כמה שעות קדימה, וצריכים לקבל בעצמם את כל ההחלטות".

ועכשיו, על כל האתגרים הקיימים תוסיפו גם פריסת כלי רכב במשקל של כמה עשרות טונות ממש באמצע שכונת מגורים. "זו ההכשרה הראשונה אי פעם שבה אנחנו מתרגלים פריסה בשטח בנוי", מציין סא"ל נוף, "אנחנו לא יודעים איפה הלחימה הבאה תתפוס אותנו, ולכן עלינו להיות מוכנים לכל תרחיש ולדעת לפרוס את הכלים בכל תוואי השטח השונים".

התרגיל המשותף האחרון שלהם מתקיים ממש בשבוע הזה, ובו  על הצוערים לתכנן באופן עצמאי לגמרי אימון לצוות שלהם. "אנחנו מפגישים אותם עם קורס המ"כים ונותנים להם להעביר את האימון בלי התערבות שלנו", מפרט סא"ל נוף, "ממש כמו שהם יעשו בעוד כמה שבועות - כשיגיעו לגדודים כקצינים".