הכירו את ענף החוגרים

12.06.17

מעבר הבה״ד לקריית ההדרכה לאחר עשרות שנות עשייה בצריפין, יצר תהליך של שינוי והשתנות לצורך התאמה לאתגרי המחר. איחוד של שבעה בה״דים מזרועות שונות במתחם גדול אחד, דווקא העמיק וחידד את הזהות החילית.

השכלנו להצטייד בסממנים חיצוניים החל ממיתוג התגיות, לצד כלל האביזרים שמקבל החניך, ועד לרמת פליז ממותג - "בה"ד השלישות בהכשרת היסוד". את כל הסממנים החיצוניים הללו משלימים תכנים ערכיים מותאמי חיל, סיורי ההכשרות באנדרטה ובחדר המורשת החילי ובערבי מור״ק וערבי מש״א בהכשרה אותם מבצעים החניכים כהתנסות אישית.

"כבר בכניסתי לתפקיד ראש ענף בבה"ד השלישות, נחשפתי למפקדים עם ברק בעיניים המספרים על מקומם המרכזי בתהליך ההכשרה ועל הרצון והאחריות האישית לא רק לנדבך המקצועי אלא גם לדאגה לחניך ולטיפול בו מהרגע הראשון", מספרת ראש ענף חוגרים בבה"ד השלישות. 

סגן נופר בקלה, מפק״צית בבה"ד השלישות, מתארת כי כלל הסגל שבמגמות, מרגיש את האחריות הכבדה שיש על כתפיו בהכשרת הדור הבא של הקצינים בחיל. "אנחנו מכשירים ומטמיעים בחיילים מהרגע הראשון את המוטיבציה לקצונה ומסבירים את החשיבות הרבה של הלמידה המקצועית בבה"ד וההמשכיות בשטח לאחר ההכשרה. חשוב לנו מאוד נושא הערכיות ולכן אנחנו מוסיפים שיעורים ערכיים בראייה של קצין ומפקד בחיל ובצבא בכלל. ההכשרה מועברת רק ע"י קצינים שהם בוגרי מסלול ייעודי. אחת מנקודות השיא היא לראות אותם בסוף התהליך בחשיפת הדרגות, ולדעת שהיה לנו חלק משמעותי במסלול הייחודי הזה".

סגן מעיין אבנעים, מפק"צית בבה"ד השלישות, מפרטת את מורכבות ההכשרה של מש"קי משא״ן לתפקיד מורכב, הכולל ניהול משרד הקישור בשגרה וניהול תהליך הגיוס: ״אנו ממחישים לחיילים את המורכבות של התפקיד באמצעות דוגמאות דרכן התנסינו בעצמנו בתפקידים הקודמים, מלמדים אותם כיצד יש לדבר עם חיילי המילואים וכיצד לעבוד במשרד מורכב מול גורמים רבים ביחידות״. סגן מעיין סבורה בביטחון רב כי הנפח המקצועי של ההכשרה מכין בצורה פרקטית את החניך ליציאה לשטח.

סגן רז צמח, מפקדת קורס בבה"ד השלישות, מתארת את מאפייני החניכים המגיעים למשא״ן: "המורכבות אצלנו בהדרכה מאתגרת ודורשת לרתום את החיילים, שלאו דווקא ביקשו להגיע למקצועות האלה בחיל המשא"ן". לחלקם יש פחות מוטיבציה לתפקיד, ובנוסף אנו פוגשים חיילים שחלקם מגיעים מרקע סוציו-אקונומי קצת יותר קשה. לכן, אנחנו מתחילים איתם מהשלב הבסיסי, שנראה אולי מובן מאליו אבל לא תמיד הוא כך. זה דורש מאיתנו להסביר להם למה הם צריכים להיות חיילים בצה"ל ולרתום אותם לתפקיד החשוב שאנו מייעדים להם".

סמל עדן ג'אדידי, מפק״צית בבה"ד השלישות, סיפרה על המחזור האחרון שלה: "קיבלנו חיילים שנראה כי הקליטה למערכת הצבאית הייתה להם קשה יותר, ולכן היה חשוב לנו לבנות תהליך אישי. במסגרת זו, ראיתי כמה חשוב להיות מפקד עד הסוף, כולל ללוות חייל שסומך רק עליך מכל הצבא ופה נוצר הכבוד ההדדי. מתן ההסברים והליווי בתהליך של המעבר מסטטוס אזרח לחייל יצר רווח לכלל החיל. למדתי כי אסור לוותר ולהרים ידיים ואת חשיבות ה״מלחמה על כל חניך״".

