להתראות שלישות, שלום לחיל משאבי האנוש

לא רק מחליף קידומת: במסגרת חגיגות 40 שנה להקמתו, משנה חיל השלישות את שמו ל"חיל משאבי האנוש". מדובר ביריית פתיחה לסדרת שינויים בחיל - החל בהרחבת תחומי האחריות, דרך מתן מענה מקיף יותר לכל חייל ועד מימוש חזון "שלישות ללא נייר": "מפה והלאה אנחנו קובעים לעצמנו יעדים חדשים"

11.06.17
טלי סטמבולצ'יק, מערכת אתר צה"ל

אחר 40 שנה, משנה החל מהשבוע חיל השלישות את שמו ל"חיל משאבי האנוש". במסגרת השינוי, תחומי האחריות וההשפעה של נציגי החיל ביחידות השונות יגדלו, כך שתהיה להם ראייה רחבה יותר על כלל צרכי החיילים ביחידה.

בחיל מסבירים כי אם עד כה לנציג המשא"ן היחידתי הייתה השפעה ממוקדת על שליטה בנתוני כוח אדם - שיבוצים, קידומים מקצועיים, קידום בדרגות ודאגה לטיפול הפרט. כיום, הוא רואה תמונה רחבה יותר של צרכי היחידה, הכוללת בין היתר מענה רפואי, מענה לוגיסטי ועוד.

"עצם שינוי השם למשאבי אנוש", קובע תא"ל שלומי סנדרוסי, מפקד החיל, "מדגיש שאנחנו רואים את עצמנו כאמונים על הטיפול בפרט ב-360 מעלות: מהמעטפת הספציפית שלו, דרך טיפוח והעצמה וכלה בטיפול רפואי. עד היום זה לא משהו שהיה ברור לכולם".

"משמעות המילה שליש, שפירושה עוזר, אינה תואמת את התפיסה החדשה שהחיל מכוון אליה, ולכן אינה רלוונטית יותר", הוא אומר. "כבר מזמן הטיפול באנשים אינו מסתכם בניירת וטפסים, אלא רחב הרבה יותר".

כבר קרוב לשנה שנעשות בחיל עבודות מטה נרחבות כדי להתאימו לתפיסה החדשה. "זה משהו שקורם עור וגידים ואנחנו בדרך לשם", משתף תא"ל סנדרוסי, "השם החדש משמש עבורנו כמצפן לעבר היעד אליו אנחנו שואפים להגיע: להיות הכתובת האחת שמסתכלת על הפרט ונותנת לו מענה שלם, במקום יחידות רבות שלכל אחת מהן זווית ראייה שונה".

במסגרת זאת, בוצעו שינויים בהכשרות בחיל, כך שיתאמו את החזון החדש, והוכנס כלי לשימוש כל היחידות: פאנל שיתכנס אחת לתקופה ובו ישתתפו קציני היחידה שאחראים לטיפול בפרט: לוגיסטיקה, ת"ש, משא"ן ורפואה.

את היתרון שטמון בכך, מסביר תא"ל סנדרוסי: "כשמפקד רואה את השלם, הוא מבין כיצד סך הגורמים משפיעים על חיילו. זה עוזר ביצירת סדרי עדיפויות למשאבים, בקבלת החלטות ובטיפול בכל חייל בנפרד וביחידה ככלל".

בנוסף, לאחר עבודות מטה ומאמצים רבים, מתכוונים בחיל לממש את "חזון השלישות ללא נייר" כבר בספטמבר הקרוב, ולהנגיש את כלל הטפסים בעזרת פלטפורמות דיגיטליות: "אם עד היום חייל שרצה לטוס לחו"ל היה צריך לעבור עם טפסים בין מפקדים רבים, מספטמבר זה יוכל להתבצע דרך המייל - בלחיצת כפתור".


שמות התפקידים החדשים לאחר שינוי שם החיל

השינויים, כך אומר תא"ל סנדרוסי, הם פועל יוצא של תהליכים בחברה הישראלית ובעולם כולו: "הפרט דורש טיפול אחר - מהיר יותר, נטול בירוקרטיה, זמין ורלוונטי. אמנם אנחנו צבא ולא שירות לקוחות של חברה כזו או אחרת, אבל זו רמת הציפיות ואנחנו צריכים לשאוף לשם".

חיל השלישות הוקם בשנות ה-70 במסגרת הפקת הלקחים ממלחמת יום הכיפורים. "באותה תקופה היה כאוס", מתאר מפקד החיל, "לא הייתה שליטה מספקת בכוח האדם, היו נעדרים רבים - אמנם היו אנשים שעסקו בשלישות, אבל לא היה חיל". מאז הקמתו, הוכיח החיל כמה רבה הייתה חשיבותו, וצוין לשבח פעמים רבות.

"שינוי שם החיל הוא דגל לתחילתו של עידן שבא ואומר: החיל עמד ועשה את כל מה שנדרש בייעוד שלנו", הוא מצהיר בגאווה, "מפה והלאה אנחנו קובעים לעצמנו יעדים חדשים, רחוקים יותר, כדי שגם בעתיד נשמור על אפקטיביות ועל רלוונטיות. אנחנו לא נשקוט על שמרינו ונמשיך לטפל באופן מיטבי במשאב החשוב ביותר של צה"ל - המשאב האנושי".