החמ"ל הכי רגיש בצה"ל

החיילים בו עובדים 24/7 ומתמודדים עם הסוגיות הכי רגישות שיש. כיצד מודיעים למשפחה על הנורא מכל? ואיך מתמודדים עם השמועות ברשתות החברתיות בזמן מלחמה? ראש תחום הנפגעים מספרת לנו על העבודה המורכבת בחמ"ל: "זה מערך שעובד יומם וליל מתוך מקצועיות והרבה נשמה"

14.12.16

זה נראה כמו מקום רגיל ושקט בבסיס השלישות ברמת גן - אבל החיילים בחמ"ל הנפגעים של צה"ל יודעים שהשקט הזה יכול להתנפץ באחת.

החמ"ל הזה פועל 24/7 והוקם כחלק מלקחי מלחמת יום כיפור. הייעוד שלו הוא לטפל בכל אירוע בו נפגעו או נהרגו חיילים, בשגרה ובחירום.

"זה מערך שעובד יומם וליל מתוך מקצועיות והרבה נשמה", מדגישה ראש תחום הנפגעים, סא"ל אלונה סלומון. "אנחנו מטפלים בכל אירוע בו מעורבים חיילי צה"ל ללא קשר לנסיבות:  תביעה, תאונה או פיגוע. אנחנו יוצרים קשר עם היחידה ושאר גופים במדינה, כמו מד"א ומשטרת ישראל, כל זאת במטרה לקבל כמה שיותר מידע על החייל".

"אין מקום לטעויות"
במקרים של מוות, כמובן שהטיפול מורכב ורגיש הרבה יותר. "כשאנחנו מגיעים למשפחה כדי לבשר לה על הנורא מכול - אין מקום לטעויות", מספרת סא"ל סלומון.  אנחנו גם אחראים לארגון ההלוויה הצבאית, ומלווים את המשפחה במהלך השבעה. לאחר מכן אנחנו מעבירים את המקל לקצינת הנפגעים שמלווה אותה מאז והלאה".

סא"ל סלומון, שמנהלת בפועל את חמ"ל הנפגעים, מספרת על העבודה הרגישה: "החיילים נדרשים ליכולות הכלה מאוד גבוהות. הם אמנם לא חשופים לאירוע באופן פיזי וישיר, אבל הם מתפעלים אותו והשיח יכול להיות מאוד קשה. לכן, אנחנו ממיינים את האנשים שלנו בקפידה ובוחרים כאלה שמסוגלים לעמוד במשימה הלא פשוטה הזו. כבר קרה בעבר, כך היא נזכרת, שהחיילים בחמ"ל הכירו את החללים: "עם זאת הם נדרשו לשמור על מקצועיות, קור רוח אמינות וסודיות".

איך מתמודדים עם שמועות בוואטסאפ?
בזמן חירום תפיסת ההפעלה של החמ"ל היא שונה לחלוטין: כמות החיילים גדולה פי 10 ביחס לשגרה וחיילי מילואים מצטרפים לחיילי הסדיר. בנוסף, בזמן לחימה, במיוחד בשנים האחרונות, מתמודדים בחמ"ל גם עם נושא הפצת שמועות ברשתות החברתיות.

"אנחנו נמצאים בעידן אחר לגמרי שבו אנחנו במרוץ להודיע ראשונים למשפחה, וזה מתוך האמונה שהאופן בו מקבלת המשפחה את ההודעה הוא מהותי", מציינת סא"ל סלומון ונזכרת: "היה לנו מקרה במהלך מבצע "צוק איתן", באסון הנגמ"ש, בו משפחות קיבלו הודעת וואטסאפ שבנם נפצע ולא ידעו אם זה נכון או לא כי ההודעה הרשמית נמסרת מאיתנו".

"חשוב לי לחדד לאזרחים", היא מבקשת למסור, "שאם הם חושבים שהם יודעים משהו - שלא יעשו בזה שימוש, כי המשפחה צריכה לקבל את ההודעה הרגישה מגורמים רשמיים, מוסמכים ומקצועיים. את העוול שנעשה למשפחה שמקבלת את הבשורה הקשה על מות בנה בהודעה – אי אפשר לתקן".