כיכר על-שם אל"ם רות מושכל ז"ל נחנכה בחיפה

20.12.20
מערכת אתר צה״ל

בשכונת רמת-חן שבחיפה, נחנכה בשבוע שעבר כיכר על-שמה של רות מושכל ז"ל, ילידת ותושבת העיר, מפקדת חיל הנשים וקצינת ח"ן ראשית בין השנים 1976-1973. בטקס חנוכת הכיכר השתתפו יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר, תא"ל יפעת תומר ירושלמי, סגן ראש עיריית חיפה, עו"ד דוד עציוני, ובני משפחתה של מושכל ז"ל.

אל"ם (מיל') רות מושכל נולדה והתחנכה בחיפה. לאחר שירות צבאי מלא ושנת קבע, השתחררה רות משירות, למדה לימודים אקדמיים, ובשנת 1961 חזרה לשירות בצה"ל, וכיהנה בתפקידים שונים במערך הח"ן. ביוני 1973, מונתה על ידי הרמטכ"ל דוד אלעזר (דדו) לתפקיד קצינת ח"ן ראשית בדרגת אלוף-משנה. בתפקידה זה פיקדה על חיל הנשים בימי מלחמת יום הכיפורים, תוך התמודדות עם האתגרים הרבים בפניהן ניצבו החיילות במהלך המלחמה.

״קריאתה של כיכר ציבורית על-שמה של קצינה בכירה לשעבר היא אירוע מרגש. הנצחת נשים במרחב הציבורי היא אחת הדרכים החשובות לשיקוף תרומתן של נשים לחברה ולמדינה, ולעידוד ילדות, נערות ונשים נוספות ללכת בדרכן", אמרה יועצת הרמטכ״ל לענייני מגדר, תא"ל יפעת תומר ירושלמי.

"פועלה של רות ז"ל, והתשתית שהניחה לבאות אחריה, תרמו רבות למקום המשמעותי שממלאות נשים בצה"ל 2020, ובהיותו של צה"ל צבא ערכי, ממלכתי ושוויוני, בו משרתות נשים בתפקידים משמעותיים וחשובים, וזוכות לתרום תרומתן לביטחון המדינה", היא המשיכה, "הבאים והבאות בכיכר ייחשפו לדמותה הייחודית של רות ויידעו כי במדינת ישראל, יש לנשים את הכוח, את החובה ואת הזכות, להגן על המדינה, להשפיע, להוביל ולעשות את ההבדל.״

"רות מושכל ז"ל היא דוגמה נפלאה לדמות האישה החזקה, המובילה והלוחמת. לאורך שנות שירותה בצה"ל לחמה רות רבות למען השגת שוויון זכויות ולמען נשים, אשר נלחמות בהווה", סיכם סגן ראש עיריית חיפה, עו"ד דוד עציוני.