בשבוע שעבר, התקיים טקס פרס מגן קצין משאבי אנוש ראשי. הפרס  הוענק על ידי קצין משאבי האנוש הראשי, תא"ל סמי הולצקן, לפרויקטים שונים שמהותם הפגנת יוזמה, חדשנות ויצירתיות בנושאי המשא"ן המגוונים. הפרויקטים עוסקים בייעול הצבא בהיבטים השונים – משאבי אנוש, שימוש בכוח אדם ותהליכים שונים בצבא בכל הרמות. 12 פרויקטים זכו השנה בפרס.

רמ"ד הו"ב בפצ"ן, רס"ן ויטלי מטיוך, סיפר על פרויקט "הדרכה פורצת דרך":"הקמת הפרויקט נבעה מתוך הבנה כי קיים פער בידע הבסיסי המקצועי של הסגלים. בעקבות זאת, הוקמה תכנית בת מספר שלבים, שמטרתה לצמצם את הפערים ותביא למקצועיות מקסימלית".

כך, הקימו בצה"ל-נט את קבוצת "63 שניות על...", בה נמצאים סרטונים באורך של 63 שניות (שכן מספרו של פיקוד הצפון היה בעבר 63) העוסקים נושאי משא"ן מקצועיים. הסרטונים כמובן הופצו לסגלים וחלקם אף הועלו לאתר צה"ל. בנוסף, יצרו לסגלים לוח שנה משא"ני שהודפס והופץ לכל סגלי המשא"ן בפיקוד, ובו כתוב בכל יום ויום מה הוא סט הפעולות שצריך לעשות כל משרד משא"ן.

שלב נוסף בתוכנית היה הבאת כל סגלי המשא"ן ליום בפיקוד, שנועד לתקן פערים, להסביר ולהבהיר נקודות חשובות במקצועות המשא"ן השונים. לאחר מכן, נעשתה מדידה של גרף השיפור, אך זאת במנגנון בקרה מעט שונה שפותח בפיקוד ונקרא "פק"ל אורות אדומים", שהוא סט של 10 דוחות שמופץ באופן השוואתי, כלומר – השוואה בין החטיבות (למשל, השוואת חטיבת גולני לחטיבה 282). "אף אחד לא רוצה להיות במקום האחרון" מספר ויטלי. כך בעצם נוצרת תחרות מאוד גדולה על איכות הסגלים בינם לבין עצמם, והם אלו שדוחפים את עצמם להתקדם ולעשות את הדברים על הצד הטוב ביותר.

אלו רק כמה מהדברים שנעשו בפרויקט "הדרכה פורצת דרך" בפיקוד הצפון, פרויקט שמניב תוצרים, מחבר את הסגלים, ומשפר את השפה המשותפת של אנשי המשא"ן. העבודה הייתה עבודה משותפת של מספר בעלי תפקידים והיא מושתתת בעיקר על חזונו של קמש"פ הקודם, שרצה ששנת 2018 תהיה שנת ההדרכה. חשוב לציין כי ללא הדרג הפיקודי שאיפשר למפקדים להמתין לתוצאות שאינן מידיות ונתן קרקע פוריה כדי שהפרויקט יצליח - כל זה לא היה קורה.


פרויקט נוסף שזכה השנה הוא "מערכת מג"ע הקסם" שנכנסה בחודש האחרון לשימוש מבצעי. המערכת פותחה בפיקוד העורף, אשן נשען ברובו על מערך המילואים שלו בגדודי חילוץ במחוזות, ביחידת החילוץ הארצית, במפקדות הנפות, ביחידות הקישור לרשויות ובפרויקט הכבאים הכתומים. הרעיון לפיתוחה עלה מתוך הבנה כי יכולתו של הצבא למלא בהצלחה מגוון משימות ואתגרים העומדים בפניו, נשענת במידה רבה על איכות ומוכנות מערך המילואים. הרי כוח המילואים היווה את מרבית כוח האדם במהלך מלחמת יום הכיפורים, ואף הטה את כף הניצחון לטובתנו.

 מערכת "מג"ע הקסם" הינה מערכת שליטה ובקרה של פיקוד העורף שמטרתה לשלוט בתהליך הגיוס מקצה לקצה ולייעל אותו. המערכת מאפשרת מעקב אחר מיקומו של החייל בשרשרת הגיוס בזמן הגיוס, עדכון מהיר של נתוני הגיוס בשטח ומיקום הכוחות, ויכולת גיוס באתרי הרס ברמת פלוגה.