סגן נועם קוסינובסקי, מפקדת קורס ת"ש, מספרת: "קורס ת"ש הוא נחשק, הבנות רוצות להגיע לקורס והמוטיבציה גבוהה, הקושי הוא לשמר את עניין המוטיבציה והציפייה הגבוהה לשטח. חשוב לנו שהנחיתה בשטח תהיה רכה ככל שניתן, ולכן אנו מכשירות אותן בליווי צמוד ומקצועי ככל שניתן".

סמל אריאל גולדברג, מפק״צית בקורס ת"ש: "חשוב לי להבהיר לחיילות אצלי שההגעה ליחידה נראית לפעמים מפחידה בהגעה למקום חדש, אבל בכל מקום יש חיילים שיצטרכו אותנו ואת הטיפול בתנאי השירות שלהם, ולכן לא משנה לאיזה יחידה יגיעו הן ישפיעו וידאגו לכל חייל".

רב״ט רונה חכים, מפק"צית בקורס ת"ש: "התפקיד שלנו מתחיל כבר משלב הטירונות ועד סיום קורס הת"ש בו החיילות יוצאות לשטח. התפקיד בשטח עבורי כמש"קית ת"ש היה מאוד משמעותי, הרגשתי שנגעתי בחיילים שלי ונתתי טיפול רחב ומשפיע. לכן, היה לי חשוב להגיע להדרכה ולהעביר את המוטיבציה ואת החשיבות שיש בתפקיד הזה שנתן לי להרגיש הכי טובה שיש".

סג״ם גיל ליכטהויז, עוזרת רע"ן היטיבה לתאר את הרוח: "לא משנה איזה קצין תפגשי בענף, כולם מרגישים פה בבית ורוצים להיות אלו שיפתחו ויכשירו את דור העתיד של חיל משאבי האנוש. ישנה הרגשה של שליחות אמיתית וזה מה שאנחנו רואים בקצה".

סגן אופרי סלמה, מפקדת קורס מראיינים פסיכוטכנים, וסמל דורון שפירא, מדריך בכיר בקורס, דיברו על היותם בסמכות החיל הכללי אך מרגישים שחיל המשא"ן הוא הבית שלהם. העבודה שלהם מתרכזת בהכשרת המראיינים - תפקיד ייחודי, ואת העבודה מול מס' גורמים בבה"ד והרפרנט המקצועי במיטב. הקורס נמשך כארבעה חודשים וחצי, ומכשיר לתפקיד קריטי הקובע את נתוני האיכות של המלש״ב בצו הראשון טרם גיוסו לצבא.

סגן אופרי תיארה את חשיבות השפעתה במקום אסטרטגי – בהכשרת המראיינים שיקבעו האם מלש"ב יוכל להתגייס לשירות קרבי, ואף לזהות מצבים בשלב בוסרי זה, כדי להפגישו עם גורמי הרפואה השונים ולקבוע קשיי הסתגלות טרם גיוסו. איתור מוקדם זה, יקל גם על המלש"ב וגם עלינו כמערכת בקליטתו בשערי מיטב. סמל דורון הוסיף, כי "חשוב לנו לגעת בשטח בשלב שאנו מכשירים חיילים למקצוע הזה, ולכן אנו מגיעים לבא"חים השונים למספר שבועות כדי לתת לחניכים להכיר את האוכלוסיות השונות בשטח ולתרגל את אמנות הראיון. אמנם אני לא בסמכות חילית של חיל משאבי האנוש אבל אני מרגיש שייך וחלק מהחיל לאור העזרה וההפריה ההדדית, הנהלים וההווי בענף. יש הרגשה של ביחד ולכן כולם רוצים להיות פה".

בסופו של תהליך, מסכם סא"ל רמי משיח, "רואים את העשייה מסביב לשעון שמתחילה ביום ראשון בבוקר, עם הגעת החיילים לקריית ההדרכה. אבל היא מתחילה באמת כבר במוצאי שבת ולא מפסיקה מהשבוע הקודם בו דואגים סגלי ההכשרה לכל חייל".

למעשה, מדגישים בחיל, סגל המפקדים קשוב ודואג לחניך מרגע פתיחת ההכשרה, גם בהיותו בבית וגם כשהוא בבסיס, בליווי אישי, בסבלנות, בשיח אמיתי ובוגר.

"מוטת השליטה שלי היא אדירה, ובכל זאת, סוד ההצלחה שלי ושל פקודיי המפקדים, טמון בנגיעה האישית, בכתף התומכת, בהובלת תהליכים תוך כדי שת"פ, בהקשבה המתמדת וסיוע בפתרון בעיות ובעיקר בהבנה שיש מפקד", מסכמת ראש ענף חוגרים בבה"ד.