איפה החיילים מתנדבים למען שורדי השואה?

בין השירות הסדיר והלו"זים העמוסים, מכל רחבי צה"ל חיילים ואנשי הקבע מתנדבים לעזור לשורדי ושורדות השואה בכל דרך בה הם יכולים. שיפוץ בתים, קשר טלפוני ואישי ואירועים מיוחדים - הפרויקטים רבים ומגוונים, וכוחות הצבא מתייצבים בכולם

17.04.23
מערכת את"צ

מדי שנה מציין צה"ל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה עם שאר המדינה, ולמרות הקשר ההיסטורי לכל העם היהודי ולמדינה, הצבא עומד בכ"ז בניסן במקום מיוחד. 

ביטחון המדינה היהודית תלויה בו, וכשברקע היום ניצבת האימה האנטישמית שהמיטו הנאצים ועוזריהם על היהודים, צה"ל מבטיח שדבר כזה לא יקרה שנית למדינה שהוקמה זמן קצר אחרי זוועות השואה.

אך בין יום הזיכרון להבא אחריו שנה הבאה, חיילי הצבא לוקחים חלק ביוזמות רבות למען שורדי השואה. צוותים שלמים או כבודדים, מיוזמתם או כחלק מפרויקט קיים.

כחלק ממיזם "ידידים במדים" שהושק לפני כשנתיים בצה"ל עוד כשהקורונה הייתה בשיאה, והבדידות בקרב ניצולי השואה גדלה, קצינים ונגדים רבים מתנדבים ושומרים על קשר קבוע עם ניצולי שואה, ובכך "מאמצים" אותם. בין אם בשיחות טלפון, וידאו או פגישות פנים אל פנים, החיילים פותחים את האוזניים ומקשיבים לסיפור של הניצולים, החיים שלהם עכשיו ומה שביניהם.

הפרויקט התחיל במטרה להקל על בדידות הניצולים ולהקנות אוזן קשבת, אך מהר נוצרו קשרים אישיים רבים בין המאמצים לניצולים. "אני מתקשר למלכה בכל שישי, ואפילו הילדים שלי שותפים, הם שומעים את השיחה כשאני שם על 'רמקול'", סיפר רס"ן איתן דנא-פיסקר שהשתתף בפרויקט, "אני מבקר אצלה פעם בשבוע, הייתי אצלה בערב חג הפסח, יחד עם אחד החיילים שלי".

בספטמבר האחרון התקיים אירוע "גיבורות וגיבורי היופי" בהובלת מיזם "מגשימים חלומות קטנים לאנשים גדולים" ובשיתוף עם יחידת מופת באכ"א וחטיבת החילוץ בפקע"ר. למיזם הגיעו 108 שורדי ושורדות שואה, כשלכל אחד מוצמד חייל שילווה אותו במהלך היום.

בחציו הראשון, עברו הניצולים בין תחנות יופי וטיפוח לצד הפעלות מגוונות. מאוחר יותר בהמשך היום, התקיים טקס בו הוענקו לגיבורות ולגיבורים סרט וכתר שנחתם בחלוקת ערכות שי לשורדים.

"זהו יום בסימן תרומה ונתינה", מספרת אל"ם (מיל') רונית לב, מייסדת המיזם, "יום אחד לתת להן ולהם הזדמנות להרגיש יפים - זה מטרת האירוע".

התנדבויות של שיפוצי דירות לניצולי שואה קופצות כבר שנים רבות תחת שמות מיזמים ופרויקטים שונים, וכמובן שגם השנה יצאו חיילים רבים להתנדב ולעזור. תחת שם הפרויקט "הפץ את האור", שיפצו, צבעו וניקו חיילי תל השומר בתוך שבוע שמונה בתים של שורדי שואה. 

לפני כשנתיים, אחרי שמפקדים במחלקת שוה"ם שיפצו את ביתה של שורדת שואה באשקלון, החליטו להרחיב את ה"מבצע" ולגייס למטרה חיילים נוספים. "המשכנו לקריית אתא למיזם נוסף דומה, ואז עוד אחד אחר צץ בחיפה, ופתאום גם בנתניה", מספר אל"ם מיקי בן חמו, רמ"ח שוה"ם ותשתיות, שהשתתף בתרומה.

 

כך המשיכו חיילי וקציני מחלקת שוה"ם בעבודות השיפוצים, עד ששיפצו כ-14 בתים. "אנחנו עושים את זה באהבה גדולה", הוא ממשיך, "והעשייה הזו תורמת לנו בדיוק, ואפילו יותר, ממה שאנחנו נותנים להם בסופו של דבר".