מערכת מג"ע הקסם מייצרת תמונת מצב און-ליין תוך מתן מענה מהיר לחיילים ומתן מידע זמין למפקדים בזמן אמת. בנוסף, מאפשרת קליטה של החיילים דרך מחשבים ניידים ופלאפונים אישיים, בניגוד לקליטה הידנית.

במסגרת תפקידה כראש מדור הדרכה וביקורות במחלקת המשא"ן של אגף התקשוב, אחראית שמרית על סגלי המשא"ן באגף, על הדרכתם ומקצועיותם של הסגלים בתחומי משא"ן, וביצוע ביקורות מקדימות לקראת ביקורת אכ"א. פרויקט נוסף שזכה-  "גרף מערך לומד", קם מתוך הבנה כי בשנים האחרונות, הקצינים החדשים מגיעים מדור אחר - יותר מחפשים תשובות מהירות ומיידות, ולא רגילים לפתוח ספר המורה על הפן המקצועי. "לפעמים כדי חייבים לפתוח ספר ולקרוא את הפקודה לעומק" אומרת רס"ן כנפי, "זה מה שהופך את אנשי המשא"ן למקצועיים ורלוונטיים."

לפיכך, נבנתה תוכנית ובה אוגדו כל תכני הלמידה שצריך להעביר לסגלי מערך המשא"ן, ובנוסף פולחו הסגלים לאוכלוסיות - רמ"דים, קמ"טים, סרנים לקראת קידום, נגדים ועוד. לכל אוכלוסיה הותאמו התכנים שרלוונטיים אליה (למשל בתחומי סגל, תש, חינוך וכדומה) ואף הועברו תכנים חופפים לכל האוכלוסיות שפולחו. דוגמא לתוכנית שנבנתה בעבור כל הסרנים באגף, היא תכנית "שח"ף" (שואלים, חושבים פורצים), אותה בנתה שמרית בשיתוף עם אחת הרמ"דיות העוסקת בהון אנושי ובהנחיית קבוצות, ויחד יצרו סדנה בת שלושה מפגשים העוסקת בפיקוד, מניהגות וערכים. סדנה שהביאה לחיבור אישי מעמיק יותר בין המשרתים והעצימה אותם, כאשר ראו כמה מחשבה ועבודה מושקעת בהם."גם החיבור האישי חשוב מאוד, כמו המקצועיות. כאשר הסגלים מחוברים באופן אישי אחד לשני - באופן אוטומטי העבודה תהיה הרבה יותר פרקטית, טובה ומניבה."

תוכנית נוספת שפותחה באגף היא תוכנית "לומדים משאן", שמטרתה לממש את השעתיים השבועיות שהנחה ללמידה קצין משאבי האנוש הראשי. "לקחו כמה חודשים אבל בסוף נפל הרעיון: כל קצין משא"ן קיבל נושא ותאריך שבו הוא מציג את אותו נושא מול הוקולגות שלו, אך לא בצורה פרונטלית, אלא בקבוצת ווצאפ יעודית. הקצין מחויב לסכם את הנושא על דף A4 אחד, בו כתובות נקודות עיקריות, ובנוסף עליו להכין סרטון של עד 3 דקות שממחיש את הנושא." בנוסף, על מנת ליצור סביבת למידה, מכינה רס"ן שמרית כנפי שאלות מראש, ולאחר הצגת הנושא שולחת בקבוצת הווצאפ היעודית 10-12 שאלות, כך כולם עונים ודנים בנושא, "דבר שיוצר סינגריה לימודית מאוד טובה." בנוסף, מתווצר מאגר סרטונים לימודיים על הנושאים השונים.בעשייה זו, מומשה וממומשת הנחיית קמש"ר ללמידה, והסגלים משכילים ויוצרים שיח פורה בניהם.

"חשוב גם כן לציין כי כל זה לא היה מתאפשר לולא המפקדים היו נותנים את הגב התומך, העצמאות והאמונה שאוביל את התחום" מסכמת רס"ן שמרית כנפי, "הרבה מהמהלכים האלו קרה בזכותם."